تاریخ انتشار :

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انتشار کتاب سفیر شیعه در غرب

«سفیر شیعه در غرب» نوشته حمیدرضا ترابی، مسئول حوزه علمیه هامبورگ توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. این کتاب شرح فعالیت‌های زنده‌یاد محققی لاهیجی، نخستین امام مسجد هامبورگ است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) تازه‌ترین اثر از منشورات موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی با عنوان «سفیر شیعه در غرب» روانه بازار نشر شد. این اثر شرح مختصر و مستندی از مبارزات، تلاش‌ها و مجاهدت‌های حجت‌الاسلام‌ محمد محققی لاهیجی است. او به عنوان نخستین امام مسجد هامبورگ و نماینده مستقیم آیت‌الله بروجردی، نقش ویژه‌ای در شکل‌گیری فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ داشت. بنایی که حجت‌الاسلام  محققی پایه‌گذاری کرد بعدها به دست آیت‌الله شهید بهشتی به پایگاهی برای وحدت مسلمین، جذب و آموزش نیروهای انقلابی و انتشار افکار مبارزاتی تبدیل شد.

کتاب حاضر اطلاعات جامعی درباره مرکز اسلامی امام علی (هامبورگ)، وضعیت شیعیان در آلمان، روابط آنها با سایر مسلمانان آن دیار و نحوه تعاملشان با دولت آلمان ارائه می‌دهد.

آیت‌الله رمضانی گیلانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در بخشی از پیشگفتار این کتاب می‌نویسد: «مرحوم استاد محققی لاهیجی از سرزمین عالم‌پرور و ولایتمدار گیلان به عنوان اولین مدیر و امام مسجد امام علی (ع) شخصیتی جامع علوم معقول و منقول با مدیریتی اخلاقی بود که توانست به بهترین وجه از مرجعیت اعلای شیعه نمایندگی کند. او با آگاهی از علوم فقه و فلسفه و بهره‌مند بودن از چند زبان مهم در سایه رهنمودها و پشتیبانی‌های مرجعیت توانست این مسجد را خریداری و بنای مقدس مسجد را پایه‌گذاری کند. در تداوم مجاهدت استاد محققی بود که شهید دکتر بهشتی توانست با محوریت مرکز اسلامی هامبورگ و مسجد امام علی (ع)، اتحادیه انجمن‌های اسلامی اروپا را تشکیل دهد که در حوادث پس از آن مانند حمایت دانشجویی از امام راحل در دوران مبارزه خصوصاً دوران اقامت در فرانسه نقش‌آفرین باشد.»

کتاب مشتمل بر پنج فصل است. فصل اول به معرفی مسجد امام علی (ع) در هامبورگ و تلاش‌های مرحوم حجت‌الاسلام محققی در تاسیس آن اختصاص دارد. فصل دوم با عنوان «درباره آلمان و هامبورگ»، به معرفی کشور آلمان و بالاخص شهر هامبورگ اختصاص یافته و در مقامی به مقایسه شباهت‌ها و تفاوت‌های فرهنگی ایران و آلمان پرداخته است. فصل سوم مجموعه حاضر با عنوان «از گیلان تا هامبورگ» مختصری از زندگینامه مرحوم حجت‌الاسلام محققی است. اطلاعاتی درباره خانواده و خاندان مرحوم محققی، تحصیلات، ویژگی‌های اخلاقی و… بخشی از داده‌هایی است که خواننده با مطالعه این فصل بدان دست می‌یابد.

نویسنده در فصل چهارم که اصلی‌ترین بخش کتاب نیز محسوب می‌شود، بر آن است تا تاریخچه‌ای از فعالیت‌های مسجد امام علی هامبورگ را ارئه کند. تلاش آیت‌الله بروجردی در شکل‌گیری این مرکز، مجاهدت‌های مرحوم حجت‌الاسلام محققی در آنجا و چگونگی و چرایی انتخاب ایشان برای اعزام به آلمان بخشی از مباحث این فصل است. همچنین در فصل چهارم کتاب ماجرای احداث ساختمان مسجد در هامبورگ و واکنش مطبوعات آلمانی روایت شده است.

فصل پنجم با عنوان «قصیده وداع» روایت‌گر روزهای آخر فعالیت استاد محققی در آلمان است. نویسنده در این راستا واپسین مجاهدت‌های مرحوم محققی را در پیشبرد اهداف مربوطه بیان می‌کند. سپس به روایت بازگشت وی به ایران و حضور شهید دکتر بهشتی در هامبورگ می‌پردازد. در صفحات پایانی کتاب نیز اسناد و مدارک و تصاویر ضمیمه شده است.

کتاب «سفیر شیعه در غرب» به قلم حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا ترابی (مدیر آکادمی اسلامی و مسئول حوزه علمیه هامبورگ) نگاشته شده و با قیمت ۴۵ هزار تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

منبع: مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار