تاریخ انتشار :

اندونزی

گردشگری حلال در اندونزی

آن طور که مقامات اندونزی اشاره کرده‌اند، گردشگری یکی از بخش‌هایی است که تحت تأثیر همه‌گیری کووید ۱۹ قرار دارد و آخرین موردی است که بهبود می‌یابد. هدف دولت اندونزی برای خودنمایی در اقتصاد جهانی با بهره‌برداری از این صنعت، ابتدا بازگشت ۵۰ تا ۵۵ میلیون گردشگر داخلی برای رونق گردشگری است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) شیوع کرونا در جهان علاوه بر آنکه به اقتصاد‌های خُرد و صنایع بزرگ کشورها ضربه زد، باعث شد بسیاری از مشاغل در صنایعی که نیاز به ارتباط نزدیک با مشتریان دارند، از بین رفته یا شاهد تغییرات بزرگی باشند.

صنعت گردشگری و به تبع آن گردشگری حلال از جمله بخش‌هایی بود که تحت تأثیر شیوع کرونا در جهان قرار گرفت و بسیاری از کشورهایی که اقتصاد آنها وابسته به حضور گردشگران بود، با مشکلات بسیاری مواجه شدند.

هرچند کابوس کرونا برای اقتصاد کشورها با کشف واکسن این بیماری و آغاز واکسیناسیون افراد در حال از بین رفتن است، اما همچنان برای رسیدن به وضعیت گذشته راه طولانی در پیش روی دولت‌ها وجود دارد.

اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی جهان، یکی از مقاصد مهم گردشگری در جنوب شرق آسیا به شمار می‌رود. گردشگری در اندونزی یکی از مهمترین‌ بخش‌های اقتصاد این کشور و همچنین منبع قابل توجهی از درآمد ارزی  بوده و آنطور که جاکارتا پست گزارش داده در سال ۲۰۱۷ در رتبه ۲۰ صنعت گردشگری جهان قرار داشت. اندونزی از نظر سرعت رشد در آسیا رتبه سوم و در بین کشورهای جنوب شرقی آسیا در صنعت گردشگری رتبه اول را دارد.

 

علاوه بر این، اندونزی به دلیل سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی که در این کشور انجام شده خود را به عنوان انتخاب اول بسیاری از گردشگران برای گردشگری حلال ثبت کرده است. تجهیز هتل‌ها و استراحت‌گاه‌ها به نمازخانه و اقداماتی مانند جداسازی در استخرها در مناطق گردشگری این کشور مانند بالی از جمله این اقدامات بوده است.

در سال ۲۰۱۸، دنپاسار، جاکارتا و باتام در میان ۱۰ شهر جهان در زمینه سرعت رشد گردشگری قرار داشته‌اند. اندونزی دارای فرهنگ غنی و متنوعی است و تنها در سال ۲۰۱۹ ورود ۱۶,۱۰ میلیون گردشگر خارجی را ثبت کرده که ۱.۹ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۱۵، ۹,۷۳ میلیون بازدیدکننده بین‌المللی وارد اندونزی شده بودند. این افراد به طور متوسط تقریباً ۷ شب در هتل‌ها اقامت و ​​۱۱۱۴ دلار آمریکا در هر سال هزینه می‌کنند. هر شخص در طول بازدید خود تقریباً ۱۵۲.۲۲ دلار آمریکا در هر روز از اقامت خود در این کشور خرج می‌کند. سنگاپور، مالزی، چین، استرالیا و ژاپن پنج منبع اصلی ورود گردشگر به اندونزی هستند.

با این همه شیوع کرونا تمام این معادلات را به هم ریخت. هر چند صنعت گردشگری اندونزی در سال ۲۰۰۶ تجربه شیوع آنفولانزای مرغی را داشت اما شیوع کرونا و گستردگی آن بیشتر از آن بود که در ابتدا تصور می‌شد.

 

این کشور در سال ۲۰۲۰ شاهد کاهش ۷۵ درصدی گردشگران خارجی بود. برای مثال، ایالت بالی که ۵۴ درصد از جمعیت آن در صنعت جهانگردی فعالیت دارند، شاهد کاهش چشمگیر شغل و درآمد بوده و در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰، اقتصاد آن ۱۲,۲۱ درصد نسبت به سال قبل کوچکتر شده است.

با این همه دولت اندونزی در کنار ادامه روند واکسیناسیون کرونا در این کشور، طرح‌هایی در دست اجرا دارد که به وسیله آن، صنعت گردشگری این کشور بار دیگر به حالت عادی بازگردد. یکی از این برنامه‌ها، کمک‌هزینه گردشگری است.

 

دولت اندونزی، در سال ۲۰۲۰، ۳,۳ تریلیون روپیه (۲۳۲ میلیون دلار) برای کمک به صنعت گردشگری که بخشی از برنامه دولت اندونزی موسوم به PEN (با هدف کمک به اقتصاد کشور) بود، هزینه شد. علاوه بر این، دولت همچنین برنامه‌های محرک مختلفی را در چارچوب برنامه توسعه ملی صادرات که از سال ۲۰۲۰ در حال اجرا است، ادامه داده است.

آن طور که مقامات اندونزی اشاره کرده‌اند، گردشگری یکی از بخش‌هایی است که تحت تأثیر همه‌گیری کووید ۱۹ قرار دارد و آخرین موردی است که بهبود می‌یابد. هدف دولت اندونزی در ابتدا بازگشت ۵۰ تا ۵۵ میلیون گردشگر داخلی برای رونق صنعت گردشگری است.

دولت اندونزی برنامه اهدای اعتبار خود را برای شرکت‌های متمرکز بر نیروی انسانی تحت تأثیر همه گیری COVID-۱۹  در پیش گرفت. برای هر شرکت حداکثر ۱ تریلیون روپیه اندونزی (تقریباً ۶۸,۷ میلیارد دلار آمریکا) اعتبار اختصاص یافت، هرچند فقط شرکت‌هایی با بیش از ۳۰۰ کارمند در اولویت قرار داشتند. از جمله شرکت‌های مرتبط با بخش گردشگری دولت برای توزیع وام با ۱۵ بانک خصوصی همکاری کرد.

برای مثال در بالی به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری این کشور، تلاش بر این است که هتل‌ها و صنعت گردشگری هرچه سریعتر به روند عادی خود برگردند. به گفته وزارت جهانگردی و اقتصاد خلاق اندونزی قرار است این منطقه از ماه جولای امسال(تیرماه) بار دیگر گردشگران را پذیرش کند.

آنطور که رسانه‌های اندونزی گزارش دادند، تا به امروز، ۱۱۹ (تقریباً ۷۶درصد) از ۱۵۷ هتل و تفرجگاه عضو انجمن هتل‌های بالی(BHA) دارای گواهی نظافت، بهداشت، ایمنی و محیط زیست(CHSE) از دولت مرکزی هستند که آنها را به عنوان مراکز امن و مطابق با پروتکل‌های بهداشتی تأیید کرده است. از سوی دیگر بیش از ۹۰ هزار کارگر و کارمند فعال در صنعت گردشگری برای دریافت اولین دوز واکسن کرونا ثبت نام کرده‌اند. همچنین، ۲۵ هتل و استراحتگاه هم در بالی داوطلبانه به عنوان مراکز واکسیناسیون فعالیت کرده و امکانات و منابع انسانی خود را برای این کار استفاده می‌کنند.

علاوه بر این‌ها، سه منطقه در بالی به عنوان مناطق سبز معین شده و تقریباً ۱۰۰ درصد از کسانی که در این مناطق حضور دارند، اولین دوز واکسن خود را تا اوایل آوریل(اواسط فروردین) دریافت کرده‌اند. با این حال بالی هنوز به ۳,۳ میلیون دوز واکسن نیاز دارد تا به هدف خود یعنی واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت سه میلیون نفری جزیره تا پایان ژوئن (اوایل تیر) برسد. وزارت گردشگری و اقتصاد خلاق  توافقنامه‌هایی را با چین، سنگاپور، هلند، امارات متحده عربی و قطر برای ورود مجدد گردشگران نهایی کرده و قرار است این منطقه مهم گردشگری اندونزی از ماه جولای (اواسط تیرماه) بار دیگر میزبان گردشگران باشد.

 

این طرح‌ها و برنامه‌ها نشان می‌دهد که دولت این کشور با توجه به ارزش گردشگری و به خصوص سرمایه‌گذاری وسیع در حوزه گردشگری حلال، به راحتی اجازه از دست دادن این بازار رو به رشد را نخواهد داد. حمایت بسیار خوبی که دولت اندونزی از کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری حلال داشته باعث شده که این کشور شانس بازگشت سریع به شرایط عادی را در حوزه گردشگری داشته و اقتصاد گردشگری را دوباره بهبود ببخشد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار