تاریخ انتشار :

آلمان

ثبت شکایات اسلام‌هراسی در سایت اینترنتی «آی ریپورت»

سایتی اینترنتی در آلمان راه‌اندازی شده است که برای نخستین‌بار به قربانیان حملات نژادپرستانه امکان می‌دهد تا تجربیات و شکایات خود را در ارتباط با نژادپرستی علیه مسلمانان ثبت کنند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) مسلمانان آلمان سال‌ها است که در راستای پیداکردن کار و محل زندگی، با رفتارهای نژادپرستانه مواجه می‌شوند. همچنین توهین، ارسال نامه‌های تهدیدآمیز به انجمن‌های اسلامی، بخش دیگری از اتفاقات ناگواری است که مسلمانان و اعضای مساجد با آن روبه‌رو هستند. از این‌رو، برای اولین‌بار در آلمان، سایتی اینترنتی راه‌اندازی شده است که به قربانیان حملات نژادپرستانه امکان می‌دهد تا تجربیات و شکایات خود را در ارتباط با نژادپرستی علیه مسلمانان ثبت کنند. این سایت اینترنتی با عنوان «آی ریپورت» با هدف مقابله با نژادپرستی علیه مسلمانان به وجود آمده است.

براساس آمار وزارت کشور فدرال در سال ۲۰۲۰ به طور رسمی ۱۰۲۶ جنایت با انگیزه اسلام‌هراسی در سراسر کشور آلمان ثبت شده است. با این حال، کارشناسان این وزارتخانه، تعداد موارد گزارش نشده را بسیار بیشتر تخمین می‌زنند. مشکل این است که بسیاری از جنایات یا با عنوان «اسلام‌هراسی» طبقه‌بندی نمی‌شوند و یا افراد آسیب‌دیده حاضر به گزارش آن نیستند.

ریما هانانو، مدیر مؤسسه اتحاد علیه اسلام‌هراسی و خصومت با مسلمانان(CLAIM) درباره انگیزه راه‌اندازی این سایت گفت: «وقتی صحبت از نژادپرستی علیه مسلمانان می‌شود، باید بدانیم که به هیچ وجه با یک پدیده بی‌اهمیت روبرو نیستیم. محرومیت‌های اجتماعی و توهین برای بسیاری از افراد، تجربه روزمره است. با توجه به اینکه آمارهای رسمی فقط بخشی از نژادپرستی علیه مسلمانان را نشان می‌دهد، باید نگران افزایش نژاپرستی در جامعه باشیم.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نحوه فعالیت این سایت نیز گفت: «برای محافظت از افراد آسیب‌دیده، باید در مورد قربانیان نژادپرستی نیز شفاف‌سازی کنیم. در این مرحله سایت می‌تواند کمک بسیاری برای ما باشد. افراد می‌توانند شکایات خود را در این سایت ثبت کنند و پس از آن، این گزارشات از سوی مراکز مشاوره، مورد بررسی قرار می‌گیرند. با این حال، ثبت مستندات کافی نیست. برای اینکه بتوانیم بلافاصله از افراد آسیب‌دیده حمایت و محافظت کنیم، باید فضای مشاوره در آلمان را نیز گسترش دهیم.

اوا آندرادس، مدیر عامل انجمن مبارزه با تبعیض در آلمان نیز در این باره اعلام کرد: «مراکز مشاوره، روزانه شکایات بسیاری دریافت می‌کنند که ناشی از نژادپرستی علیه مسلمانان است. در این میان، ضروری است که بتوان شکایات مربوط به نژادپرستی علیه مسلمانان را به طور کامل ثبت و با استناد به آن، با تبعیض و نابرابری مقابله کرد».

مؤسسه اتحاد علیه اسلام‌هراسی و خصومت با مسلمانان (CLAIM) اکنون در حال ثبت و مستندسازی حملات علیه مسلمان است. آزار و اذیت و حمله خشونت‌آمیز به مسلمانان در کنار شعارنویسی بر روی دیوار مساجد از جمله مواردی است که به عنوان اسلام‌هراسی و رفتارهای نژادپرستانه پذیرفته می‌شوند.

برای بسیاری از قربانیان، گزارش رفتارهای نژادپرستانه ساده نیست. بسیاری از افراد آسیب‌دیده از گزارش و تماس با مقامات طفره می‌روند. ترس از موفق‌‌نشدن و پیامدهای منفی آن، نقش اصلی در این میان بازی می‌کند.

سایت اینترنتی «آی ریپورت» از ۲۴ ژوئن امکان ثبت شکایات را فراهم کرده است. این روز در آلمان به عنوان آغاز هفته اقدام علیه نژادپرستی ضد مسلمانان شناخته می‌شود. یازده سال پیش در روز اول ژوئیه، مروه شربینی، زن مسلمان مصری‌الاصل در جریان دادگاهی در درسدن آلمان به دلیل داشتن حجاب کشته شد.از این‌رو، شورای مرکزی مسلمانان آلمان تصمیم گرفت تا در فاصله روزهای ۲۴ ژوئن تا اول ژوئیه، افکار عمومی آلمان را از نژادپرستی علیه مسلمانان آگاه کند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار