تاریخ انتشار :

شورای جهانی جوامع مسلمان

برگزاری نشست مجازی با عنوان: مسلمانان در جنوب شرق اروپا؛ تاریخ و جوامع جدید

شورای جهانی جوامع مسلمان در امارات، نشستی مجازی با عنوان «مسلمانان در جنوب شرق اروپا؛ تاریخ و جوامع جدید» را با حضور رهبران دینی، دانشگاهیان، پژوهشگران و متخصصان برگزار کرد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از الاتحاد، علی راشد النعیمی، رئیس شورای جهانی جوامع مسلمان در مراسم افتتاحیه این وبینار گفت: با وجود چالش‌های فراوانی که مسلمانان با آن روبه‌رو هستند، فرصت‌هایی هم پیش روی آنها وجود دارد. مسلمانان به تاریخ خود افتخار می‌کننند و باید از آن برای زندگی خود درس بگیرند.

وی افزود: مسلمانان باید با دیگران تعامل داشته باشند و امنیت و استقلال خود را حفظ کنند. چرا که با چالش‌های بسیاری که هویت آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد روبه‌رو هستند. آنها جزئی از جامعه هستند و باید تلاش کنند که جنبه نورانی دین مبین اسلام را به دیگران نشان دهند.

النعیمی بر ضرورت همزیستی مسلمانان با کشورهای جدید و دوستی و محبت با آنها تأکید کرد و گفت: این مسئله با دین اسلام تناقضی ندارد. لذا مسلمانان نباید به سخنانی که از خارج جامعه خودشان گفته می‌شود گوش دهند زیرا این افراد چالش‌های مسلمانان را نمی‌شناسند و فتواهایی صادر می‌کنند که با شرایط مسلمانان تناسبی ندارد.

در ادامه این وبینار، شیخ شاکر فتاحو، رئیس علما و مفتی کل جمهوری مقدونیه شمالی، در سخنانی تأکید کرد که دین اسلام در زمینه‌های مختلف اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی و علمی به مردم بالکان کمک بسیاری ارائه کرده است و ارزش‌های تسامح و همزیستی بین ادیان و جوامع مختلف را در بالکان تقویت کرده است.

وی افزود: جوامع جدید باید نمونه‌ای کارآمد برای تقویت تعامل با کل جهان باشند. بیماری کرونا هم لزوم همزیستی مسالمت‌آمیز میان همه افراد بدون هیچ تبعیضی را برجسته کرده است لذا ما باید برای تقویت اندیشه نوگرای بشری و آگاهی متمدنانه و یکی کردن ارزش‌های اصیل و اصول معنوی تلاش کنیم.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار