تاریخ انتشار :

آلمان

پروژه مسیحیان تندرو و افراطی برای کنترل و تسلط برمساجد آلمان

دو پروژه تحقیقاتی در آلمان با هدف کنترل بیشتر مساجد این کشور و سایر کشورهای اروپایی راه‌اندازی شده است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )به نقل از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در آلمان، در ابتدای ژانویه سال جاری، برخی از نمایندگان و اعضای اتحادیه‌های مسیحی در آلمان – با الهام از تغییراتی که در قوانین فرانسه یا اتریش رخ داده است – ایده کنترل بیشتر مساجد آلمان را مطرح کردند. آنها مدعی شدند که باید “کمک‌های مالی” و نفوذ خارجی در مساجد آلمان مورد بررسی قرار بگیرد.

نمایندگان اتحادیه‌های مسیحی در حالی ایده کنترل بیشتر مساجد را مطرح کردند که در همان زمان، کارشناسان مستقل امور دینی، چنین تصمیماتی را “دخالت شدید در آزادی مذهب” نامیدند. به گفته آن‌ها، چنین رفتاری به هیچ‌وجه با مسئولان کلیساها، کنیسه‌ها و یا معابد هندو صورت نمی‌گیرد. مریم کمیل عبدالسلام، وکیل ساکن آلمان در این باره گفت: «چنین اقداماتی دخالت شدید در آزادی دینی به شمار می‌آید و قابل توجیه نیست.»

حال دو محقق آلمانی تصمیم گرفته‌اند که در راستای خواست دولت فدرال برای کنترل بیشتر مساجد، پروژه‌ای برای تجزیه و تحلیل خطبه‌های نماز جمعه در آلمان راه‌اندازی کنند. مهند خورشید، محقق علوم اسلامی و دکتر کریستل گرتنر، جامعه‌شناس، پروژه‌ای با عنوان “مساجد در آلمان” راه‌اندازی کرده‌اند.

در این پروژه، خطبه‌های نمازجمعه از چندین مسجد در آلمان جمع‌آوری و محتوای آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. خطبه‌های نمازجمعه می‌تواند موضع‌گیری‌های سیاسی-اجتماعی جوامع مساجد را نیز نشان دهد. کنستانتین شرایبر، روزنامه‌نگار آلمانی نیز سایتی با عنوان “ویکی‌پدیا مساجد” راه‌اندازی کرده است و اطلاعات مربوط به مساجد و خطبه‌های نماز جمعه از سراسر جهان را در این سایت جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. این سایت مانند ویکی‌پدیا معمولی عمل می‌کند و این امکان را به کاربران سایت نیز می‌دهد تا اطلاعات مرتبط با مساجد را در آن وارد و صفحه‌ها را ویرایش کنند.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار