تاریخ انتشار :

انگلیس

مسجد «شاه جهان» قدیمی ترین و نخستین مسجد در انگلیس

مسجد «شاه جهان» یا «وکینگ» نخستین و قدیمی ترین مسجدانگلیس است که در ساخت این مسجد از سنگ های گرانیت استفاده شده است.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) در ۵۰ کیلومتری جنوب غرب لندن، مسجد «شاه جهان» قرار دارد که قدیمی ترین و نخستین مسجدی است که در انگلیس بنا شده است و برخی آن را دومین مسجد در انگلیس می دانند. این مسجد در سال ۱۸۸۹ در شهر وکینگ به عنوان مکان اقامه نماز مسلمانان بنا شده است و مسجد «وکینگ» نیز نامیده می شود.

 

این مسجد به شاه جهان، امیر هندی منسوب است و در سرمایه گذاری ساخت این مسجد نقش داشته است. وی در قرن نوزدهم حاکم منطقه بهوبا در کشور خود بوده است.

برخی می گویند که نخستین بار «لایتنر» شرق شناس انگلیسی زمین مسجد شاه جهان را خریداری کرده و موسسه ترویج ادبیات شرقی را در محوطه مسجد تاسیس کرده است.

در آن زمان مسجد تنها محل رسمی عبادت اسلامی در انگلیس بوده است و با مرگ لایتنر این مسجد بسته شده است.

پس از مرگ لایتنر پسر او سعی داشت مسجد را بفروشد، اما خواجه کمال الدین یکی از وزرای برجسته کشمیری و بنیانگذار دفتر کاری مسلمانان در وکینگ از دست او به دادگاه شکایت کرد و در نهایت موفق شد با قیمتی کم شاه جهان را از پسر لایتنر بخرد پس از آن خواجه شروع به بازسازی  تعمیر و احیای مسجد کرد و پس از آن درهای  مسجد شاه جهان در سال ۱۹۱۳ به روی عموم مردم بازگشایی شد.

مسجد شاه جهان توسط «اسحاق چمبرز» معمار مشهور آن زمان طراحی شده است، در ساخت این مسجد از سنگ های گرانیت استفاده شده و همچنین بنای ساختمان مسجد شامل گنبد ، مناره و حیاط است . سبک ساخت این مسجد ازجمله برجسته ترین سبک های ساخت در آن زمان است.

این مسجد پس از رفت و آمد مقامات سلطنتی به عنوان مرکز اسلامی مشهور در بریتانیا شناخته شد. همچنین در زمان جنگ جهانی اول مقامات انگلیسی با درخواست تبدیل زمین مجاور آن به قبرستان سربازان مسلمان هندی موافقت کردند.

از فعالیت های این مسجد می توان به چاپ کتاب های اسلامی و ترجمه های قرآن کریم به زبان انگلیسی اشاره کرد.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار