تاریخ انتشار :

«طاهره قطب الدین» استاد و نویسنده هندی

نویسنده هندی:سخنان امام علی(علیه السلام) بی نهایت زیباست

یک استاد و نویسنده هندی که جایزه خطابه العربیه را به دست آورده است، تاکید کرد: خطبه های حکمت آمیز امام علی (علیه السلام) و حضرت زینب(علیها السلام) بی نهایت زیباست و از خطبه های مشهور زبان عربی به شمار می آیند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )به نقل از c-karbala، روزنامه بین المللی «نشنال» در گزارشی اعلام کرد: «طاهره قطب الدین» استاد و نویسنده هندی اواخر ماه گذشته به دلیل دستاوردهایش در زمینه گفتمان عربی جایزه تجلیل را به دست آورد. وی نخستین شخصیت هندی است که این جایزه را کسب کرد.

این روزنامه به نقل از قطب الدین نوشت: زبان عربی نخستین زبانی بود که به لطف پدرش که از علمای مسلمان برجسته بود، آموخت و به اعضای خانواده اش آن را یاد داد.

قطب الدین می گوید: بخشی از درس ها درباره برنامه های حکمت و به طور خاص سخنان امام علی(علیه السلام) بود. این سخنان مورد توجه همگان قرار گرفت.

این استاد ادبیات عرب و مطالعات اسلامی در دانشگاه آمریکایی شیکاگو  می گوید: سخنان امام علی(علیه السلام) بی نهایت زیباست و آنها را دوست داشتم تاجایی که همه آنها را حفظ کردم .

وی تاکید می کند: در اواخر دهه ۸۰ در طول تحصیل در مرحله کارشناسی ادبیات در دانشگاه عین شمس مصر تصمیم گرفت تا خطبه های امیر المومنین علی بن ابی طالب(علیه السلام) را بررسی کنم. به همین دلیل  در زیبایی شناسی و ساختار تاریخی پیرامون آن کاوش کردم. پس از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه هارورد در سال ۱۹۹۴ و سپس دکترا در سال ۱۹۹۹، ایده بررسی این خطبه ها در ذهنم بود.

قطب الدین می گوید: این شوق در نوشته هایم را از حضرت زینب(علیها السلام) دختر امام علی(علیه السلام) و نوه حضرت محمد(صلی الله علیه واله) الهام گرفتم. نخستین زنی که سخنرانی عمومی کرد. درحالی که بیشتر اعضای خانواده اش به شهادت رسیده بودند و باقی خانواده اش اسیر شده بودند. سخنرانی حضرت زینب(علیها السلام) یکی از مشهورترین و قدیمی ترین متون نوشتاری در ادبیات عرب در گروه بلاغت زنان است.

وی می گوید: ۱۰ سال تالیف کتابش در این زمینه با عنوان «الخطابه العربیه … الفن و الوظیفه» به طول کشید.

طاهره قطب الدین اخیرا با جایزه خطابه العربیه در جشنواره جایزه شیخ زاید للکتاب لعام ۲۰۲۱ میلادی در امارات مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت.

منبع:شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار