تاریخ انتشار :

جمال طاهری مدیر موسسه رهیافتگان (تازه مسلمانان )

مشکلات یک رهیافته خارجی در ایران چیست؟

بعضی از مراکز مالیاتی مالیات رهیافته خارجی ساکن در ایران را به دلار حساب میکنند. در مواردی ممکن است برای یک خارجی داخل ایران درآمد بسیارزیادی وجود داشته باشد ولی اکثرا رهیافته های ساکن در ایران شغلشان هم در ایران هست و درآمد زیادی ندارند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  جمال طاهری / همه ما دوست داریم اخبار مسلمان شدن افرادرا که نشان دهنده حق بودن مکتب اهل بیت است بشنویم ولی تعداد کمی از ما از مشکلات یک رهیافته پس از مسلمان شدن خبر داریم. البته این مکشلات بسته به اینکه فرد خارجی یا ایرانی باشد نیز متفاوت است و متاسفانه برای هیچ مسول یا نهادی این موضوع اهمیت چندانی ندارد موسسه رهیافتگان با وجود آنکه حمایت مالی یا … خاصی ندارد در این مسیر سالهاست که تلاش کرده است کمک کننده به رهیافتگان باشد اما مشکلات رهیافتگان چیست بیایید با هم برخی از این مشکلات را مرور کنیم: لازم به ذکر است که آنچه در این متن می آید همه مشکلات نیست و این متن تنها برای آشنایی عمومی با مشکلات رهیافتگان نوشته شده است.

 

اقامت :

بسیاری از رهیافتگان خصوصا نخبگان رهیافته در بحث اقامت در ایران مشکلات بسیار جدی داشته و حتی گاه بخاطر مسلمان شدن از طرف سیستم و افراد تحقیر میشوند ( این درحالی است که فرد بخاطر اعتقاداتش ایران را به عنوان محل زندگی برگزیده و برای خدمت به ایران سختی‎ها را به جان خریده است. همچنین در غرب برای جذب نخبگان همواره تسهیلات قائل می‌شوند. اما در ایران نخبگان رهیافته مشکلات جدی و طاقت فرسا دارند)

 

هویت فرزندان رهیافتگان داخلی و خارجی:

فرزندان رهیافتگان عموما دچار تعارضاتی می‏شوند و نیز کمک به این فرزندان برای هویت و فعالیت دینی، مهم است. در مورد رهیافتگان خارجی فرزندان چون به دو فرهنگ و دو زبان فارسی و زبان کشور مقصد آشنایی دارند بهترین مترجمها میتوانند باشند اما از این پتانسیل نیز استفاده نمی شود.

 

بروکراسی اداری

بروکراسی زیاد اداری و طولانی شدن ثبت ازدواج زن ایرانی و رهیافته خارجی در ایران از ۶ ماه تا یکسال

 

برخوردهای ناشایست اداره اتباع

برخوردهای ناشایست و بسیار بد اداره اتباع خارجه با رهیافتگان و نخبگان خارجی و نیز تاخیر زیاد در تمدید اقامتها که به جریمه شدن افراد می‎انجامد

 

اداره مالیات

بعضی از مراکز مالیاتی مالیات رهیافته خارجی ساکن در ایران را به دلار حساب میکنند. در مواردی ممکن است برای یک خارجی داخل ایران درآمد بسیارزیادی وجود داشته باشد ولی اکثرا رهیافته های ساکن در ایران شغلشان هم در ایران هست و درآمد زیادی ندارند.

 

مشکلات شغلی

فرد خارجی رهیافته نمی تواند همزمان در دانشگاه و یک شرکت کارکند و دانشگاهها هم گاها حق الزهمه فرد را مدتها بعد پرداخت می کنند.

 

عدم استفاده علمی درست از رهیافتگان خارجی

رهیافتگان خارجی نمیتوانند به عنوان هیت علمی در دانشگاهها به کارگیری شوند و در نتیجه از توان علمی آنها استفاده لازم نمی‎ شود.

البته این مشکلات به علاوه مشکلات دیگری که شرح آن مفصل است از سوی موسسه رهیافتگان طی جلساتی با شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است و امید داریم این شورا بتواند در رفع برخی از این مشکلات ما را کمک و یاری رساند.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار