تاریخ انتشار :

رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا

برگزاری وبینار «در آستانه طلوع، مجاهدت و انتظار برای منجی»

رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا در آستانه ماه مبارک رمضان، وبینار «در آستانه طلوع، مجاهدت و انتظار برای منجی» را با مشارکت مرکز مطالعات بین المللی خانه دانایی شهر رُم برگزار کرد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وبینار «در آستانه طلوع، مجاهدت و انتظار برای منجی» با حضور هانیه ترکیان، اسلام شناس و سخنرانی جوزپه مهدی آیِلّو، مدیر مرکز مطالعات بین‌المللی خانه دانایی شهر رُم،  حجت‌الاسلام ابوالفضل امامی، مدیر دپارتمان مطالعات اسلامی مرکز مطالعات بین‌المللی خانه دانایی شهر رُم، پائولو جعفر رادا، مدیر دپارتمان مطالعات تاریخی مرکز مطالعات بین‌المللی خانه دانایی، جانلوکا مارلِتّا، مقاله نویس و تحلیلگر و لورنزو ماریا پاچینی، روزنامه نگار و نویسنده برگزار شد.

 

جانلوکا مارلِتّا با ارایه گزارشی اجمالی از تصویر منجی در فرهنگ‌ها و ادیان مختلف، این تصویر در آیین یهود، مسیحیت و اسلام شیعی را به تفصیل ترسیم و با تشریح ساختار حضور اولیه، غیبت و ظهور آخرالزمانی منجی در ادیان توحیدی، به روایت ها در خصوص ظهور آخرالزمانی منجی در اسلام شیعی و مسیحیت کاتولیک اشاره کرد.

 

وی همچنین، دیگر شباهت‌های ساختاری تشیع و مسیحیت کاتولیک در این خصوص و با مقایسه آن با آخرالزمان و منجی در آیین هندو و زرتشتی، آخرالزمان و انتظار منجی در مسیحیت کاتولیک و اسلام شیعی را فعال ارزیابی کرد و اخلاق انتظار و سنت مبارزه جهت فراهم سازی زمینه ظهور آخرالزمانی منجی در مسیحیت کاتولیک را تشریح کرد.

 

سخنران بعدی این وبینار، جوزپه مهدی آیِلّو بود که پس از پخش ویدیویی فارسی زبان با زیرنویس ایتالیایی با موضوع فرهنگ انتظار در تشیع، اخلاق انتظار در  اسلام شیعی را تشریح و آمادگی منتظران را شرط ظهور منجی(عج) معرفی و انتظار منجی(عج) در مذهب تشیع را انتظاری فعال ارزیابی و فعالیت و مبارزه جهت زدودن ظلم را اخلاق انتظار در اسلام شیعی معرفی کرد.

 

در ادامه، پائولو جعفر رادا به تشریح ساختار تشیع و تفاوت‌های آن با اسلام اهل سنت و جایگاه و مفهوم امام در اسلام شیعی پرداخت و پس از معرفی تشیع اثنی عشری، جایگاه امام مهدی(عج) به عنوان منجی و منطق ظهور اولیه، غیبت صغری و کبری و ظهور آخرالزمانی امام زمان(عج)، بر اساس اعتقادات شیعه را تشریح کرد.

 

سخنران بعدی این وبینار، لورنزو ماریا پاچینی بود که به تشریح جایگاه مبارزه برای زمینه سازی ظهور منجی در سنت روایی مسیحیت کاتولیک و مفهوم صلح درونی و بیرونی در این متون پرداخت.

 

سخنران پایانی این نشست، حجت‌الاسلام امامی با نقد آسیب شناختی جریان جهانی سازی،  تحریفات رسانه‌های وابسته به این جریان،  و نقض حقوق بشر در یمن، عراق و … در سایه این تحریفات،  هدف نهایی این روندِ جهانی سازیِ شرارت را، ستاندن امید و باور به خدا از انسان‌ها و هدف جمهوری اسلامی ایران در منطقه را حفظ این امید معرفی کرد.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار