تاریخ انتشار :

نرم افزارهای قرآنی

آشنایی با اپلیکیشن های قرآنی در حوزه کودک و نوجوان

اپلیکیشن‌های قرآنی در دسته برنامه‌های مذهبی سرویس‌های دریافت برنامه گوشی‌های هوشمند،قرار دارند و عمده آن‌ها در زمینه قرائت ترتیل وحفظ، آموزش،تفسیر،قرآن‌های هوشمند،کودک دسته بندی می شوند.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )در دنیای جدید و مدرن امروز با آمدن اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای مختلف فعالیت در همه عرصه‌ها برای همگان آسان شده است. در گذشته برای قرائت قرآن باید مصحف شریف را در کیف با ابعاد مختلف حمل می‌کردیم اما امروزه با نرم افزارها و اپلیکیشن‌های قرآنی کار برای تلاوت قرآن راحت شده و در هر کجا و در هر سطح و علاقه و دانشی می‌توانیم از این کتاب آسمانی بهره مند شویم. با گسترش روزافزون تکنولوژی و استفاده از گوشی‌های هوشمند و بهره‌مندی از انواع برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موجود در فضای مجازی که در بسیاری از موارد زندگی و فعالیت‌های روزمره را برای اشخاص تسهیل کرده است، مباحث و موضوعات قرآنی نیز از این امر مستثنی نبوده و فعالان این حوزه از حدود ۱۰ سال گذشته با تولید و به روز رسانی برنامه و اپلیکیشن‌های مختلف، خدمات متفاوتی را به مخاطبین ارائه کردند.

اپلیکیشن‌های قرآنی در دسته برنامه‌های مذهبی سرویس‌های دریافت برنامه گوشی‌های هوشمند، با سیستم عامل‌های اندرویدی و ios، از جمله گوگل پلی، کافه بازار، اپ‌استور و.. قرار می‌گیرند و عمده آن‌ها در زمینه قرائت ترتیل و حفظ، آموزش، تفسیر، قرآن‌های هوشمند و صوتی قرآنی، کودک و ترجمه دسته بندی می‌شوند.

در ادامه قصد داریم به معرفی این نرم افزارها در حوزه برنامه‌های تفسیری و نرم افزارهای مخصوص کودک و نوجوان و همچنین برنامه‌هایی برای ختم قرآن بپردازیم.

نرم افزارها و اپلیکیشن‌های تفسیری

۱. نرم افزار قرآن آوای نور ‎

نرم افزار قرآن آوای نور در عین سادگی و زیبایی دارای امکانات پیشرفته و مختلفی همچون دانشنامه جامع موضوعی قرآن، ترجمه و تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی، تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی، جستجوی پیشرفته در کل قرآن و…. است.

قرآن آوای نور امکان ویژگی دانلود کامل سوره یا لحظه‌ای قرائت ۱۹ قاری مطرح دنیا را دارد.

در این قرآن سعی شده است تا کاربر با حداکثر ۲ کلیک به سوره مورد نظر خود دسترسی پیدا کند و محیط نرم افزار جذاب و ساده باشد. همچنین کاربر به راحتی می‌تواند از داخل هر سوره به حزب‌ها، جزءها و صفحات مختلف قرآن دسترسی پیدا نماید.

۲. قرآن صوتی حبل‌المتین

قرآن صوتی حبل‌المتین محصولی است که در سال ۸۸ در بخش‌های ترتیل، تفسیر و ترجمه ارائه و در طی این مدت با رفع نقایص خود و ارائه امکانات بیشتر، بروز رسانی و عرضه شده است.

ارائه ۲۷ صوت از قاریان برجسته به صورت (ترتیل، تحقیق و تحدیر)، تفسیر گویای استاد محسن قرائتی، ترجمه گویای فارسی و ۱ ترجمه گویای انگلیسی و نیز ترجمه خارجی به ۶ زبان زنده دنیا از مهمترین قابلیت‌های این نرم افزار است.

در بخش تفسیر قرآن کریم میز مشاهده متن قرآن همراه با ترجمه به صورت زیرنویس، امکان استفاده از متن قرآن به صورت قلم هوشمند قرآنی، پخش تفسیر گویای به صورت آیه به آیه، امکان ساخت فهرست شخصی از سوره‌ها و پخش صوت آن از ویژگی‌های قرآن صوتی حبل‌المتین است.

۳. نرم افزار «باران رحمت»

نرم‎افزار قرآنی باران رحمت با هدف ارائه نسخه‌ای رایگان از قرآن کریم بر روی گوشی‌های هوشمند با امکانات فراوان ارائه شده است که دارای ترجمه، تفسیر، صوت ترتیل آیات، جستجو و دیگر امکاناتی است که برای همراهان قرآن ضروری است. در این برنامه همه‌ی صوت‌ها، ترجمه‌ها و تفسیرها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد که می‌توان این قابلیت را یکی از بهترین ویژگی این برنامه دانست.

امکانات دیگری همچون پخش صوت، نمایش ترجمه، نشانه‎ گذاری، اشتراک گذاری و ابزار جستجو از آخرین قابلیت‌هایی هستند که باید برای اپلیکیشن فوق می‌شود نام برد.

۴. نرم افزار تفسیر نور

نرم افزار قرآنی «تفسیر نور»، نرم افزار اندرویدی، برگرفته از متن تفسیر نور ترجمه استاد مصطفی خرم‌دل با قابلیت ترجمه بسیار روان استاد خرم دل است.

این نرم افزار با قابلیت‌هایی از جمله امکان پخش ترجمه گویا، امکان جستجو در اسم، ترتیب نزول، تعداد آیات، جستجوی راحت (بدون منظور کردن حروف عربی) در آیات، جستجوی در ترجمه و توضیح، صفحه بندی در طرح ۱۵ خط (عثمان طه)، رفتن سریع به جز، حزب، صفحه و آیه مورد نظر، امکان نشانه گذاری، یادداشت نویسی و کپی و اشتراک گذاری آسان آیه و ترجمه به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد.

نرم افزارها و اپلیکیشن‌های کودک و نوجوان

۱. اپلیکیشن مدرسه قرآنی در خانه

اپلیکیشن مدرسه هوشمند قرآن برنامه‌ای اندرویدی است که با اهداف آموزش روخوانی، روان خوانی و حفظ جز ۳۰ قرآن کریم طراحی شده است. در این برنامه، هشت دوره ترتیل قاریان نوجوان و قرائت استاد و شاگرد و ترجمه گویای فارسی و نمایش همزمان متن ترجمه محیطی جذاب را فراهم کرده است. در این برنامه در کلاس روخوانی با کمک قاری‌های بزرگ، کاربر روخوانی سوره‌ها رو یاد می‌گیرید و با ترجمه آیه‌ها آشنا می‌شود. البته کاربر هم می‌تواند با قاری‌های استاد و شاگرد تمرین کند و هم اینکه تعداد تکرار هر آیه رو مشخص کند.

این برنامه با ارائه آموزش جامع آموزش قرآن برای کودکان و نوجوانان خدمات مطلوبی را ارائه می‌دهد. البته بهتر این بود که در قالب برنامه‌های نرم‌افزاری نیز ارائه می‌شد تا کاربر بتواند برخی از متون را از طریق کامپیوترهای خانگی تمرین کند.

۲. نرم‌افزار «مهد قرآن»

نرم‌افزار مهد قرآن، نرم‌افزاری آموزشی ویژه دانش‌آموزان رده سنی ۵ تا ۹ سال است که با رویکردی مبتنی بر بازی و سرگرمی و با هدف ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و تعمق یادگیری در آنان طراحی شده است.

این نرم‌افزار با فراهم آوردن موقعیت‌های یادگیری تعاملی سبب ترغیب دانش آموزان به یادگیری قرآن کریم با رویکردی نوین و مبتنی بر سرگرمی شده است. در محیط نرم افزار مهد قرآن، ۱۳ سوره قرآن کریم با اقتباس از کتاب قرآن پایه اول و دوم ابتدایی در چهار بخش؛ آموزشی، سرگرمی، شبکه پویا و آزمون ارائه شده‌اند. آموزش قرآن در این نرم‌افزار به صورت پودمانی و مرحله‌ای جلوه کرده است تا مخاطبان ابتدا به صوت زیبای آیات قرآن گوش دهند سپس آن‌ها را تکرار کنند و در نهایت بلند بخوانند.

۳. نرم افزار «قاری کوچولو»

نرم افزار قرآنی «قاری کوچولو» ویژه کودکان ۴ تا ۹ سال، در راستای آموزش قرائت جز ۳۰ قرآن کریم طراحی شده است. در این نرم افزار قرائت جز سی در محیطی ویژه کودکان با چند بازی مرتبط با آن آموزش داده می‌شود.

این نرم افزار به واسطه اینکه امکان تکرار قرائت را دارد برای حفظ هم مناسب است و کسانی که تمایل دارند کودکشان جز ۳۰ قرآن را حفظ کند، نیز می‌توانند از این نرم افزار برای آموزش فرزندشان استفاده کنند.

۴. قصه و بازی‌های قرآنی برای کودکان

مجموعه «قصه‌های قرآنی» با ۳۰ داستان جذاب و تعاملی قرآن کریم و ۹۰ مینی گیم و ۱۲ بازی قرآنی درون برنامه و به شیوه بازی قصه‌های تعاملی-ماجرایی به ۱۵ زبان زنده دنیا با روایتی دلنشین و جذاب، در قالب کتاب مصور انیمیشنی طراحی شده است.

این محصول در استودیو بازی سازی و سرگرمی‌های ایرانی اسلامی ” مهاد” با هدف آشنایی کودکان ۵ تا ۸ سال و خانواده‌ها با داستان‌های قرآن کریم و پیامبران الهی و مفاهیم و تعالیم اسلامی به کودکان با زبانی شیوا و با تعامل کودک با اجزای داستان، تولید شده است.

۵. قرآن برای کودکان

نرم افزار قرآن برای کودکان یک برنامه تعاملی است که کودک و نوجوان را به سرزمین قصه‌های قرآن می‌برد کودکان با این برنامه با آغاز آفرینش و ماجرای خلقت حضرت آدم و حوا، سفر حضرت نوح و ماجرا کشتی ایشان، ماجراهای عجیب زندگی حضرت یوسف، زندگی و حکومت حضرت سلیمان و ماجراهای زندگی حضرت محمد (ص) آشنا می‌شوند.

نرم افزارها و اپلیکیشن‌های ختم قرآن کریم

۱. سراج؛ تلاوت و ختم قرآن

نرم افزار قرآن «سراج»، تولید پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با همکاری اداره فناوری اطلاعات این پژوهشگاه، شامل متن قرآن به همراه چندین ترجمه به فارسی و زبان‌های خارجی، تفسیر و صوت قرآن است.

بخش تلاوت قرآن کریم: محتوای این نرم افزار در دو بخش تلاوت و ختم قرآن کریم ارائه شده است که بخش تلاوت آن شامل: متن ترجمه به زبان‌های خارجی (فارسی، ترکی، انگلیسی، آلمانی، فرانسه)، نمایش متن قرآن همراه با ترجمه به صورت زیرنویس، دارای گرافیک زیبا، امکان دانلود مستقیم صوت‌های قرآن و ترجمه، افزودن آیات به لیست علاقه‌مندی ها برای دسترسی راحت تر، امکانات جستجو در سوره، آیه، جز و متن و ترجمه و تفسیر قرآن، امکان به اشتراک گذاری متن، ترجمه و تفسیر آیه است.

بخش ختم قرآن کریم: امکان شرکت در ختم عمومی قرآن کریم، شرکت در ختم گروهی، امکان ایجاد ختم گروهی توسط کاربر، دعوت دوستان جهت شرکت در ختم قرآن از طریق اشتراک گذاری ختم در شبکه‌های اجتماع، مشاهده لیست شرکت کنندگان در ختم گروهی ایجاد شده توسط کاربر، مشاهده لیست ختم‌های گروهی کاربر نیز از جمله ویژگی‌های بخش دوم این نرم افزار قرآنی است. این اپلیکیشن قرآنی نیز در بستر سیستم عامل اندروید و به صورت رایگان قابل استفاده مخاطبین می‌باشد.

۲. شبکه مجازی ختم آنلاین قرآن کریم

این نرم افزار به صورت گروهی و کاملاً آنلاین است که با استفاده از آن می‌توانید به ختم قرآن بپردازید و از این روش ارزشمند به واسطه صاحب کتاب نورانی قرآن ثواب دنیوی و اخروی رو برای همدیگر به ارمغان بیاوریم. از امکانات این نرم افزار می‌توان به انتخاب قاری و ترجمه قرآن کریم، ارسال درخواست نمایش و قرائت آیه به آیه قرآن کریم، پخش صوتی آیه، به اشتراک گذاری متن عربی آیه و ترجمه فارسی آن، نمایش اطلاعات مربوط به ختم (تعداد ختم‌های انجام شده )، استفاده از تالار گفتگوی مجازی بین کاربران برنامه، به اشتراک گذاری مباحث مذهبی و دینی اشاره کرد.

۳. نرم افزار «قلب قرآن»

نرم‌افزار «قلب قرآن» دسترسی به سوره یس و خواص آیات آن را در اختیار قرار می‌دهد. این نرم‌افزار با قابلیت پخش سوره یس با تلاوتی زیبا و دل‌نشین امکان خوبی را برای حفظ قرآن فراهم کرده است.

در این برنامه کاربر به بخش‌بندی‌هایی دسترسی دارد که از آن جمله می‌توان به بخش «درباره سوره مبارکه» اشاره کرد. در این بخش توضیحات کاملی در رابطه با معنی سوره یس، علت نام‌گذاری، نام‌های دیگر، ترتیب نزول و … اشاره کرد. یکی از قابلیت‌های این نرم افزار، آشنایی با فواید و آثار قرائت سوره مبارکه یس است، در این بخش نیز کاربر با فواید کامل سوره مبارکه یس آشنا خواهد شد. انواع ختم‌های مجرب سوره مبارکه، متن به همراه ترجمه و همچنین خواص هر یک از آیات و فایل صوتی سوره مبارک یس از دیگر امکانات این اپلیکیشن است.

منبع: مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار