تاریخ انتشار :

کارآفرینان مسلمان

نقش مسلمانان در حوزه فناوری و اختراعات

مسلمانان و به خصوص نسل دوم و سوم این قشر از جوامع غربی تلاش کرده‌اند که کلیشه‌های مرسوم و اشتباه در مورد پیروان اسلام را از بین ببرند و در این راه برخی از آنها، حوزه علم و فناوری را انتخاب کرده‌اند.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) هنگامی که صحبت از فناوری و اختراعات در دنیای امروز می‌شود، اذهان ناخودآگاه به سوی مخترعان، دانشمندان و شرکت‌های غربی و خدمات آنها به بشر و تلاش آنها برای بهتر کردن زندگی همنوعان خود می‌رود.

از سوی دیگر، نگاهی متفاوت نسبت به نقش مسلمانان در حوزه فناوری و اختراعات در بخش‌های مختلف وجود دارد که بر اساس این نگاه مسلمانان تنها در دوره طلایی اسلام (از سدهٔ هشتم تا ۱۳ میلادی گسترش علم، اقتصاد و کارهای فرهنگی در کشورهای اسلامی به طور گسترده‌ای شکوفا شد) از نظر علمی پیشرو بودند و به عبارت دیگر، نگاه غالب در بین جوامع نشان از این دارد که مسلمانان در دنیای امروز تنها مصرف‌کننده فناوری غربی هستند.

دلایل مختلفی برای این نگاه و تصور کلیشه‌ای وجود دارد. انقلاب صنعتی غرب، استعمارگری کشورهایی مانند بریتانیا و فرانسه در کشورهای عمدتاً مسلمان خاورمیانه و آفریقا، عقب‌ماندگی فرهنگی و علمی در کشورهای اسلامی به دلیل غالب شدن نگاه و طرز تفکرهایی که بی‌اعتنایی به دنیا را تشویق می‌کرد، اختلافات درون‌دینی بین مسلمانان و عواملی از این دست باعث شد که کشورهای مسلمان در قرون بعد از نظر علمی عقب بمانند.

با این همه مسلمانان و به خصوص مسلمانان نسل دوم و سوم در جوامع غربی تلاش کرده‌اند که کلیشه‌های مرسوم و اشتباه در مورد پیروان اسلام را از بین ببرند و در این راه برخی از آنها حوزه علم و فناوری را انتخاب کرده‌اند. سؤالی که امروز مطرح شده این است: آیا در زمانه‌ای که اسلام‌هراسی و به طور کل شرق‌هراسی در جهان تبدیل به راهی برای ابراز وجود برخی شده است آیا مسلمانان می‌توانند خود را در زمینه‌های مختلف علم و فناوری نشان دهند؟

براساس گزارش دینار استاندارد، بازار جهانی مسلمانان یکی از بزرگترین بخش‌ها در بین اقتصادهای نوظهور در جهان است که ارزش فعلی آن معادل ۱,۸ تریلیون دلار است و انتظار می‌رود طی ۵ سال آینده به طور متوسط ​​۵.۸ درصد رشد کند. یکی از بخش‌هایی که مسلمانان تلاش کرده‌اند در آن جایی برای خود باز کنند حوزه استارت‌آپ است.

استارت‌‌آپ‌های اسلامی در سراسر جهان به رهبری صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرریسک در سنگاپور، کشورهای حوزه خلیج فارس و مالزی در حال یافتن جایی در بازار استارت‌آپ جهان هستند. این باعث به وجود آمدن فضایی شده که در آن استارت‌آپ‌ها با کارآفرینان جوان خلاق شرکت‌هایی را بنیان نهاده که در آن سوی مرزها رشد کرده و بازار جهانی مسلمانان را توسعه می‌دهد.

کارآفرینان مسلمان نقش مهمی در اقتصاد‌های نوپای منطقه‌ای در سراسر جهان از سیلیکون ولی تا استانبول، دبی، کوالالامپور، بنگلور، سنگاپور، جاکارتا، لندن، برلین، شهر نیویورک، کازابلانکا و ده‌ها شهر و جوامع تازه تأسیس دارند. فقط در سیلیکون ولی ده‌ها هزار مسلمان در هر لایه از جامعه فناوری و استارتاپ وجود دارد و شامل کارآفرینانی است که علاوه بر میلیاردها سود، کارآفرینانی و نخبگانی را در این عرصه معرفی می‌کنند.

iGrow یکی از این نمونه‌ها است که در حوزه کشاورزی و فناوری فعالیت دارد. این استارت‌آپ حوزه کشاورزی یکی از شناخته شده‌ترین استارتاپ‌های جهانی در بین استارت‌آپ‌های مسلمانان است که به عنوان یکی از برترین شرکت‌ها در Disrupt ۱۰۰(فهرستی که براساس موفق‌ترین استارت‌آپ‌ها تهیه می‌شود) شناخته شده است.

iGrow توسط مهندس مهیمن اقبال (Muhaimin Iqbal)، آندریاس سنجایا(Andreas Senjaya) و جیم اوکلاهما (Jim Oklahoma) در جاکارتا، اندونزی و با همکاری دو سرمایه‌گذار با سرمایه ۱۲۵ هزار دلاری در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد.

iGrow به کشاورزان ناموفق و زمین‌های کشاورزی کم‌بارور برای پرورش محصولات ارگانیک در سراسر جهان کمک می‌کند. این استارت‌آپ کشاورزان، زمینداران و حامیان مالی کشاورزی را به یکدیگر متصل تا محصولات مختلف را کشت و در نهایت به خریداران بفروشند.

 

تحقیقاتانجام شده توسط سازمان ملل متحد می‌گوید که باید در ۴۰ سال آینده زمین‌های کشاورزی در جهان دو برابر شود تا بتوان نیازهای غذایی جمعیت جهان را تأمین کنیم. فائو(سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) اعلام کرده که با توجه به اضافه شدن ۲,۳ میلیارد نفر جمعیت جهان در سال ۲۰۵۰، نیازهای غذایی جهان تا ۷۰٪ افزایش خواهد یافت.

اهمیت این برنامه از آنجا روشن می‌شود که در کشورهایی مانند اندونزی، میلیون‌ها هکتار زمین با شرایط مطلوب وجود دارد که بهینه‌سازی نشده و از طرف دیگر میلیون‌ها کشاورز وجود هستند که به دلیل مشکلات درآمدی، هنوز زیر خط فقر زندگی می‌کنند. این درحالی است که نیازهای غذایی مردم در بخش محصولات کشاورزی روز به روز در حال رشد است.

این برنامه تا امروز، فقط در بازار اندونزی موفق شده است بیش از ۷۵۰۰ کشاورز را در بیش از ۲۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استخدام و برداشت‌های خوب و با کیفیتی را عرضه کند. علاوه بر این، igrow به منبع درآمد کشاورزان، صاحبان زمین و سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.

جمع‌آوری سرمایه کشاورزی از جمعیت شهری از طریق وب‌سایت صورت می‌گیرد. سرمایه‌گذاران می‌توانند از طریق این وب‌سایت و برنامه آن که شبیه به Farmville(یک بازی موبایلی با محوریت مزرعه‌داری) استفاده کنند تا بتوانند شاهد رشد مزارع خود باشند. پس از زمان برداشت، آنها سود را در میان سرمایه‌گذاران و کشاورزان تقسیم می‌کنند. برای مثال  فقط از طریق کشت بادام زمینی، آنها ۱۶۰۰ تن محصول برداشت کرده‌اند که بازده سالانه ۲۴ درصدی را به حامیان کشاورزی می‌رسانند. ۹۹ درصد از این سرمایه‌گذاران بعد از کشت محصول مجددا از طریق این استارت‌آپ دوباره سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این دو مورد به علاوه موارد دیگر نشان می‌دهد که در عصری که اسلام‌هراسی در حال افزایش است و مسلمانان از سوی برخی سیاستمداران غربی که در عمل به وعده‌های خود ناکام مانده‌اند، به دشمن اصلی تبدیل شده‌اند، استارتاپ‌های جهانی از سوی مسلمان و گستردگی بازار جهانی اسلامی می‌تواند علاوه بر اینکه کلیشه‌های مرتبط با علم و دانش در بین مسلمانان را از بین ببرد، تصویر موجود از جهل و عدم آگاهی از اسلام را در بین غربیان اصلاح کند.

این داستان‌ها در مورد کارآفرینان مسلمان جهانی می‌تواند فراتر از اقلیت اندک افراط‌گرایانی که خبرساز هستند، بدرخشد. داستان‌هایی در مورد یک اکوسیستم جهانی در حال ظهور با ده‌ها هزار کارآفرین مسلمان در سراسر جهان که به پیشرفت و سعادت جامعه بشری از هر گروهی می‌اندیشند.

گزارش از محمدحسن گودرزی

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار