تاریخ انتشار :

مبحث حلال

طرح مرکز تخصصی حلال با هدف تبلیغ، معرفی و نمایش آداب اسلامی

مبحث حلال بعنوان پهنه ای وسیع در آداب اسلامی یکی از شاخص ترین مولفه های دین اسلام است که آن را با سایر ادیان متمایز نشان می‌دهد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )مبحث حلال به عنوان پهنه‌ای وسیع در آداب اسلامی یکی از شاخص‌ترین مؤلفه‌های دین اسلام است که آن را با سایر ادیان متمایز نشان می‌دهد. تمایزی که با خود روش‌های علمی را همراه کرده و محدودیت را به دنبال داشته است. این محدودیت که همواره برای ارتقای بشر در تمامی حوزه‌های مرتبط با حلال توصیه شده است به عنوان یک الگوی واحد در بین مسلمانان جهان یاد می‌شود.

در یادداشت کوتاهی از سید محمود کمال آرا محقق و پژوهشگر درباره مبحث حلال با عنوان یکی از مؤلفه‌های دین و آداب اسلامی می‌خوانید:

نگاه مردم جهان به اسلام و برخی رفتارهای متمایز مسلمین در آداب روزمره خود، یکی از سوژه‌های اصلی محققین در امر دین پژوهی می‌باشد و طبیعتاً وجود محدودیت در هر دینی به عنوان یک محور تحقیق و مطالعه مورد نظر پژوهشگر قرار می‌گیرد.

در این بین رسانه‌های معاند که از دیر باز در پی نشان دادن دین اسلام به بدترین شکل ممکن بوده‌اند، سعی دارند با ابزارهای گوناگون بر ادله‌های علمی و رفتارهای دینی مسلمین خدشه وارد کنند. این هجمه رسانه‌ای ناشی از غنی بودن دین اسلام و آداب اسلامی است که در زندگی بشریت حرفی برای گفتن دارد.

روش معرفی آداب ادیان در ادوار مختلف متفاوت بوده است. با کمی مطالعه و پژوهش در تاریخ در می‌بابیم، محدودیت، زمانی به عنوان الگو برای فرد محسوب می‌گردد تا با یک روش جایگزین مسیر مناسب‌تر را معرفی کند.

مبحث حلال به عنوان پهنه‌ای وسیع در آداب اسلامی یکی از شاخص‌ترین مؤلفه‌های دین اسلام است که آن را با سایر ادیان متمایز نشان می‌دهد. تمایزی که با خود روش‌های علمی را همراه کرده و از طرفی محدودیت را هم به دنبال داشته است. این محدودیت که همواره برای ارتقای بشر در تمامی حوزه‌های مرتبط با حلال توصیه شده است به عنوان یک الگوی واحد در بین مسلمانان جهان یاد می‌شود.

با پیشرفت تکنولوژی و پژوهش در حوزه‌های حلال، علم با نتیجه مثبتی به این محدودیت می‌نگرد. لیکن عدم معرفی مناسب و ملموس در بین کشورهای مختلف و حتی کشورهای مسلمان سبب شده تا شاخصه حلال نتواند به عنوان یکی از مناسب‌ترین ابزار تبلیغاتی اسلام در بین مردم جهان بدرخشد. باید پذیرفت وجود کلمه واحد و قابل پذیرش که با آرمان‌های استراتژیک سایر ملل دچار تضاد عمیق نبوده و خواستگاه سایر پیروان ادیان هم باشد، می‌تواند صدای اسلام را رساتر و با ظاهری مقبول‌تر به مردمان معرفی کند.

کلمه حلال که در گفتارهای امروزی در مرحله اول خوردن و آشامیدن را در ذهن متبادر می‌کند، بسیار وسیع‌تر و دارای ابعاد شنیده تری برای مخاطبین است. حلال نشان همبستگی مسلمانان و شامل نوعی خاص از رفتارهای فردی و اجتماعی است که به هیچ عنوان منافاتی با آزادی و تفاهمی با محدودیت نابجا ندارد. معرفی نظام واحد در حوزه‌هایی همچون، گردشگری، بانکداری، اقتصاد، تجارت، بیمه، حمل و نقل، رسانه، ورزش و غذا نشان از ظرفیت این مهم در آداب اسلامی است. توجه به ابعاد حلال در کشور ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مناسب و مطلوب بوده است. تأسیس مجموعه‌هایی که هر یک بازوی اجرایی بررسی و تأیید حلال وار بودن محصولات و فعالیت‌ها را داشته‌اند، خود نشان از توجه جمهوری اسلامی ایران به این موضوع قابل اهمیت بوده و از طرفی تلاش سازمان همکاری‌های اسلامی برای تنظیم سند واحد در سال ۲۰۱۰ برای موضوع حلال و به امضا رسانیدن آن توسط وزرای ۵۷ کشور، اهمیت این مهم را در میان سایر کشورها تبیین می‌کند.

با این تفاسیر و بررسی ظرفیت بی‌بدیل صنعت حلال و مشترکات آن در سایر ملل، توجه به این مهم فرصت مناسبی را بمنظور نمایشی متفاوت از آئین اسلامی و رفتارهای سلوکانه فردی و اجتماعی مسلمانان فراهم می‌آورد. فرصتی که می‌تواند این بار با طرح‌هایی جامع و متمایز در ایران و سایر ملل به گوش جهانیان رسانیده شود.

در انتهای این یادداشت طرح مرکز تخصصی حلال با هدف تبلیغ، معرفی و نمایش آداب اسلامی پیشنهاد می‌شود. پژوهش‌ها در این حوزه نشان می‌دهد؛ همکاری و عنایت دستگاه‌های ذی ربط داخلی و خارجی نظیر؛ نمایندگی‌های ولی فقیه در خارج از کشور، اتاق بازرگانی، نمایندگی‌های ایران در سایر ملل، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند مسیر روشنی را در معرفی هر چه با شکوه تر آداب اسلامی و بخصوص موضوع حلال در جهان بگشاید.

منبع: مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار