تاریخ انتشار :

رپورتاژ خبری 2

مقایسه بلبرینگ اسپیندل با بلبرینگ سوزنی

طراحی یاتاقان های صنعتی در ابعاد میکرونی و با استاندارد های بسیار دقیقی صورت می پذیرد. البته تکنولوژی تولید یاتاقان بلبرینگ ها برای تولید کنندگان مختلف متفاوت بوده و این امر بصورت مستقیم بر راندمان و قابلیت های مکانیکی یاتاقان بلبرینگ ها، طول عمر و مقاومت در برابر تنش های سایشی و فشاری تاثیر مستقیمی می گذارد.

بلبرینگ ها در شکل ها و طرح های مختلف با استاندارد های متفاوتی تولید می شوند که هر یک برای اتصال در موقعیت مشخص با قابلیت تعلیق نوعی از بار مورد استفاده قرار می گیرند. در کل تمامی اتصالات شافت های دوار را می توان در زیر دسته یاتاقان ها Bearings دسته بندی نمود که اغلب آنها با بکارگیری نوعی ساچمه و یا غلتک به تعلیق بار می پردازند. البته انواع یاتاقان تنها محدود به یاتاقان های دوار نمی باشد بلکه برخی از انواع یاتاقان ها برای اتصال روی حرکت های رفت و برگشتی مانند اتصال کشو ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند که واگن ریل ها از این دسته می باشد.

در واقع بلبرینگ به نوعی یاتاقان گفته می شود که در ساختار خود از ساچمه های کروی استفاده می کند و لفظ بلبرینگ سوزنی عملا یک خطای عمومی در بازار می باشد چرا که این نوع یاتاقان در واقع نوعی رولبرینگ محسوب می شود که با دارا بودن ساچمه هایی با قطر بسیار کم در ساختار بلبرینگ سوزنی حجمی اندک و در نهایت وزنی بسیار کمتر از دیگر انواع یاتاقان بلبرینگ ها دارد. از این رو به سبب حجم کم در اتصال و وزن کم بلبرینگ سوزنی یکی از محبوب ترین نوع یاتاقان ها در اتصالات کرفت ها و سازه های هوایی و هواپیما ها محسوب می شود.

 

مفهوم و کاربری بلبرینگ اسپیندل

بلبرینگ اسپیندل Spindle در واقع نوعی بلبرینگ شعاعی برای تعلیق بار های شعاعی ناشی از اتصال بر روی محور ها و شافت های افقی می باشد. با این وجود مواردی خاص در کاربری بلبرینگ اسپیندل وجود دارد که سبب جایگرینی بلبرینگ شیار عمیق (پرمصرف ترین نوع بلبرینگ های شعاعی) و همچنین رولبرینگ های شعاعی استوانه ای در ماشین آلات صنعتی می شود.

بر خلاف بلبرینگ شیار عمیق که یک بلبرینگ تک محوره با قابلیت تعلیق بار صرفا شعاعی می شود نوع طراحی بلبرینگ اسپیندل بگونه ای است که قابلیت تعلیق بار های ترکیبی را با محوریت بار شعاعی دارد. بدین معنا که بارهای شعاعی را در تمامی جهات می توان بر پیکر بلبرینگ اسپیندل وارد نمود اما تنها قابلیت تعلیق بار محوری در یک جهت برای این سبک یاتاقان ها فراهم می باشد. بلبرینگ اسپیندل دارای تعداد بالایی ساچمه می باشد که در قطر کم بر خلاف بلبرینگ شیار عمیق و در فواصلی اندک بر روی قفسه بلبرینگ اسپیندل قرار گرفته اند.

از بلبرینگ اسپیندل برای اتصال بر روی محور هایی استفاده می شود که اغلب با سرعت زاویه ای بسیار بالایی روبرو هستند که اینرسی حرکتی و گشتاور بالا امکان انحراف از مرکز شافت اتصال را بالا برده که خود نوعی بار محوری را پدید می آورد. تعلیق این بار محوری عملا برای بلبرینگ شیار عمیق میسر نبوده و بکارگیری بلبرینگ اسپیندل و یا در مواردی رولبرینگ های مخروطی را که از دیگر انواع بسیار کاربردی یاتاقان رولبرینگ ها هستند الزامی می کند.

طراحی بلبرینگ اسپیندل بگونه ای است که یا از قفسه های نگهدارنده با مقطع مخروطی و زاویه دار در اتصال ساچمه ها استفاده شده است که یک مولفه نیز در راستای محوری در تعلیق بار پدید می آورد و یا قوص داخلی رینگ های بیرونی اتصال بلبرینگ اسپیندل که بصورت مکمل در دو جهت عکس هم قرار گرفته اند تجزیه بار های وارده را در دو راستای عمودی برای بلبرینگ اسپیندل میسر می کند.

 

طراحی ویژه یاتاقان بلبرینگ های سوزنی

طراحی یاتاقان های صنعتی در ابعاد میکرونی و با استاندارد های بسیار دقیقی صورت می پذیرد. البته تکنولوژی تولید یاتاقان بلبرینگ ها برای تولید کنندگان مختلف متفاوت بوده و این امر بصورت مستقیم بر راندمان و قابلیت های مکانیکی یاتاقان بلبرینگ ها، طول عمر و مقاومت در برابر تنش های سایشی و فشاری تاثیر مستقیمی می گذارد.

بلبرینگ های سوزنی دارای دو بخش اصلی یعنی ساچمه هایی به شکل استوانه بسیار باریک معروف به ساچمه های سوزنی و قفسه نگهدارنده ساچمه ها می باشد. در اغلب طراحی های یاتاقان بلبرینگ های سوزنی از دو رینگ یا واشر بسته به انکه از نوع شعاعی و یا از نوع کف گرد باشند در دو طرف اتصال بلبرینگ سوزنی استفاده می شود. قطر کم ساچمه ها سرعت دورانی بالاتر و به دنبال آن سایش سطحی نقطه ای را در ساختار بلبرینگ سوزنی افزایش می دهد. علاوه بر این نوع طراحی بلبرینگ سوزنی بگونه ای است که حداقل درجه آزادی را در مقایسه با دیگر انواع بلبرینگ و رولبرینگ بالاخص رولبرینگ های بشکه ای که دارای ساچمه های قوص دار هستند به همراه خواهد داشت. در روانکاری بلبرینگ سوزنی با توجه به سرعت زاویه ای بالای ساچمه ها اغلب از گریس استفاده می شود

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار