تاریخ انتشار :

موزه اسلامی برلین

برگزاری نمایشگاه فرهنگ اسلامی در موزه اسلامی برلین

موزه اسلامی برلین این روزها میزبان نمایشگاهی درباره فرهنگ و سنت‌های اسلامی با نمایش آثاری از قرون پانزدهم تا بیستم میلادی در اروپاست.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  این نمایشگاه با عنوان «درخشش الحمراء» تلاش می‌کند چگونگی توسعه فرهنگ و سنت‌های اسلامی در فاصله قرون پانزدهم تا بیستم میلادی در اروپا را به علاقمندان نشان دهد.

نمایشگاه  «درخشش الحمراء» از بیست‌وپنجم ماه مارس(۲۵ فروردین ۱۴۰۰) آغاز شده است و تا بیستم ماه ژوئن(۳۰ خردادماه) ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه، ۵۵ شیء از جمله کتاب‌ها، تصاویر، سرامیک و سایر اشیای کشف شده از قرون پانزدهم تا بیستم گردآوری شده است.

 

موزه اسلامی برلین با برپایی این نمایشگاه این موضوع را نشان می‌دهد که چطور فرهنگ اسلامی در شبه جزیره ایبری(اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبل‌طارق) حتی پس از پایان حکومت مسلمانان در سال ۱۴۹۲ نیز توانسته است در این منطقه توسعه یابد. کاخ الحمراء در اسپانیا، به عنوان یکی از مشهورترین بناهای اسلامی جهان به‌شمار می‌آید. این بنا شامل چندین قسمت مجزا است که در دوره‌های مختلف ساخته شده‌اند. در واقع این قصر، مقر حکومت آخرین امپراتوری مسلمانان در شبه جزیره ایبری بود که در سال ۱۴۹۲ توسط مسیحیان فتح شد، اما پایان حکومت مسلمانان در این منطقه به هیچ وجه منجر به گسست ریشه‌های فرهنگی نشد.

 

بنا به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ اشیاء به نمایش درآمده در موزه برلین فرهنگ، هنر و سنت‌ها در شبه جزیره ایبری را به خوبی نشان می‌دهند. به طور مثال، سرامیک‌های به نمایش درآمده در این نمایشگاه به خوبی بیانگر فرهنگ و هنر آن دوران است و به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا بیشتر با فرهنگ اسلامی در قرون گذشته آشنا شوند.

همچنین این نمایشگاه نشان می‌دهد که پس از سقوط مسلمانان در شبه جزیره ایبری، فرهنگ و سنت‌های اسلامی تحت تاثیر تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار نگرفته، بلکه فرهنگ اسلامی در اروپا و شمال غربی آفریقا رشد بسیاری داشته است. کتاب‌ها و وسایل متعلق به آن دوران به خوبی نشان‌دهنده توسعه فرهنگ اسلامی در اروپا و آفریقا است. همچنین تصاویر به جامانده از آن دوران نیز می‌تواند برای علاقمندان به تاریخ قابل توجه باشد.

در میان این عکس‌ها، قدیمی‌ترین تصویر ثبت‌شده از کاخ الحمرا نیز وجود دارد. بخش دیگری از تصاویر نیز توسط عکاسان جدیدتر به ثبت رسیده است و به خوبی تغییرات در کاخ الحمرا و همچنین آندلس را نشان می‌دهد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار