تاریخ انتشار :

قطر

معرفی آثار و اختراعات اسلامی در برنامه دوحه ۳۶۰

برنامه دوحه ۳۶۰ در سومین و آخرین قسمت خود به معرفی آثار و اختراعات اسلامی اختصاص داشت.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   به نقل از الشرق سایت دوحه ۳۶۰، سومین و آخرین قسمت این برنامه با سرپرستی جواهر البدر، رئیس بخش فرهنگی وزارت فرهنگ و ورزش قطر و با اجرای خالد الجمیلی در چارچوب فعالیت‌های  رویداد دوحه، پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۲۰۲۱ تولید و پخش شده است.

این مجموعه جشنی با طراحی مسابقات مختلف از طریق سایت ۳۶۰ و دیگر بسترهای مختلف اینترنتی در این سایت برگزار کرد که به پرسش‌های تاریخی اختصاص داشت و همچنین مسابقاتی را نیز برای عموم مردم از طریق اینتساگرام ترتیب داد که با استقبال فراوان مخاطبان همراه شد.

این قسمت از برنامه میزبان فاطمه محمد رجب، سفیر جمهوری تانزانیا در قطر نیز بود. وی در این قسمت خانواده خود را نیز معرفی کرد که با وی در قطر زندگی می‌کنند. فاطمه محمد رجب در این برنامه از چگونگی برگزاری عید سعید فطر در قطر توسط خود نیز سخن گفت و از اینکه عید را در دوحه گذرانده است اظهار خوشحالی کرد. وی در ادامه از نخستین عیدی گفت که در سال ۲۰۱۷ در دوحه بوده و بنا به آنچه مرسوم است در این عید دیدارهایی را با جامعه تانزانیایی‌های مقیم دوحه داشته و همچنین از حال و هوای عید و مراسم مختلف در این شهر لذت برده است.

او علاوه بر این گفت: عید فرصتی بوده تا از بنیاد عمومی محله فرهنگی(کتارا)، موزه هنر اسلامی و همچنین پارک خور بازدید کند. وی بیان کرد که در این اماکن چیزهایی را دیده که در تانزانیا نیز وجود دارد همچنین سواحل دوحه را نیز مانند سواحل دارالسلام پایتخت تانزانیا توصیف کرد.

وی فعالیت‌های مرتبط با رویداد دوحه، پایتخت فرهنگ اسلامی ۲۰۲۱ را ستود و این اقدامات را حاکی از ارتباط عمیق میان دولت قطر و سایر کشورهای اسلامی دانست.

وی روابط قطر و کشور متبوعش را دارای تاریخ طولانی و پیوسته توصیف و تأکید کرد که دو کشور همواره در راستای تحکیم و افزایش روابط در تمام سطوح فعالیت می‌کنند و افزود که روابط تجاری با قطر و به ویژه سرمایه‌گذاری این کشور در بخش معدن برای ما ضروری است.

 

آثار اسلامی

بخش دوم این برنامه به گفت‌وگو با خالد بن محمد البوعینین، مورخ و مؤلف دایرهالمعارف «هزار اثر از آثار تاریخی» اختصاص داشت. وی درباره این کتاب گفت گردآوری این اثر ۵ سال طول کشیده است و در این مدت تیمی به منظور جست‌وجوی اطلاعات، عکس‌ها و خرید امتیاز آن‌ها به منظور استفاده از آن در این دایرهالمعارف با او همکاری کرده است. کتابی که به آثار تاریخی جهان اسلام اختصاص دارد و بخش عمده آن را مساجد، کاخ‌ها، مناره‌ها و مدارس قدیمی تشکیل می‌دهد.

وی درباره مهم‌ترین آثار تاریخی که از آن‌ها بازدید کرد بود، گفت: من دایرهالمعارف خود را با سخن از چهار اثر عمده، حرم مکی، حرم مدنی و مسجدالاقصی و قبه الصخره آغاز کرده و سپس به سایر آثار پرداخته‌ام. علاوه بر این تاج‌محل، مسجد ابودرویش در اردن، مدرسه مستنصریه در بغداد را که هزار سال قدمت دارد، نیز مطرح کرده‌ام.

وی سپس در مورد آثار اسلامی در قطر نیز سخن گفت. همچنین خبر داد که جلد بعدی این دایرهالمعارف به آثار اسلامی در قطر، تاریخ و همچنین اهمیت آن‌ها اختصاص دارد و تأکید کرده که قطر نیز دارای آثار تاریخی متعدد از جمله مساجد قدیمی و همچنین قلعه‌ها و قصرهای مختلفی است.

 

اختراع ساعت

بخش بعدی این برنامه به گفت‌وگو با یاسین الشوک، رئیس مرکز بین‌المللی دانشمندان و مخترعان فرانسه اختصاص داشت که هم‌اکنون ساکن فرانسه است. وی از اختراع خود ساعت مکی، ارزش و اهمیت آن گفت، اختراعی که  برای آن موفق به اخذ حق ثبت بین‌المللی اختراع شده است. دکتر الشوک تصریح کرد که او این ساعت را در سال ۱۹۷۵ اختراع کرده و با موفقیت زیادی همراه بوده است. از این ساعت می‌توان به عنوان ساعت دیواری یا ساعت مچی استفاده و می‌توان آن را از مکه مکرمه، سوئیس و ژنو تهیه کرد. این ساعت دارای نشانه‌های اسلامی است وی پیش‌تر نیز با این ساعت در نمایشگاه بین‌المللی قطر شرکت کرده بود.

 

دیدار با خانواده‌ها

این برنامه در ادامه به دیدار با خانواده لیاقت امین و معرفی این خانواده پاکستانی اختصاص داشت. امین در این برنامه گفت که ۲۲ سال است که در دوحه زندگی می‌کند، در بخش نفت و گاز فعالیت دارد و موفقیت خوبی نیز در این زمینه بدست آورده است.

وی در مورد رسوم عید فطر در قطر نیز اظهار کرد که این مراسم بسیار به مراسم عید در پاکستان شبیه است چرا که در پاکستان نیز بعد از اقامه نماز عید به دیار دوستان و آشنایان می‌رویم و به همدیگر هدیه می‌دهیم.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار