تاریخ انتشار :

آندلس

گرانادا شهری بازمانده از تمدن اسلامی در اسپانیا

گرانادا شهری بازمانده از تمدن اسلامی در اسپانیا است که آثار و بقایای به دست آمده از این شهر نشان می دهد که اسلام پس از رانده شدن مسلمانان از اسپانیا همچنان در این شهر و مناطق دیگر جریان داشته است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از مرکز الاعلام الدولی، گرانادا در جنوب اسپانیا شهری بازمانده از تمدن اسلامی در اندلس است. اندلس منطقه ای است که پیش از این اسپانیا و پرتغال را دربرگرفته بود و در سال ۱۴۹۲ میلادی این شهر به دست کاتولیک ها سقوط کرد.

پس از آن به اندلسی های اصیل و بومی که مسلمانان بودند اجازه ادای شعایر دینی شان داده شد. اما با تشدید دشمنی نظام کاتولیک جدید، ادای آداب و رسوم های دینی ممنوع شد.

مقامات مسیحی همچنین کتاب های دینی اسلامی را منهدم کردند و آزادی های مذهبی را اواخر قرن ۱۵ میلادی را نادیده گرفتند.

بر اساس این گزارش، موریسکو (مور کوچک) به مسلمانان بومی اطلاق شد که در سال ۱۵۰۲ مجبور به تغییر دین و پذیرش مذهب کاتولیک شدند. بسیاری از مسلمانان در ظاهر دین خود را تغییر دادند و غسل تعمید کردند. اما به طور پنهانی به دین اسلام و مضامین آن پایبند بودند.

پس از صدور فرمان تاج کاستیا برای مسلمانان گرانادا، فرمان های مشابه دیگری نیز در دهه های بعدی در آراگون و نابارا صادر شد که این امر به قیام مسلحانه منجر شد.

در نتیجه بین سال های ۱۶۰۹ و ۱۶۱۴، مورها از گرانادا و مناطق مختلف اسپانیا رانده شدند. مسلمانان با پایان قرن پانزدهم از پرتغال نیز اخراج شده بودند. بنابراین این مسئله به بیش از هشت قرن تمدن و فرهنگ اسلامی در اندلس پایان داد.

کاوش های انجام شده در دانشگاه گرانادا در کارتوجا، تپه ای واقع در حومه شهر مدرن آثاری از فعالیت های انسانی متعلق به دوره نو سنگی (۳۰۰۰-۳۴۰۰ قبل میلاد) کشف شد. این کاوش های باستان شناسی اخیر شواهدی بر تداوم شیوه های غذایی اسلامی را نشان می دهد که دهه ها پس از فتح در سایه ادامه داشته است.

باستان شناسان همچنین یک چاه متصل به یک منزل و یک قطعه زمین کشاورزی را کشف کردند. این چاه به عنوان محل دفن زباله برای دفع مواد ساختمانی غیر مرغوب مورد استفاده قرار گرفته است.  باستان شناسان همچنین مجموعه منحصر به فرد از استخوان های حیوانات که متعلق به ربع دوم قرن شانزدهم است، کشف کردند

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار