تاریخ انتشار :

الیس سنت جولیان

گفتگو با نویسنده کتابی که تعصبات علیه زنان مسلمان را از بین می برد

الیس سنت جولیان ((Elise Saint-Jullian نویسنده و روزنامه نگاری است که تعصبات و دیدگاههای غیرانسانی درباره زنان مسلمان را از بین می برد

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،  گروه ترجمه انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی سایت رهیافتگان-مترجم:معصومه طاهریالیس سنت جولیان ((Elise Saint-Jullian نویسنده و روزنامه نگاری است که تعصبات و دیدگاههای غیرانسانی درباره زنان مسلمان را از بین می برد. او ۳۰شخصیت برجسته موفق زن مسلمان را شناسایی کرده ودرباره آنها کتاب نوشته است و در سفری که شخصا داشته این افراد را دیده  و سعی کرده  کلیشه های و تعصبات منفی که برخی رسانه های ضداسلام نسبت به انها روا داشته اند را برطرف کند. الیزسنت جولیان در قلم خود متعهدانه و خستگی ناپذیر از حقوق زنان بدون انحصارطلبی و براساس برابری جنسیتی دفاع می کند و زنان مشهور مسلمانی در حوزه های علمی، ورزشی و کارآفرینی که همگی برای رسیدن به دنیای بهتر تلاش کرده اند را به تصویر می کشد.

 

شما در کتاب اولین ملاقات خود با یک زن مسلمان را در دوران دانشجویی بیان می کنید. خاطره روزی را آورده اید که با این دوست الجزایری محجبه با شخصیت، خنده کنان با هم راه می رفتید تفاوت او با تصویری کلیشه ای از زن محجبه ای که توسط رسانه ها ارائه می شود چیست؟

در رسانه ها اغلب زنانی که محجبه هستند مجبورند برای پوششی که دارند مدام توضیح بدهند که این حجاب اجباری نیست وآنها مدرن و آزاد در انتخاب هستند؛ درحالی که زنان مسلمان باحجاب با سواد که توفیق علمی، هنری یا اقتصادی دارند هرگز مورد سوال قرار نمی گیرند و اهمیتی به  دستاوردها و مهارت های آنها داده نمی شود. آنها خیلی بیشتر از حجابشان مطرح هستند و حرف های زیادی برای گفتن دارند. من وقتی این دوست الجزایری مسلمانم را پیدا کردم او چیزهای زیادی درباره اسلام به من یاد داد که به من کمک کرد تعصباتم را از بین ببرم. ما درباره موضوعات زیادی با هم بحث کردیم مانند فلسفه، ادبیات، موسیقی، سینما و… در جلسه ای با یک زن مراکشی خوبی به نام اسماء لامرابت آشنا شدم که کارش تصحیح قرآن از دیدگاه فمینیستی بود.  فکر می کنم کتاب من ادامه آن جلسات با الهام بخشیدن از زنان مسلمان فعال بوده است.

 

شما پرتره ۳۰ زن مسلمان از فرانسه و سایر نقاط را با توصیفاتی قابل تامل نقاشی می کنید آیا امیدوارید این کار ما را از تعصبات سرسختانه ای که نسبت به آنها داریم دور می کند؟

یکی از اهداف این کتاب در واقع از بین بردن تعصبات در مورد زنان مسلمان است، که اغلب زیرسلطه شوهر یا مردان خانواده به عنوان فردی مطیع معرفی و تصور می شوند. اما برعکس در چندین پرتره که دنبال کردم می بینیم که پدران از دخترانشان حمایت می کنند و آنها را در حرفه شان تشویق می کنند.  به عنوان مثال  پدر توریا چائوی نخستین خلبان مراکشی و عرب به دخترش کمک کرد تا آرزوی خود را برای خلبان شدن محقق کند، در زمانی که دیدن زنان در این حرفه حتی بیشتر از حد معمول بود. امیدوارم غیرمسلمانان هم این کتاب را بخوانند و با این زنانی که مانند دیگران با جنگ تعصبات روبرو می شوند  دیدار داشته باشند، زنانی که با بی عدالتی می جنگند تا دنیا را تغییر دهند.

 

سعی دارد نشان بدهید که کتاب شما برای دختران و پسران جوان است. آوردد که تمام این پرتره های زنان برای شما مناسب است. آیا منظور شما این است تا کمک کنید ذهنیت جوانان مسلمان را تغییر بدهید یا این زمینه را برای آنها فراهم می کنید؟

متوجه شدم که کتابهای زیادی درباره الهام بخشیدن از زنان برای جوانان وجود دارد، اما تعداد کمی از آنها درباره زنان مسلمان است؛ بنابراین این کتاب را نوشتم تا جوانان در این شخصیت های ارائه شده بتوانند مدل هایی پیدا کنند که شبیه آنها باشد. زنان پیشگام بسیاری در این کتاب وجود دارد؛ اولین زن مسلمان دریافت کننده جایزه صلح نوبل، اولین مغربی که به بلندترین قله جهان صعود کرده و… هدف این است که آنها راه را برای نوجوانان هموار کنند، جرات پیدا کنند تا بدون اینکه موانعی باشد پیش بروند در زمینه کاری خودشان اولین باشند و به خودشان بگویند که هر کاری امکان پذیر است.

 

وجه مشترک همه این زنان موفق مسلمان این است که آنها جرات باور کردن به رویاهای خودشان را دارند و برای تحقق آنها همه کار می کنند. چطور آنها توانستند در مناطقی که از آنها انتظار نمی رفت چنین بدرخشند و بدون اینکه هویت دینی واعتقادی آنها زیر سوال برود؟

در این کتاب آورده شده است  زنانی که تاجر هستند ولی همچنان تحت سلطه مردان عمل می کنند مانند خلبانی و معماری و نجوم، اما آنها به سادگی تصمیم گرفته اند که علاقه خود را دنبال کنند  و به اثبات برسانند. برخی از انها از کشورهایی هستند که برای زنان ارزشی قایل نیستندمانند عربستان سعودی یا افغانستان. زنان در این کشورها اغلب با داستان های نمایشی به عنوان قربانی معرفی می شوند. من می خواستم با ارائه پرتره هایی از زنانی که انتظار دیدن آنها را ندارید برخلاف عادت بروم. یک هنرمند خیابانی و یک کارگردان را انتخاب کردم تا نشان دهم که آنها خودشان سرنوشت خود را در دست می گیرند و به شیوه خود با سنت های مردسالارانه می جنگند. زنان این کتاب برای رسیدن به آرزوهای خود فراتر از قراردادها و هنجارهای اجتماعی حرکت کرده اند. آنها در شجاعت،اراده و شهامت مشترک هستند و جنبه های مختلف هویت خود را با هم ترکیب می کنند  و نشان می دهند که یک زن مسلمان هستند.

 

 در میان این پرتره های زنان مریم میرزاخانی ایرانی نابغه ریاضیات، که خیلی زود تنها در ۴۰ سالگی درگذشت، قابل توجه است. این زن استثنایی که به عنوان اولین زن برنده مدال فیلدز در ریاضیات در سال ۲۰۱۴معادل جایزه نوبل ریاضیات به تاریخ پیوست او چه شغلی داشت؟

مریم میرزاخانی در سال ۱۹۷۷ در ایران متولد شد. او در کودکی به ادبیات علاقه داشت اما علاقه به ریاضیات را در خود پیدا کرد که به سرعت برای او به یک بازی تبدیل شد. او یک دانش آموز موفق چندین بار در المپیاد بین المللی ریاضیات مدال طلا گرفت و به دانشگاه ریاضیات هاروارد امریکا رفت. او که یک نابغه واقعی بود که به خاطر کارش مشهور شد . من تصمیم گرفتم در مورد او بنویسم زیرا می تواند سایر دختران جوان را تحریک کند که به طور کلی ریاضیات و علوم را انتخاب کنند، رشته هایی که هنوز تعداد آنها کمی در آنها هستند.

 

خود شما هم مسلمان شده اید. آیا می خواهید بگویید که اسلام کمک کرده تا مسیرها و آرزوهای این ۳۰ زن برجسته و الهام بخش  مسلمان را بهتر درک کنید؟

این واقعیت که من خودم یک مسلمان هستم یک مزیت مثبت است تا مبادا یکبار دیگر در موضوعاتی مانند این موضوع گرفتار کلیشه های بشوم. سال ۲۰۰۹یک کتاب برای کودکان به نام «سامیها و اشباح» توسط زنی غیرمسلمان نوشته و ویرایش شد. داستان دختربچه ای را تعریف کرد که   نمی خواست شبح شود، یعنی یک زن محجبه و پوشیده … این نوع کتاب ها آسیب های زیادی  می رسانند و ذهنیت های از کودکی به حجاب خراب می کنند به نظرم  وقت آن رسیده بود که کتاب های مثبت درباره زنان مسلمان هم وجود داشته باشد. همچنین مهم است که اولین کسانی که مورد توجه قرار می گیرند زنان مسلمان باشند این همان چیزی است که من همیشه مشتاق انجام آن بوده ام. در واقع من به عنوان یک روزنامه نگار، مطالب زیادی درباره  زن و اسلام نوشته ام. من قبلاً هم پرتره های الهام بخشی از زنان مسلمان نوشته بودم و با این کتاب می خواستم یک گام جلوتر بروم. می خواستم آن را به اشتراک بگذارم و این داستان های زندگی را به دیگران منتقل کنم، تا فراموش نشوند.

    گروه ترجمه انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی سایت رهیافتگان- مترجم:معصومه طاهری

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار