تاریخ انتشار :

معرفی کتاب

نگاهی به کتاب «مسلمانان در کشورهای فرانسه زبان»

در کتاب«مسلمانان در کشورهای فرانسه زبان» به صورت نموداری آماری از مسلمانان در کشورهای مختلف فرانسوی زبان ارائه شده است و با اشاره به مراکز اسلامی ، ترجمه قران ومسایلی چون حجاب و مدارس اسلامی برخی از مسلمانان برجسته و تاثیرگذار این کشورها را نام برده است .

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) –  جلال طاهریکتاب مسلمانان در کشورهای فرانسه زبان نوشته دکتر محمد رضا رضوان عضو هیات علمی دانشگاه تهران است که توسط انتشارات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی معاونت فرهنگی چاپ و منتشر شده است . این کتاب کاری تحقیقی و پژوهشی درباره مسلمانان در کشورهای فرانسوی زبان است و با توجه به اینکه کتاب به زبان های عربی، انگلیسی، فرانسه تهیه و با رویکرد به مخاطبین مذاهب گوناگون اسلامی تدوین گردیده است برای همه قابل درک و فهم می باشد.

این کتاب که به مناسب برگزاری نوزدهمین کنفرانس وحدت اسلامی در سال ۱۴۲۷=۲۰۰۶ به معرفی مبسوطی از سه کشور اصلی فرانسوی زبان در اروپا یعنی فرانسه، بلژیک و سوئیس اختصاص یافته، ضمن آن که از دیگر کشورهای اسلامی فرانسوی زبان به اجمال، یاد شده است. بر این اساس در کتاب ابتدا اهمیت وجود اقلیت‌های مسلمان و مشکلات آن‌ها بازگو شده، سپس وضعیت مسلمانان در کشورهای فرانکفونی بررسی گردیده است. برای نمونه در بخشی از گزارش‌ کتاب که به شرایط سیاسی و اجتماعی مسلمانان در کشورهای یاد شده، اختصاص یافته آمده است: «هفده درصد از ارتش فرانسه به مسلمانان اختصاص دارد. در حال حاضر مسلمانان در فرانسه، ۱۰ درصد جمعیت را دربرمی‌گیرند و از ۵۳ کشور به این کشور مهاجرت کرده‌اند و با ۲۱ زبان مختلف صحبت می‌نمایند و برابر بررسی‌های دقیق، آمار آنان در فرانسه در سال ۲۰۲۰ به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد. هم‌اکنون با آن که بیش از ۱/۸ میلیون‌ نفر از آنان، حق رای دارند و ۱۲۶ نفر از آنان دارای شرایط کاندیداتوری در انتخابات اخیر بوده‌اند و کاندیدا شده‌اند، ولی هیچ‌ کرسی‌ای در پارلمان به آنان داده نشده است.» این درحالی است که اسلام، بعد از کاتولیک، به عنوان دومین مذهب کشور فرانسه می‌باشد، فرانسه، به خاطر روابط تاریخی‌اش با بخشی از جهان عرب، بیشترین جامعه مسلمانان را در اروپای غربی در درون خود جای داده است.

در کتاب«مسلمانان در کشورهای فرانسه زبان» به صورت نموداری آماری از مسلمانان در کشورهای مختلف فرانسوی زبان ارائه شده است و با اشاره به مراکز اسلامی ، ترجمه قران ومسایلی چون حجاب و مدارس اسلامی برخی از مسلمانان برجسته و تاثیرگذار این کشورها را نام برده است .

به عنوان مثال مساله حجاب در کشور فرانسه که به اصطلاح به عنوان مهد آزادی و دموکراسی از آن یاد می شود شاید به نسبت سایر کشورها شرایطی سخت تر و تنگ نظرانه تری دارد. چراکه جمعیت مسلمانان و تبدیل شدن آنان به یک قدرت و یک اکثریت، هراس جدی در مورد مناسبات آینده اسلام و قدرت های حاکم در منطقه ایجاد کرده است اما دولت فرانسه ماجرا را به اصل لاییسته در قانون اساسی این کشور ربط می دهد، لذا نویسنده ابتدا ماجرا را از زاویه دید دولت و برحسب قانون موجود در این کشور واکاوی کرده و سپس انگیزه های اصلی این ممنوعیت را بررسی نموده است. در قانون جدایی دین از دولت مصوب سال ۱۹۰۵ چنین امده است:

ماده ۱- جمهوری فرانسه آزادی مذهب را قبول دارد.

ماده۲- جمهوری فرانسه هیچ دینی را به رسمیت نمی شناسد و به هیچ دینی کمک مالی نمی کند همچنین در قانون الحاقی به قانون اساسی موب سال ۱۹۴۶ دراین باره تاکید می کند که فرانسه یک جمهوری غیرقابل تقسیم «لاییک» و «دموکراتیک» و «اجتماعی» است به بیان دیگر دموکراسی و لایئسیته جدایی ناپذیرند و روحیه اجتماعی و مردمی بودن یک جمهوری به روحیه لاییک بودن ان جمهوری است چراکه جمهوری متعلق به همه مردم است و دموکراسی حاکمیت مردم است.

 

این مساله در ماده دوم قانون اساسی ۱۴ اکتبر سال ۱۹۵۸ کامل تر شد به این معنا که باید به همه ادیان احترام گذاشت ….با این وجود می بینیم که در جریان تصویب قانون منع حجاب بین مصوبات قانون اساسی و اتفقات موجود تعارض وجود دارد. ماجرای جنجالی حجاب در فرانسه اولین بار در سال ۱۹۸۹در دبیرستان گابریل در حومه پاریس زمانی آغاز شد که مدیر دبیرستان در برابر روسری سه دختر جوان مراکشی و تونسی واکنش تندی نشان داد که نباید باروسری به مدرسه بروند و دونفر از آن سه نفر به اجبار روسری از سر برداشتند، اما نفر سوم نام سمیرا از تونس مقاومت کرد و حجابش را برنداشت. ترم بعد هر سه دختر باحجاب به کلاس درس آمدند و خشم معلمان در مدرسه را برانگیختند و مدیر دبیرستان خانم ارنست شینه در هیجدم سپتامبر آنان را از مدرسه اخراج کرد. البته بعدها خانم مدیر درصدد سازش بادختران محجبه برآمد و از آنان خواست تا روسری از سر بردارند، ولی از همان اتفاق بود که بمب خبری منع حجاب منتشر شد و ماجرای حجاب و درگیری های مربوط به آن پس از انتشار این اخبار، گستره وسیعی در اکثر شهرها و مناطق فرانسه پیدا کرد.

دکتر محمد رضا رضوان که خود فردی محقق و پژوهشگر نیز هست در این کتاب با نگاهی پژوهش محور و تحقیقی به موضوعات مربوط به اسلام و مسلمانان و شرایط که در کشورهای فرانسه زبان دارند پرداخته است و از منابع معتبر ومختلفی هم بهره برده که همین غنای محتوایی کتاب را بیشتر کرده است.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار