تاریخ انتشار :

خانه فرهنگ ایران در لاهور

«منهاج القرآن»؛ کانون بین‌المللی پرورش قاری و معلم قرآن در پاکستان

مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور با اشاره به فعالیت‌های سازمان بین‌المللی «منهاج القرآن» در پاکستان گفت: در این سازمان برنامه‌های متنوع قرآنی برای تربیت قاریان و معلمان قرآن اجرا می‌شود و شرکت‌کنندگان علاوه بر پاکستان از کشورها و مناطق مختلف جهان هستند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) جعفر روناسی، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور که با سازمان بین‌المللی منهاج القرآن تعاملات زیادی داشته و از نزدیک شاهد فعالیت‌های این مرکز بوده است، درباره فعالیت‌های این سازمان اظهار کرد: سازمان بین‌المللی منهاج القرآن(MQI) سازمانی مردم‌نهاد در پاکستان است که در چهار دهه اخیر توانسته است هزاران مدرسه ابتدایی، دبیرستان، دانشگاه و مراکز دینی را در پاکستان، کشورهای غربی و سراسر جهان راه‌اندازی کند.

وی افزود: این سازمان ۱۷ اکتبر ۱۹۸۰ تأسیس شد و جهانی‌کردن پیام قرآن، آشناسازی مردم غرب با پیام واقعی اسلام و زندگی مسالمت‌آمیز با دیگر ادیان الهی و همچنین تقویت جایگاه اهل بیت(ع) در کشورهای اسلامی از جمله اهداف آن است.

روناس تصریح کرد: هدف این سازمان به‌طور کلی ایجاد همسازی در جامعه و در میان گروه‌های مختلف فرهنگی، قومی و مذهبی از طریق تعامل اجتماعی، گفت‌و‌گوی ادیان و گسترش پیام مدارا، احترام و دیگر مزایای همیاری است. این سازمان یکی از نخستین سازمان‌ها در نوع خود است که به گسترش گفت‌وگوی میان ادیان و اقلیت‌های دینی اقدام کرده ‌است.

 

دوره قرآنی «سفر نور» با حضور ۳۰ کشور

وی گفت: منهاج القرآن در کشورهای مختلف شعبه‌های زیادی دارد و هر ساله در ماه رمضان دوره قرآنی «سفر نور» را برگزار می‌کند و امسال نیز این دوره در حوزه‌های تفسیر، قرائت و علوم قرآنی به صورت آنلاین برگزار شد.

مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور بیان کرد: امسال در ماه رمضان دوره‌های آموزش آنلاین علوم قرآنی با حضور ۹۴۵ شرکت‌کننده حضوری و هزاران شرکت‌کننده آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی یوتیوب و فیس بوک از سوی منهاج القرآن برگزار شد.

وی افزود: ماه رمضان امسال هزاران نفر از علاقه‌مندان از ۳۰ کشور جهان با شرکت در دوره «سفر نور» علوم مختلف قرآنی در بخش‌‎های  قرائت تجوید و تفسیر را فرا گرفتند و ۱۳ خرداد اختتامیه این دوره طی مراسمی باشکوه و شایسته قرآن برگزار شد.

 

 

جعفر روناس تصریح کرد: کلاس شناخت قرآن، دوره مطالعات قرآنی، «بیایید دین را یاد بگیریم»، آشنایی با تجوید، فن قرائت، حدیث‌شناسی، دوره حفظ حدیث، دوره شناخت فقه، شناخت عقاید و یادگیری زبان عربی از دیگر برنامه‌های آموزشی منهاج القرآن است که با برگزاری کلاس‌های متعدد و کوتاه مدت اجرا می‌شود.

وی گفت: نگاهی به فعالیت‌های منهاج القرآن همچنین نشان می‌دهد که این مرکز بیش از ۱۰۰ کلاس آموزشی برای معلمان قرآن برگزار کرده است و در این دوره‌ها به بیش از ۲۰ هزار معلم آموزش دیده‌اند و این کلاس‌ها در سراسر پاکستان برگزار می‌شود.

 

انتشار کتاب آموزشی قرآنی

وابسته فرهنگی ایران در لاهور یادآور شد: در ۱۶ سال گذشته ۱۰ کتاب قرآنی در منهاج القرآن برای آموزش علاقه‌مندان به یادگیری قرآن تهیه شده و به چاپ رسیده است و محمد طاهر القادری (زاده ۱۹ فوریه ۱۹۵۱) رئیس و بنیانگذار این مؤسسه بوده و حافظ محمد سعید رضا بغدادی، علامه محمود مسعود قادری، علامه محمد سرفراز قادری و علامه حسن محمود جماعتی از دیگر مسئولان آن هستند.

 

روناس ادامه داد: از سوی دیگر بیش از ۳۰۰ هزار نفر از علاقه‌مندان به یادگیری قرآن در کلاس‌های منهاج القرآن برای فهم بهتر قرآن شرکت کرده‌اند.  قبل از همه‌گیری کرونا کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شد؛ اما پس از شیوع کرونا کلاس‌ها آنلاین برگزار می‌شود.

وی گفت: بیشترین فعالیت منهاج القرآن در حوزه آموزش در مقطع ابتدایی متوسطه و دانشگاهی است به نحوی که اکنون تعداد دانشگاه‌های ساخته شده این سازمان صرفاً در پاکستان به ۵ واحد، تعداد کالج‌ها به ۱۰۰ واحد، تعداد دبیرستان‌ها به یک هزار واحد و تعداد دبستان‌ها نیز به ۱۰ هزار واحد می‌رسد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار