تاریخ انتشار :

عجائب وشگفتیهای خلقت

سریع ترین جانوران کره زمین (+عکس)

اگر چه انسان ها نمی توانند به سرعت سریع ترین حیوانات حتی نزدیک هم شوند اما انسان می تواند در نهایت به سرعتی در حدود ۲۵ مایل در ساعت (۴۰ کیلومتر در ساعت) نیز برسد. اما سرعت متوسط انسان در حدود ۱۱ مایل در ساعت (۱۷٫۵ کیلومتر در ساعت) است که در مقایسه با دیگر پستانداران بزرگ سرعت کمتری محسوب می شود

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  حیوانات بسیار عجیب و شگفت انگیز هستند. همانطور که در طبیعت دیده می شود برخی از این حیوانات نسبت به دیگران بسیار سریع تر بوده و برخی دیگر نیز به شدت کند حرکت می کنند. وقتی که به چیتا (یوزپلنگ) فکر می‌کنیم بلافاصله به یاد سرعت خواهیم افتاد. مهم نیست که زیستگاه و جایگاه یک حیوان در زنجیره ی غذایی کجا باشد، سریع بودن خصیصه ای است که می‌تواند تفاوت بین زنده ماندن و انقراض باشد. آیا می دانید سریع ترین حیوانات روی زمین کدام هستند؟ آیا می دانید سرعت انسان در مقایسه با آن ها چقدر است؟ در ادامه می خواهیم شما را با سریع ترین جانوران کره زمین آشنا کنیم.

 

سریع ترین جانور کره زمین

 

بدون شک سریع ترین حیوان کره زمین شاهین است که هم مقام سریع ترین حیوان روی کره زمین را در اختیار دارد و هم سریع ترین پرنده را. این پرنده می تواند در هنگام شیرجه رفتن به سرعتی بالاتر از ۲۴۰ مایل در ساعت (۳۸۴ کیلومتر در ساعت) برسد. شاهین شکارچی بسیار ماهری است و بخش زیادی از این مهارت به همین سرعت خیره کننده در هنگام شیرجه رفتن مربوط می شود. شاهین ها معمولاً از پرندگان دیگر تغذیه می کنند اما دیده شده که در مواردی خاص خزندگان و پستانداران کوچک و حشرات را نیز شکار کرده اند.

سریع ترین جانور روی زمین چیتا(یوزپلنگ) است که سرعت آن تا ۷۵ مایل در ساعت (۱۲۰ کیلومتر در ساعت) نیز می رسد به همین جای تعجب ندارد که آن ها خیلی زود به شکار خود می رسند و رمز موفقیت شان در شکار نیز همین سرعت بالاست. چیتا معمولاً از غزال و دیگر حیوانات شبیه آن تغذیه می کند. چیتا (یوزپلنگ)گام هایی بلند و بدنی کشیده و انعطاف پذیر دارد که هر دو برای دویدن با نهایت سرعت مفید هستند. اما دویدن با چنین سرعت سرسام آوری خیلی خسته کننده و البته خطرناک است به همین دلیل چیتاها تنها تا لحظاتی می توانند سرعت باور نکردنی خود را حفظ کنند زیرا دمای بدنشان آن قدر بالا می رود که ممکن است به مرگ منتهی شود.

 

گوزن شاخدار

 

گوزن شاخدار نیز اگر چه به اندازه چیتا سریع نیست اما می تواند سرعت خود را در مسافت های بسیار بیشتری نسبت به چیتا حفظ نماید. بر اساس تحقیقات این حیوان می تواند سرعت خود را به فراتر از ۵۳ مایل در ساعت (۸۵ کیلومتر در ساعت) برساند. در مقایسه با چیتا می تواند گوزن شاخدار را یک دونده ماراتون نامید که توان انجام حرکات هوازی را در حد بسیار بالایی داشته و می تواند به بهترین و بهینه ترین شکل ممکن از اکسیژن استفاده نماید.

 

سریع ترین جانور دریا

 

در مورد سریع ترین جانور دریا اختلاف نظر وجود دارد. برخی از محققان بر این باورند که ماهی بادبانی سریع ترین جانور دریازی است و برخی دیگر نیز نیزه ماهی سیاه را سریع ترین جانور دریا می دانند. هر دو می توانند به سرعتی بالاتر از ۷۰ مایل در ساعت (۱۱۲ کیلومتر در ساعت) برسند. برخی دیگر نیز شمشیر ماهی را در این رده بندی قرار داده و بر این باورند که شمشیر ماهی نیز می تواند به سرعت مشابهی دست یابد.

 

ماهی بادبانی

 

 

ماهی بادبانی (Sailfish) باله های پشتی خاص و بزرگی دارد که شبیه بادبان بوده و نامش را از همین باله ها گرفته است. علاوه بر سرعت آن ها شیرجه روهای بسیار ماهری نیز هستند و از ماهی های کوچکتری مانند ساردین تغذیه می کنند.

 

نیزه ماهی سیاه

 

نیزه ماهی سیاه نیز در رقابت برای کسب عنوان سریع ترین جانور دریا زی حضور داشته و با توجه به باله های پشتی بلندی که دارد از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. این ماهی معمولاً در اقیانوس آرام و هند زندگی می کند و غذای او نیز از ماهی تن، ماهی ماکرل و ماهی مرکب تشکیل شده است. نمونه ی ماده این ماهی نسبت به نمونه نر آن بسیار بزرگ تر است.

 

شمشیر ماهی

 

شمشیر ماهی را می تواند در اقیانوس های هند، آرام و اطلس یافت. این ماهی نیز مانند ماهی بادبانی در هر ثانیه برابر طول بدنش به جلو حرکت می کند و نام خود را نیز از نوک درازش که شبیه شمشیر است می گیرد. در گذشته فکر می شد که این ماهی از نوک شمشیری خود برای سوراخ کردن بدن دیگر ماهی ها استفاده می کند اما بعدها مشخص شد که از این نوک تیز خود برای جدا کردن گله ماهی ها استفاده می کند تا بدین ترتیب شکار آسان تری داشته باشد.

 

سریع ترین جانور در هوا

 

عقاب ها اگر چه در مقایسه با شاهین ها سرعت بسیار کمتری دارند اما می توانند سرعت خود را در هنگام شیرجه به سمت طعمه تا ۲۰۰ مایل در ساعت (۳۲۰ کیلومتر در ساعت) برساند. عقاب ها در بالای هرم زنجیره غذایی حضور داشته و شکارچیانی فرصت طلب خوانده می شوند. آن ها معمولاً از دیگر پرندگان و پستانداران کوچک تغذیه می کنند و طول هر بال آن ها ممکن است از ۲ متر نیز فراتر برود.

 

سرعت انسان ها چقدر است؟

 

اگر چه انسان ها نمی توانند به سرعت سریع ترین حیوانات حتی نزدیک هم شوند اما انسان می تواند در نهایت به سرعتی در حدود ۲۵ مایل در ساعت (۴۰ کیلومتر در ساعت) نیز برسد. اما سرعت متوسط انسان در حدود ۱۱ مایل در ساعت (۱۷٫۵ کیلومتر در ساعت) است که در مقایسه با دیگر پستانداران بزرگ سرعت کمتری محسوب می شود. فیل ها می توانند به حداکثر سرعت ۲۵ مایل در ساعت (۴۰ کیلومتر در ساعت) برسد، در حالی که نهایت سرعت کرگدن و اسب آبی از ۳۰ مایل در ساعت (۴۸ کیلومتر در ساعت) نیز فراتر خواهد رفت.

منبع:روزیاتو

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار