به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گروه ترجمه انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی سایت رهیافتگان- مترجم از زبان انگلیسی :مونا نیکزادفر ادوار کوئیروگا وارگاس (حسین) عضوی از جامعه شیعه و مدیر مرکز اسلامی پرو است. او در مصاحبه ای درباره اسلام در پرو توضیحاتی می دهد.
متن اصلی را اینجا ببینید
لطفاً خودتان را برای مخاطبین معرفی کنید.
من خودم را بنده حقیر خدا می دانم. من در شهری خیلی کوچک به نام سانچو در دامنه های Cerro Alcabalá، نزدیک شهر آبانسی ، در پرو به دنیا آمدم. من از خانواده ای خیلی متواضع هستم و همیشه مومن به خدا بوده ام . پدر و مادرم مسیحی هستند ، من یک حوزوی، ادونتیست و در نهایت یک مسلمان شیعه از مکتب اهل بیت بوده ام. من در حال حاضر مدیر مرکز اسلامی پرو ، هماهنگ کننده کمیسیون استعمارزدایی در جبهه های دفاعی پرو هستم.
پس از پذیرش اسلام با چه تغییرات درخشانی در زندگی خود روبرو شده اید؟
من تغییرات زیادی را در خودم دیدم ، مانند مبارزه با نفس ، غرور ، تکبر و سایر عفونت های فرهنگی، شهامت مبارزه برای محفاظت از زندگی ، دارایی هایمان و عزت ملی کشورم.
بعد از اینکه اسلام را پذیرفتید خانواده و دوستانتان چه رفتاری با شما داشتند؟
خانواده و دوستان من ترسیده بودند زیرا با نفوذترین رسانه ملی در این کشور، مسلمانان را تروریست معرفی کرده بود و اعتقاد داشتند مسلمانان به حقوق زنان احترام نمی گذارند که اینها اطلاعات کاملا غلط است. آنها اتهامات واهی به ما وارد کردند و از این طریق آزار و اذیت حقوقی و سیاسی را شروع کردند. ما مجبور بودیم با این اتهامات دروغین روبرو شویم تا آنها را شکست دادیم و این اتهامات دروغین و شرایط قانونی اصلاح شد. امروز خانواده و دوستانم از مسلمان بودن من خوشحال هستند.
شیعیان مقیم پرو چه مشکلاتی دارند؟
مشکلات زیادی از جمله اسلام هراسی ، تبعیض مذهبی ، آزار و اذیت های حقوقی و سیاسی ، نیازهای اقتصادی برای پرداخت اجاره مرکز اسلامی ما و غیره وجود دارد.
آیا شما عضو فعال جمعیت شیعه در پرو هستید؟ و چه فعالیت هایی در رابطه با سایر فرهنگ های مذهبی در پرو وجود دارد؟
بله ، من عضو فعال جمعیت شیعه در پرو هستم. ما فعالیت های تبادل فرهنگی ، مذهبی و سیاسی داریم.
جمعیت شیعه چقدر می تواند در جامعه ، فرهنگ و سیاست کشور خود را تحت تاثیر قرار دهد ؟
در مورد جامعه ، فرهنگ و سیاست ، جمعیت شیعه پرو را تحت تاثیر قرار داده است تا حدی که شهروندان پرو مذهب شیعه را پذیرفته اند.
شما بین دانش اسلامی مکتب شیعه و جریانات سیاسی و ضدامپریالیستی که در این سال ها در آمریکای جنوبی شکل گرفته اند ، چه وجه مشترکی میبینید؟
جریان سیاسی سوسیالیسم مترقی قوم گرایانه در آمریکای لاتین دیگر پاک نیستند. چون آنها تحت تاثیر نفوذ غرب آلوده شده اند و یکی از بزرگترین مشکلات سوسیالیسم بی خدایی است که برای انسان داراری فطرت تکان دهنده است. بهتر است با کمک خدا بجنگیم. اگر مورد مشترکی وجود داشته باشد ، نیاز به مبارزه با استعمار امپریالیستی نئولیبرال است ، ما فقط یک دشمن داریم بنام “صهیونیسم” که هرچیز منفوری را جذب خود می کند.
مسلمانان شیعه در پرو چند مرکز ، مسجد ، خانه فرهنگی و چه فعالیت هایی دارند؟
در حال حاضر ، ما هیچ مرکز اسلامی نداریم. چون دولت جدید بودجه ما را قطع کرد، قبلا یکی در لیما بود و دیگری در آبانسی ، آن که در لیما بود اول بسته شد و حالا در آبانسی هم بسته شد ، چون بدهی داشت ، من مجبور شدم وام بگیرم و بدهی را پرداخت کنم، بدهی پرداخت شد و من از آن مرکز بازنشسته شدم و در حال حاضر تنها در خانه نماز می خوانیم و گاهی با برادران در مکان های دیگر ملاقات داریم. من فقط فعالیت ها را در سطح شخصی انجام می دهم. چون هیچ مرکزی نیست که در آن همدیگر را ببینیم.
برای یادگیری بیشتر در مورد دانش اسلام، چه چیزهایی نیاز دارید؟
در حال حاضر ما کتابخانه کاملی نداریم که کتابهایش در دانشگاه ها و کالج ها توزیع شده باشد و همچنین نیاز به روشنفکران داریم که به لطف آن بسیاری از مردم نظرات مساعدی در مورد اسلام داشته باشند. در حال حاضر هیچ کتابخانه ای نداریم ، هیچ کتابی برای یادگیری عمیق دانش اسلامی نیست، یک شیخ و یک مرکز اسلامی مورد نیاز است. ما هم دوست داریم رسانه های انحصاری رادیو ، تلویزیون و روزنامه را برای گسترش اسلام در این بخش از جهان داشته باشیم.
آیا برای فعالیت های گسترش دادن اسلام، آزادی مذهبی در پرو وجود دارد؟
قانون ۲۹۶۳۵ بنام قانون آزادی مذهبی در پرو هست ،که از ما محافظت می کند ، به گونه ای که ایمان ما می تواند آزادانه گسترش پیدا کند، این قانون درست در سالهای قبل از ورود اسلام به برنامه اجرا شده ، بر اساس این قانون ما به دولت پرو گفته ایم که ما آزادی بیان مذهبی داریم.
شما با جوامع دیگر پرو مانند مسیحیان چه نوع روابطی دارید؟
ما هیچ مشکلی با آیین مسیحییت نداریم ، ما همیشه با روحانیون و کشیش ها ملاقات می کنیم و بحث می کنیم ، همیشه مرا به جلساتشان دعوت می کنند.
آیا شما در مورد جوامع شیعه دیگر مثل آنچه در شیلی ، پاراگوئه ، اکوادور و سایر کشورها است، اطلاعات دارید؟
بله ، ما اطلاعات داریم ، به عنوان مثال ، من در مرکز اسلامی کویتو اکوادور بودم ، همچنین از مرکز اسلامی بولیوی، آرژانتین، مانند ونزوئلا بازدید کردم، ما در مورد مراکز اطلاعات داریم.اگرچه ما را اعلام نمی کنند، اما هر یک از این مراکز، به طور مستقل اسلام را منتشر می کند.
درباره اسلام هراسی ،تصورات دولت پرو درباره مسلمانان ،اعمال آنها و سمبل های مذهبی آنها چیست؟
در اوایل شکل گیری اسلام در پرو، یک جنبش ضد اسلامی قوی وجود داشت ، که اسلام هراسی کامل ، آزار و اذیت های سیاسی ، حقوقی را در بر داشت، رسانه های ملی به ما حمله می کردند اما در پایان نقاب آنها برداشته شد ، ما خودمان بیرون رفتیم و اصلاحاتی ایجاد کردیم، نامه های رسمی ارسال کردیم و پیامدهای آن را هشدار دادیم ، ما هرگز در مقابل دشمن ساکت نمی شویم.
به نظر شما ، اسلام چگونه می تواند به زندگی جوانان کمک کند ؟
اسلام راه درستی است ، پس به زندگی جوانان کمک می کند و آن را بهبود می بخشد. بنابراین هدف نهایی در جهان باید اسلام باشد.
آیا رسانه ای دارید؟
ما در پرو ، هیچ وسیله ارتباطی از جمله رادیو ، تلویزیون یا مطبوعات نوشتاری نداریم ، اما من عملا تنها کسی هستم که برای گسترش اسلام شیعه از کشور خارج می شوم.
شما به عنوان یک مسلمان شیعه، چه پیامی برای مسلمانان پرو و جهان چه دارید؟
زمان جنگ و زمان صلح ، زمان جدایی و وحدت وجود دارد ، این زمان ها، زمان های وحدت اسلامی است. به برادر اهل سنت بگویید که این اصطلاحی که آنها با آن خوانده می شوند و آن را در قلب خود حمل می کنند به معنای سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است و سنت ردپا و الگویی از پیامبرصلی الله علیه و آله و خاندان مقدس وی است. مسیرهای سنی و شیعه ما را به بهره های یکسانی از خداوند می رساند، نیازی به تقسیم بندی نیست، بنابراین او وحدت و نبرد رو در رو در برابر دشمنان صهیونیست را واجب کرد.
گروه ترجمه انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی سایت رهیافتگان- مترجم از زبان انگلیسی :مونا نیکزادفر
متن اصلی را اینجا ببینید
سلام؛
ایشان مستحق مساعدت هستند. چگونه می توانم به ایشان پول بدهم؟