تاریخ انتشار :

کبک کانادا

تایید ممنوعیت استفاده از نمادهای مذهبی توسط سیستم قضایی کانادا

قاضی کانادایی امروز ممنوعیت استفاده از نمادهای مذهبی برای کارمندان دولتی در استان کبک را با یک استثناء تایید کرد. این قانون در سال ۲۰۱۹ به تصویب رسید و با اعتراضات گسترده‌ای مواجه شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از آناتولی، یک قاضی کانادایی روز سه‌شنبه ممنوعیت استفاده از نمادهای مذهبی برای کارمندان دولتی مانند پلیس و معلمان را در استان کبک تأیید کرد، اما این قانون یک معافیت دارد و  قاضی حکم داد که دولت کبک نمی‌تواند لایحه ۲۱ را در مدارس انگلیسی اجرا کند زیرا این امر با حقوق آموزش زبان اقلیت مغایرت دارد.

کبک دارای دو سیستم مدرسه زبان فرانسه و انگلیسی است و فرانسه زبان رسمی این استان کانادایی است.

قاضی مارک آندره بلانچارد در حکم ۲۴۰ صفحه‌ای خود گفت که دولت کبک می‌تواند نمادهای مذهبی مانند حجاب مسلمانان، عمامه سیک‌ها، کیپای یهودی‌ها و صلیب مسیحی‌ها را برای کارمندان دولتی در هنگام خدمت عمومی محدود کند.

این قانون مشاغلی مانند معلمان، پرستاران، رانندگان اتوبوس، زندانبانان و پلیس را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی همچنین حکم داد که اعضای منتخب مجلس شورای ملی کبک نیازی به برداشتن پوشش صورت مانند نقاب ندارند.

گفتنی است لایحه ۲۱ در سال ۲۰۱۹ به قانون تبدیل شد و گروه‌های آزادیخواه مدنی و اسلامی و همچنین زنان مسلمان این قانون را مورد اعتراض قرار داده و معتقد بودند این قانون به طور آشکارا زنان مسلمان را هدف قرار می‌دهد که باید بین دین و مشاغل خود یکی را انتخاب کنند.

دولت کبک گفت این قانون برای حمایت از سکولاریسم استان ضروری است – یک جدایی مشخص بین دولت و دین است.

 گزارش‌ها حاکی است که بیشتر کارشناسان حقوقی انتظار دارند این حکم در دادگاه عالی کانادا مورد تجدیدنظر قرار گیرد. شورای ملی مسلمانان کانادا در توئیتر خود در حال بررسی این حکم است.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار