تاریخ انتشار :

انتشارات بهار دلها

داستان هایی از زندگی امام صادق(علیه السلام) در کتاب«صبح ساحل»

کتاب «صبح ساحل» در بردارنده داستان هایی در مورد حوادث عصر امام صادق (ع) به قلم حجت الاسلام مهدی خدامیان آرانی از سوی انتشارات بهار دلها منتشر شده است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  کتاب «صبح ساحل» که مشتمل داستان هایی در مورد حوادث عصر امام صادق (ع) است، نوشته «حجت الاسلام مهدی خدامیان» آرانی شامل ۲۸۰ صفحه از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

کدام راه مرا می خواند، وقتی تاریخ تکرار می شود، هرگز به خاطر دنیا نیامده ام، چرا به پسرم حسادت می ورزی، آتش زیر خاکستر را نمی بینی، وقتی که نامه تو را می سوزانم، وقتی دروغ ها آشکار می شود، چرا لباس عزا بر تن کردی، آیا لباست را به من قرض می دهی، با چوب به جنگ دشمن بروید، خانه خورشید را آتش بزنید، نور خدا هرگز خاموش نمی شود، خدا که کفش طلایی ندارد، چرا این عروسی عزا نشد، چرا دیوار باغ را خراب می کنی، چرا برای خودت دعا نمی کنی، وقتی خدا به من افتخار می کند، عناوین داستان های کتاب «صبح ساحل» است.

 

«حجت الاسلام مهدی خدامیان آرانی» در مقدمه کتاب «صبح ساحل» نوشته است: شب بود، مهتاب می تابید و من در مدینه پشت پنجره های بقیع ایستاده بودم. هوای دلم بارانی شد، به یاد آوردم که دیگران مرا شاگرد امام صادق (ع) می خوانند. حتما می دانی مردم به کسانی که در حوزه علمیه درس می خوانند «شاگرد امام صادق (ع)» می گویند. ۲۰ سال می شد که من در حوزه علمیه بودم. به راستی من برای معرفی امام صادق (ع) چه کرده ام؟ این سوالی بود که آن شب از خود پرسیدم. آن شب تصمیم گرفتم وقتی به وطن بازگشتم کار تحقیق را آغاز کنم و در مورد زندگی امام صادق (ع) کتابی بنویسم. می دانستم هر کس توفیق ندارد برای اهل بیت (ع) قلم بزند. برای همین از خدای مهربان خواستم توفیق این کار را به من عنایت کند. اکنون خدا را شکر می کنم که به آرزوی خود رسیده ام و این کتاب میهمان دست مهربان شماست. کتابم را به امام صادق (ع) اهدا می کنم به آن امید که در روز قیامت شفاعت اش نصیب همه ما شود.

 

حجت الاسلام خدامیان آرانی متولد ۱۳۵۴ در شهرستان آران و بیدگل نویسنده، پژوهشگر، استاد حوزه و دانشگاه است که کتابهای بسیاری در مود امامان معصوم(ع) به رشته تحریر در آورده است. وی دروس حوزه را تا مقطع خارج فقه و اصول در شهر مقدس قم ادامه داد و مدرک سطح چهار حوزه (دکتراى فقه و اصول) را از حوزه علمیه قم دریافت کرد. این محقق در سال ۱۳۸۸ با تألیف کتاب «الصحیح فی فضل‌‌الزیاره الرضویه» رتبه نخست جشنواره بین المللی کتاب بیروت را از آن خود کرد و برای نخستین بار یک ایرانى توانست به این مقام دست یابد. فریاد مهتاب، چشمه جاوید،سرزمین یاس،شب تاریک، یاد غریب، داستان ظهور،در آغوش خدا، اشک مهتاب، نردبان آبی، مهاجر بهشت، ندای فاطمیه، ۱۲ مادر از جمله کتابهایی است که حجت الاسلام خدامیان آرانی نوشته است.

 

در قسمتی از کتاب «صبح ساحل» آمده است: در این شهر رسم است که مولای مظلوم ما را روزهای جمعه لعن کنند. علی (ع) که برادر پیامبر بود و جز رضای خدا گامی برنداشت، این گونه معرفی می شود. آری این حکومت بغض علی (ع) را به سینه دارد و تلاش می کند نور خدا را خاموش کند اما مگر نور خدا خاموش شدنی است؟ به راستی این زهری کیست که امروز نام او را این گونه بر سر منبرها می برند. او چگونه جرات پیدا کرده است چنین دروغ هایی را به پیامبر نسبت بدهد؟ دنیا چقدر فریبنده است، من این آقای زهری را می شناسم همین که نامش را بالای منبر بردند و او را به عنوان بزرگترین دانشمند جهان معرفی کردند. آیا می دانی او یکی از شاگردان امام سجاد (ع) بوده؟ او در همین شهر مدینه زندگی می کرد، فقیر بود و قرض زیادی داشت.

 

در قسمت دیگری از کتاب «صبح ساحل» می خوانیم: خبری به کوفه می رسد. زید از کوفه به سوی مدینه می رود. زید پسر امام سجاد (ع) و عموی امام صادق (ع) است. زید در مدینه زندگی می کرد. هشام او را به دمشق طلبید و سپس برای پرسش و پاسخ در مورد ماجرایی او را به کوفه فرستاد. هشام از فرماندار کوفه خواست اجازه ندهد زید روز را در کوفه شب کند و باید سریع از کوفه برود. فرماندار کوفه هم زید را خیلی زود از کوفه خارج کرد. امروز جمعی از بزرگان شهر تصمیم می گیرند تا دنبال زید بروند و او را به شهر بازگردانند. آنان تصمیم گرفته اند تا با کمک زید قیام کنند و حکومت اموی را سرنگون سازند. من با خود فکر می کنم آیا آنان موفق خواهند شد؟ آیا الان که سال ۱۲۰ هجری است زمان مناسبی برای قیام است؟ هشام با سیاست خفقان توانسته است به حکومت خود ادامه بدهد. او سالهاست که شیعیان را در تنگنا قرار داده است. به هر حال امروز بزرگان شهر تصمیم گرفته اند زید را به شهر بازگردانند. آنان در جست و جوی زید هستند و بالاخره در قادسیه به زید می رسند و راه را بر او می بندند و نمی گذارند به سوی مدینه برود.

 

گفتنی است، کتاب «صبح ساحل» نوشته «حجت الاسلام مهدی خدامیان آرانی» مشتمل بر ۲۸۰ صفحه در شمارگان هزار نسخه در قطع رقعی به قیمت ۲۰ هزار تومان از سوی انتشارات بهار دلها چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

مریم داوری

منبع: شبستان

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار