تاریخ انتشار :

 اسلام یک روش کامل زندگی است

راهنمای اساسی برای مدیتیشن (مراقبه) اسلامی

این فنون توسط علمای محترم اسلام به ما تحویل داده شده است. در خدا ، آنها می توانند به ما کمک کنند تا مسلمانان بهتری باشیم ، عبادت ما را بهبود بخشیم و خدا را همانطور که شایسته پرستش است ، پرستش کنیم..

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گروه ترجمه انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی سایت رهیافتگان-  مترجم از زبان اسپانیایی :محمد جواد طاهری

متن اصلی را اینجا ببنید

 اسلام یک روش کامل زندگی است. خداوند بشریت را برای تمام جنبه های زندگی ارسال کرده است. او از طریق آخرین پیامبر خود ، محمد صلی الله علیه و آله ، جامعه مسلمانان را برای کسب نعمت و هدایت زندگی صلح آمیز ، هماهنگ و محتوایی راهنمایی کرده است. در قرآن و حدیث ما به تدبر و تأمل فرا خوانده شده ایم. این بخشی از مراقبه(مدیتیشن)  اسلامی است.

پرستش خدا هم نشانه قدردانی از نعمتهای بسیار بزرگی است که به ما ارزانی داشته است و هم نشانه نیاز کامل ما به اوست.

پرستش خدا همچنین به معنای تأمل و تعمق در نعمت ها و قدرت اوست. این بدان معنی است که در مورد ایجاد آن فکر کنیم یا در نزدیکی آن با ما تأمل کنیم.

 

خدا را پرستش کنید

خداوند پنج نماز روزانه به ما هدیه داده است. روزانه پنج بار با مکه روبرو می شویم ، رو به خانه او می رویم و در برابر او سجده می کنیم. ما او را ستایش می کنیم ، از او آمرزش می خواهیم ، از او راهنمایی می خواهیم ، شهادت می دهیم که خدایی جز او نیست و حضرت محمد(ص)، پیامبر اوست. پیشانی ما زمین را لمس می کند و آنجاست که ما نزدیک ترین نسبت به خدا را احساس می کنیم. با این حال ، متأسفانه ، بسیاری از اوقات در هنگام نماز حواسمان پرت می شود. چیزهای زیادی به ذهن خطور می کند و ما فراموش می کنیم که بر دعا و مهمترین جنبه آن تمرکز کنیم: الله.

 

در بیشتر مواقع دوست داریم زمان بیشتری را به بازتاب و تأمل در مورد خالق خود اختصاص دهیم. و شاید ، ممکن است مفاهیم آیاتی را که در طول دعای خود می خوانیم به طور کامل درک نکنیم و این باعث می شود که معنی دعا را درک نکنیم و آن را احساس نکنیم و به قلب خود برسانیم. به همین دلیل است که برخی از ما نیاز به وقت اضافی در خارج از نماز برای خواندن نماز نافله کنیم. طبق نظر محققان از معنویت اسلامی ، این اعمال ذکر شده می تواند به ما کمک کند تا نماز خود را بهتر کنیم و خدا را بیشتر دوست داشته و از آن بترسیم..

 

تأمل در الله

این فرم اضافی از عبادت و پرستش خدا چگونه است؟ دانشمندان اسلام اتفاق نظر دارند که باید فراوان یاد خدا بود. ما باید سعی کنیم خدا را در هر کجا که هستیم ، چه ایستاده ، چه نشسته و چه دراز کشیده به یاد بیاوریم. یک روش خاص برای یادآوری خدا ، تأمل در یکی از صفات وی یا آیه ای از قرآن است. به عنوان مثال ، الله در قرآن می فرماید که با مومن است. او همچنین می گوید که او دوست نزدیک و محافظت کننده کسانی است که ایمان دارند. و خداوند به ما می گوید که او از ما به خودمان نزدیکتر است.

 

این به چه معنی است؟ چه احساسی در ما ایجاد می کند؟

ما می توانیم بنشینیم و در مورد این آیات تأمل کنیم. و می توانیم سعی کنیم معنی آنها را درک و احساس کنیم. اگر وقت نشستن نداشته باشیم حتی می توانیم هنگام راه رفتن منعکس کنیم.

به عنوان مثال ، در راه کار ، مدرسه یا دانشگاه ، سعی کنید در آنچه خدا به ما می گوید نزدیک به ما است تأمل کنید.

تعمق ، تأمل و تفکر در مورد قرب خداوند ، صلح و رضایت خاطر ما را در قلب خدا به همراه خواهد داشت ، زیرا ما احساس خواهیم کرد که خداوند در هر کجا که هستیم همیشه با ما است. و همین که بدانیم الله همیشه با ما است ، نمازهای روزمره ما کیفیت می یابند. همه اینها بخشی از مدیتیشن(مراقبه) اسلامی است.

 

از این دنیا جدا شوید

راه دیگر برای یافتن آرامش ، سکوت ، سکون و رضایت این است که سعی کنیم خود را از هیاهوی این دنیا جدا کنیم. می توانیم سعی کنیم در جلساتی که به آن اختصاص داده شده است ، این کار را انجام دهیم. ما می توانیم در حالت خلوص آیینی بر روی جانماز خود بنشینیم. سپس سعی می کنیم قلب و ذهن خود را از افکار این جهان خالی کنیم. ما به جای اینکه قلب و ذهن خود را خالی بگذاریم ، آنها را با یاد خدا پر می کنیم ، با اندیشه و عشق به خدا. هر بار که فکر این دنیا در ذهن و قلب ما را می زند ، سعی می کنیم آن را به آرامی کنار زده و دوباره به خالق خود بپردازیم. با این حال ، جدا شدن از این دنیا و تلاش برای از بین بردن عشق به این دنیا از قلب ما یک روند مداوم است. این حالت قلب و ذهن است. وقتی می خواهیم خود را از این دنیا جدا کنیم ، برای این دنیا یا افراد موجود در آن دشوارتر است که ما را ناامید نکنند. هرچه بیشتر خود را از این دنیا جدا کنیم ، آرامش درونی بیشتری احساس خواهیم کرد و به خالق خود نزدیکتر خواهیم شد. توجه ما از پیگیری این زندگی به تلاش برای رضای خدا تغییر خواهد کرد.

 

فنون قرآن و سنت برای مراقبه اسلامی

بارها می شنویم که مراقبه بخشی از اسلام نیست. این درست نیست در تعریف مدیتیشن آمده است که این یک تکنیک برای دستیابی به آرامش عاطفی است.

تأمل در مورد خدا ، قرب او ، نعمت های او و تلاش برای جدا شدن از این دنیا ، به آرامی محبت این جهان را از قلب ما پاک کرده و آن را از عشق به خدا لبریز می کند ، همه این ها از راه های دستیابی به خلوص و آرامش عاطفی است. آنها اشکال مراقبه اسلامی هستند.

آنچه که مراقبه و تدبر در اسلام را با مراقبه در خارج از اسلام متفاوت می کند این واقعیت است که هدف نهایی ما خلوص و آرامش عاطفی نیست.

با تعمق و تأمل ، با بازسازی قلب و بازسازی ذهن خود ، می خواهیم مورد رضایت خداوند قرار بگیریم. ما می خواهیم خدا را بیشتر دوست داشته باشیم. و هدف ما اطاعت بیشتر از خدا است.

تکنیک هایی که ذکر کردیم ، روشهایی است که محققان معنویت اسلامی از قرآن و سنت پیامبر گرامی اسلام ما ، صلی الله علیه و آله ، می گیرند.

این فنون توسط علمای محترم اسلام به ما تحویل داده شده است. در خدا ، آنها می توانند به ما کمک کنند تا مسلمانان بهتری باشیم ، عبادت ما را بهبود بخشیم و خدا را همانطور که شایسته پرستش است ، پرستش کنیم..

گروه ترجمه انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی سایت رهیافتگان-  مترجم از زبان اسپانیایی :محمد جواد طاهری

متن اصلی را اینجا ببنید

Una guía para principiantes sobre meditación islámica

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار