تاریخ انتشار :

استاد تیجانی

معرفی کتاب «گشته ام در جهان» زندگینامه استاد تیجانی

رهبر بعد از خوش آمد گویی به من فرمود کتاب «آن گاه هدایت شدم» را سه بار خوانده ام، دوبار به عربی و یک بار به فارسی. خیلی از آن خشنود شدم ولی ترجمه فارسی اش مرا راضی نکرد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )جلال طاهریکتاب «گشته ام در جهان» ترجمه فارسی شده کتاب «فسیروا فی الأرض» نوشته دکتر محمد تیجانی سماوی است که به همت سید ابوالحسن فهری به فارسی برگردان شده است.

این کتاب بعد از چند مقدمه در دو بخش سفر در کشورهای عربی و سفر در کشورهای اسلامی و غربی تدوین شده است. کتابی که خاطرات وماجراهای جذاب و شنیدنی مؤلّف خصوصاً در راه تبلیغ و دعوت به مذهب اهل بیت در کشورهای مختلف با آن رو به رو شده است حتی در این راه شکنجه ها و آزارهای زیادی از افراطیون و مخالفان مکتب تشیع متحمل شده اما به حکم وظیفه روشنگری و آگاه سازی مردم همچنان در این مسیر پرفراز و نشیب محکم و مقتدر ایستادگی کرده است.

کتاب« گشته ام در جهان» سرشار از تحمل سختی ها، نوید زیبایی ها، تلخی ها و شرینی ها… امیدها و ناامیدی ها است که دکتر تیجانی برای رضای خداو نشر مکتب اهل بیت به جان خریده است… .

دکتر محمد تیجانی سماوی که با کتاب «آن گاه هدایت شدم» در دنیا معروف شده است در باره آن کتاب می گوید: بعد از استبصارم و شیعه شدن تصمیمی درباره نگارش کتابی با این موضوع نداشتم، تا شبی در عالم رؤیا، امام موسی کاظم علیه السلام به من فرمودند: این سفر خود را بنویس. پس دست به قلم شدم و کتاب آن گاه هدایت شدم را به رشته تحریر درآوردم.

کتاب «گشته ام در جهان» ترجمه کتاب فسیروا فی الأرض فانظروا … از تألیفات این محقق اسلامی اهل تونس است که حاصل سفر وی به ۲۲ کشور جهان بوده و حاوی استدلال ها، طریقه دعوت، راههای کامیابی، روش های برخورد و … اثری درس آموز و خواندنی برای همگان، خصوصا اهل دعوت و فکر است که در تاریخ ۱۹۹۲ میلادی به رشته تحریر در آمده است و دارای خاطرات بسیار تاثیرگذار و تکان دهنده از دکتر تیجانی در کشورهای مختلف است.

به عنوان نمونه در بخشی از این کتاب می خوانید: «در مدت اقامتم در قم و منزل شیخ علی کورانی، یک روز دعوت نامه ای اختصاصی برای دیدار از رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای دام ظله به دستم رسید. شیخ ابراهیمی نزدم آمد و به اتفاق ایشان و آقای شیخ علی کورانی در تهران به منزل رهبر رفتیم. مرا در آغوش گرفت و من هم وقتی با ایشان معانقه و روبوسی کردم، مثل این بود که دنیا را با اسرارش در آغوش گرفته ام. در خانه ایشان وزیر کشور و شیخ محمد علی تسخیری هم حاضر بودند.

 

رهبر بعد از خوش آمد گویی به من فرمود کتاب «آن گاه هدایت شدم» را سه بار خوانده ام، دوبار به عربی و یک بار به فارسی. خیلی از آن خشنود شدم ولی ترجمه فارسی اش مرا راضی نکرد. به یکی از فضلای مسلط بر ادبیات فارسی تکلیف کردم ترجمه آن را به طعم و هویتی معنوی برگرداند که از آن احساس می کردم. سپس فرمودند اما خدا را بسیار سپاس گزاری و شکر می کنم که شما را جزو مدافعان از حق رسول الله و اهل بیت اطهار علیهم السلام قرار داده و این منصبی است که نمی رسند به آن مگر مردان با هوش و بزرگ، گورایتان باد آقای تیجانی! سخنانش همچون عسل مصفا بود و بر قلبم می نشست. در آن هنگام احساس راحتی و اطمینان کردم.

یک هفته بعد مجددا همراه هیاتی از اعضای کنفرانس مرکب از بیست شخصیت علمی و فکری و سیاسی، به منزل رهبر رفتیم. وقتی مقام معظم رهبری وارد شدند، همه ایستادند و سلام کردند و البته بهترین شانس را من داشتم، چون رهبر جلو آمد و با من معانقه و روبوسی نمودند. آن هنگام احساس کردم بین من و ایشان رابطه معنوی ای است که دیگران به آن نرسیده اند. بعد از نشستن به من فرمودند: آقای تیجانی! بفرمایید صحبت کنید.

خدای من! این چه توجهی بود که توسط رهبر امت به شخص کوچکی مانند من می شد، خصوصا این که در بین حاضرین افرادی همچون سید محمد حسین فضل الله، آیت الله مشکینی، وزیر تربیت اردن و تعداد زیادی از علمای سرشناس لبنان وجود داشتند، و هر کدام آرزو می کردند مورد توجه رهبر قرار بگیرند. زبانم به لکنت افتاد و سخنرانی کوتاهی به صورت ارتجالی انجام دادم و از طرف خودم و حاضران و مسئولان کنفرانس از ایشان برای توجه شان خالصانه تشکر و اظهار امتنان نمودم.»

گفتنی است ؛کتاب «گشته ام در جهان» اثر دکتر محمد تیجانی با ترجمه سید ابوالحسن فهری در سال۱۳۹۰ با شمارگان ۱۲۰۰ نسخه در ۴۶۰ صفحه با قیمت ۷۸۰۰ تومان به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار