تاریخ انتشار :

جمال طاهری

نیاز به دوره های آموزشی آشنایی با تبلیغ برون مرزی اسلام

تبلیغ فقط به آموختن زبان و یا داشتن اسپانسرهای مالی خلاصه نمیشود و نیازمند آموزشهای اولیه است. تبلیغ بین الملل نیازمند مبانی مهمی از جمله شناخت فرهنگ و ملت مقصد، زبان، صبر و تحمل ، سعه صدر و… مهارتهای مختلفی است صرف حضور در کشورهای خارجی و یا ارتباط با دوستان خارجی نمیتواند در این بحث به تنهایی راهگشا باشد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) جمال طاهری مدیر موسسه رهیافتگان (تازه مسلمانان ) بدون تردید تبلیغ اسلام نیاز به آموزشهایی دارد که بدون آنها تعداد افرادی که با وجود علاقه به تبلیغ راه را گم میکنند و یا حتی تلاشهایشان به ضد تبلیغ تبدیل میشودکم نخواهد بود.

ضرورت انتقال تجربیات مبلغین و نوشتن اطلس تبلیغ بین الملل

دکتر یوسفی یک استاد دانشگاه است که به همراه خانواده خود بیش از بیست سال است در کره جنوبی به عنوان استاد دانشگاه سئول فعالیت دارد او سالهاست که به تنهایی حسینیه شیعیان کره جنوبی را به دور از هیاهوهای سیاسی و غیر سیاسی مسولین داخلی تاسیس کرده و متاسفانه حسینیه اش هیچ حمایتی از هیچ مرکز یا نهادی نمیشود. دکتر یوسفی در خاطره ای می گوید روزی یک مجموعه که میخواست در کره جنوبی مرکز برای خودش بسازد روحانی جوانی را به اینجا فرستاد ایشان ذوق تبلیغ داشت ولی با فرهنگ مردم کره ابدا آشنایی نداشت. به خواسته او چند نفر از رهیافتگان کره ای را با وی ارتباط دادم. فردای آن روز بدون اینکه با من هماهنگ کند یا از من سوالی بپرسد برای اینکه با آنها صمیمی شود به خانه یکی از جوانان رهیافته رفت. این کار نتیجه عکس داد چون با توجه به کوچک بودن خانه ها در کره مردم بدون هماهنگی واجازه به خانه کسی نمیروند. دکتر یوسفی میگوید در کره جنوبی خانه ها انقدر کوچک هستند که حتی مردم در خانه آشپزخانه ندارند و صحبانه را هم در رستورانها میخورند برای همین بود که در همان ابتدای محدویتهای کرونا رستورانها مدت خیلی کمی در کره جنوبی تعطیل بودند…..

هماهنگونه که دیدیم تبلیغ فقط به آموختن زبان و یا داشتن اسپانسرهای مالی خلاصه نمیشود و نیازمند آموزشهای اولیه است. تبلیغ بین الملل نیازمند مبانی مهمی از جمله شناخت فرهنگ و ملت مقصد، زبان، صبر و تحمل ، سعه صدر و… مهارتهای مختلفی است صرف حضور در کشورهای خارجی و یا ارتباط با دوستان خارجی نمیتواند در این بحث به تنهایی راهگشا باشد. هرچند تبلیغ چهره به چهره و دوستی با افراد تاثیرگذاری بالایی دارد ولی در مقیاس گسترده تر نیاز است که فعالیتهای تبلیغی همراه با آموزشهایی باشد.

یک اشتباه بزرگ

این یک اشتباه بزرگ است که بپنداریم تبلیغ اسلام و تشیع تنها به روحانیون منحصر میشود و یا اینکه تبلیغ آنگونه که معاونت تبلیغ دفتر تبلیغات و برخی سازمانها می پندارند تنها به منبر رفتن و ورضه خواندن و تنها در ایامی مثل ماه مبارک رمضان و یا ماه محرم خلاصه میشود. تبلیغ و معرفی اسلام مثل نهی از منکر و امر به معروف وظیفه تک تک مسلمانان و مومنین است ولی چطور چگونگی این امر مهم است چه آنکه ممکن است مثل بحث نهی از منکر بجای تبلیغ اسلام بیشتر نفی و فراری دادن دوستداران اسلام را شاهد باشیم که نیاز شدید آموزشهای عمومی در عرصه تبلیغ اینجا بیش از پیش مشهود است.

کلاسهای شیخ قمی

شیخ قمی که نام مستعار یکی از مبلیغین موفق بین الملل است از ابتدای روی کار آمدن تلگرام کلاسهایی در این فضا برای عموم مردم و زباندانهایی که علاقه مند به عرصه تبلیغ بوده اند تعریف و اجرا کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این کلاسها خصوصا از سوی دانشجویان ایرانی خارج از کشور و یا ایرانیان مقیم خارج و نیز زباندانان داخلی استقبال شد چرا که آنها را با ضرورتها و روشهای تبلیغ آشنا میکرد.

کلاسهای سهیل اسعد

سهیل اسعد مبلغ موفق آمریکای جنوبی که در لبنان و کشورهای عربی نیز تبلیغ می کند نیز ا زجمله کسانی است که به صورت خودجوش اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی در عرصه تبلیغ و انتقال تجربیات خود کرده است . این کلاسها که بر خلاف شیخ قمی بیشتر در محیط فیزیکی و در کافی شاپی در تهران برگزار می شود البته بخاطر شدت گرفتن کرونا فعلا برپا نمی گردد. او دز این کلاسها به تفاوتهای فرهنگی کشورها و نگاههای مردم اشارات ویژه دارد.

اما نکته جحالب اینجاست که کلاسهای آموزشی تبلیغ بین الملل همانطور که دیدیم خودجوش و غیر سازمانی است. این دو مبلغ موفق به این نتیجه رسیده اند که باید پتانسیلهای مردمی را در عرصه تبلیغ و معرفی اسلام به فعال کرد. سوال این است که مسولین حوزه چه زمانی به این نوع نگاه خواهند رسید.

 

اشتراک گذاری :


  1. زهرا آیت گفت:

    سلام.
    من وارد این لینکی که گذاشتین شدم ولی پیام داد چنین سایتی پیدا نشد.
    ببخشید منم میتونم در این دوره ها شرکت کنم یعنی؟
    آیدی اسکایپ یا ایمیل هم دارند؟

آخرین اخبار