چاپ نخست کتاب «الغدیر فی الإسلام: یوم کمال الدین و تمام النعمه و رضا الرّب» در سال ۲۰۲۱ توسط انتشارات SOTEPA GRAFIC در تونس راهی بازار شده است.

نویسنده در این کتاب به منظور رفع شبهه از رُخدادهای بعد از رحلت رسول گرامی اسلام (ص)، به حادثه غدیر و ارتباط آن با امام علی (ع) پرداخته است که واقعیتی است که حاکمان تلاش کردند آن را پنهان و تحریف کنند و در نتیجه در گمراه سازی مسلمانان سهیم شدند.

این کتاب از دیباچه، مقدمه، سخن پایانی و مجموعه محورهایی تشکیل شده است که به شکل زیر تقسیم‌بندی شده‌اند:

– حادثه غدیر، اسلامی است، نه مذهبی
– حدیث غدیر، یک حدیث صحیح با تواتری بی‌نظیر است
– ضایع کردن سنت رسول خدا (ص)
– بر رسول خدا (ص) و علی (ع) دروغ بستند
– اگر رنگ حادثه غدیر الهی نبود، باقی نمی‌ماند
– خلاصه‌ای با تقی الدین النبهانی
– واقعیت روز غدیر در ملت‌های گذشته
– آثار دال بر پنهان داشتن این حقیقت که علی (ع) واقعا وصی رسول خدا (ص) بود
– انتخاب الهی، نتیجه نیاز است و ضرورت آن را واجب می‌سازد
– علی (ع) وصی رسول خدا (ص) است
– کینه علی نشانه نفاق است و بعد از واجب خواندن محبت در دعوت رسول خدا (ص) نوبت به ولایت می‌رسد
– جشن گرفتن مسلمانان شیعه در عید غدیر
– روز غدیر در کتاب خدا
– تأویل حدیث غدیر
– آیا امام علی علیه السلام در برابر حق خود سکوت کرد؟
– فضیلت روز غدیر

حادثه غدیر از مهمترین مسائلی به شمار می‌رود که پژوهشگر در چارچوب این کتاب بدان پرداخته و آن را بزرگترین عید امت اسلامی دانسته که به وفاداری صادقانه به اهل بیت رسول خدا علیهم السلام مربوط می‌شود، اما اقتضای سیاست این بود که آن را از حافظه نسل‌های بعد پاک کنند و از بین ببرند، زیرا از وصیت رسول خدا (ص) که فرموده بودند: «‌در میان شما دو چیز به یادگار گذاشتم که تا زمانی که بدان چنگ زنید، بعد از من هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم اهل بیتم» و به تبعیت از آن فرمان داده بودند، سر باز زده شد (ص ۱۹).

از این درگاه، نویسنده به عبور از گمراهی و دنباله‌روی حق و تلاش برای بازنگری درست و دقیق در تاریخ برای فهم مسئله امامت “انی جاعلک للناس اماما” (ص ۲۷) فراخوانده و تأکید کرده که امامت، ریاست عام بر دین و دنیاست و این امر از این کلام خداوند در قرآن استنباط می‌شود که فرمود: «وکل شیء أحصیناه فی إمام مبین” (سوره یس، ۱۲).

علاوه بر آن، نویسنده این کتاب از خوانندگان خواسته تا به این مسلمات و حقایق یقین پیدا کنند و نوشته‌های بخاری در این رابطه را نقض کرده، از جمله اینکه بخاری، برخی روایت‌ها، به ویژه روایت‌های مربوط به ولایت امام علی علیه السلام را از دایره اعتبار خارج ساخته و برخی دیگر را تحریف کرده است.

نویسنده تأکید کرده که حادثه غدیر، یک حادثه اسلامی است نه مذهبی (ص ۴۱) که به نام حادثه “غدیر خم” شناخته می‌شود و در اواخر زندگی رسول گرامی اسلام و در روز ۱۸ ذی الحجه در هنگام بازگشت از حجه الوداع، یعنی حدود دو ماه و نیم پیش از رحلتشان در ۲۸ صفر، اتفاق افتاد. این حادثه، دلالت‌های تشریعی زیادی دارد و این امر تنها به شیعیان اختصاص ندارد، بلکه یک ارزش تشریعی برای ولایت بر امور مسلمانان در آن نهفته است (ص ۴۱).

در همین راستا، نویسنده در کتاب خود تأکید کرده که حادثه غدیر، واقعا اتفاق افتاده است و حدود ۱۲ هزار حاجی آن را درک کردند (ص ۵۱)، حاجیانی که شاهد تبلیغ وصیت رسول خدا (ص) به امام علی (ع) بودند تا بهترین جانشین برای رسول خدا (ص) باشد.

وی توضیح داده که این حدیث، یک حدیث متواتر است و در کتاب‌های مختلف از جمله ترمذی، نسائی، ابوالعباس بن عقده، جلال الدین السیوطی، محمد بن جریر طبری و… آمده است و با وجود تواتر این روایت و درستی آن، مسلمانان خود را در محاصره پیروی از روند دروغینی می‌بینند که از زمان بنی امیه تا امروز به قوت خود باقی است به طوری که رسالت رسول خدا (ص) ناتمام مانده است، زیرا به گفته او، حاکمان بلاد اسلامی به رسول خدا (ص) جفا کردند.

پژوهشگر در آخرین بخش از کتاب خود به تألیفات تقی الدین النبهانی (ص ۷۹) اشاره کرده و آن را باطل می خواند، زیرا النبهانی به تعیین محمد بن مسلمه به عنوان امیر یا والی مدینه اشاره کرده در حالی که ولایت، از آن امام علی علیه السلام بوده است.

النبهانی دلیل این برداشت خود را تأویل درونی و شخصی دانسته و بیان می کند که منظور از سخن رسول خدا (ص) از روایت “من کنت مولاه فعلی مولاه”‌، اشاره به محبت ایشان به علی (ع) بدون طرح بحث حکمرانی و ولایت امری بوده است (ص ۹۱) و از زمان آن تأویل تا امروز، حاکمان و سلاطین، نسل به نسل آن را به ارث می‌برند در حالی که به حقیقت آگاه نیستند و تنها شیعان هستند که به حق ایمان آوردند و به یاری آن برخاستند، چرا که به حقانیت علی علیه السلام و اینکه او ولی خدا و کامل کننده رسالت پیامبر اسلام است، چنگ زدند.

وی همچنین عید غدیر را یک عید شرعی دانسته که بسیار با عظمت است و خداوند متعال شأن ثابتی را برای آن در نظر گرفته است که مقام امام علی (ع) و یارانش را ثابت می‌کند. بنابراین، عید غدیر “رمز ولایت و جوهر عبادت” (ص ۱۸۵) و کامل کننده دین و راه حق است.

منبع: ابنا