تاریخ انتشار :

روزنامه ایندیپندنت

لایحه ضدحجاب فرانسه نژادپرستی آشکار علیه مسلمانان است

یک روزنامه بریتانیایی نوشت: پیش‌نویس قانون جدید ممنوعیت حجاب برای دختران زیر ۱۸ سال در فرانسه با شعار دولت فرانسه «آزادی … برابری … برادری» مغایرت دارد، زیرا کاملاً فاقد اصول عدالت و برابری است و حقوق زنان را به مسئله آزادی جنسی محدود می‌کند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از پایگاه خبری الجزیره، کمپین فعلی ممنوعیت استفاده از حجاب برای هر دختر زیر ۱۸ سال در فرانسه به عنوان بخشی از پیش‌نویس موسوم به «جدایی‌طلبی» تازه‌ترین نمود روابط متشنج فرانسه با پوشش اسلامی است، کمپین‌هایی که از زمان حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به طور مداوم راه‌اندازی شده‌اند.

براگیا آگروال، نویسنده در گزارشی که توسط روزنامه انگلیسی ایندیپندنت منتشر شد، می‌گوید که تلاش برای منع استفاده از پوشیه و داشتن حجاب با آنچه فرانسه در مورد توانمندسازی زنان ادعا می‌کند، مغایرت دارد.

وی افزود: این حرکتی است که عمدتاً مبتنی بر شعارهای ضداسلامی است و این ایده را تقویت می‌کند که همه زنان مسلمان تحت فشار قرار گرفته و بدون اراده خود حجاب دارند و برای مقابله با اقتدار مردان به کمک نیاز دارند.

نویسنده تأکید می‌کند که مقابله فرانسه با حجاب در حقیقت در فوریه ۲۰۰۴ آغاز شد زمانی که مجلس ملی فرانسه یک سری بحث‌ها را برای تصویب قانونی با هدف ممنوعیت نمادهای مذهبی در مدارس از جمله حجاب اسلامی، کلاه یهودی و صلیب‌های مسیحی آغاز کرد.

 

پیش از این تعدادی از ایالت‌های آلمان بود که در سپتامبر ۲۰۰۳ استفاده از روسری برای معلمان زن را ممنوع کردند.
در سال ۲۰۱۱ فرانسه اولین کشور در جهان بود که استفاده از هر نوع پوشش صورت در مکان‌های عمومی را در زنان ممنوع کرد. در آن زمان، ممنوعیت حجاب صورت، سؤال‌های زیادی را در مورد موضع فرانسه در قبال شهروندان مسلمان خود ایجاد کرد.

در این دوره، احزاب راست افراطی ـ از جمله «جمهوری‌خواهان» به رهبری نیکلا سارکوزی و حزب جبهه ملی به رهبری مارین لوپن، گفت‌وگوی ملی را با محوریت اوضاع مسلمانان در فرانسه و میراث مسیحی آغاز کردند.

در سال ۲۰۱۴، دادگاه حقوق بشر اروپا با تصویب قانون فرانسه مبنی بر ممنوعیت برقع را تأیید کرد و گفت که فرانسه حریم خصوصی شهروندان مسلمان خود و آزادی بیان و اعتقاد آنها را نقض نمی‌کند و در سال ۲۰۱۶  چندین شهر ساحلی فرانسه استفاده زنان مسلمان از یک نوع لباس شنا که بدن را می‌پوشاند در سواحل را ممنوع کردند.
این نویسنده پیشنهاد جدید برای ممنوعیت استفاده از حجاب در فرانسه را حلقه دیگری از این سیاست‌های نژادپرستانه دانست که بطور کلی مسلمانان و بخصوص زنان مسلمان را هدف قرار داده و به بهانه احترام به ارزش‌های جمهوری فرانسه و دیگر توجیهات، حقوق آنها را سلب می‌کند.

به گفته نویسنده، بخش عمده‌ای از این ذهنیت به میراث امپریالیستی فرانسه نسبت داده می‌شود، زیرا این کشور در طول قرن بیستم بسیاری از کشورهای مسلمان در آفریقا و خاورمیانه را اشغال کرد و برای جدا کردن دین و زبان عربی از امور عمومی تلاش کرد و این ذهنیت استعمار با گذشت زمان از بین نرفت؛ بلکه ریشه‌های اسلام‌هراسی را شکل داد که جهت‌گیری‌های دولت فرانسه در دوره فعلی را مشخص می‌کند.

در تاریخ ۳۰ مارس، سنای فرانسه به قانون جدایی‌طلبی رأی داد که هدف آن تحمیل ارزش‌های جمهوری و دادن ابزارهای لازم برای مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی است. فرانسه ادعا می‌کند که یکی از ارکان این قانون مقاومت در برابر انواع ظلم و نقض حیثیت زنان است.

تاکنون این لایحه هنوز لازم‌الاجرا نشده و منتظر رأی‌گیری درباره آن در شورای ملی فرانسه است. در صورت تصویب، سن بلوغ زنان فرانسوی کمتر از سنی است که می‌توانند در آن حجاب بپوشند، زیرا زنان در سن ۱۵ سالگی از استقلال و آزادی در برقراری روابط جنسی برخوردار هستند؛ اما قادر به پوشیدن تا بعد از ۱۸ سالگی نیستند.
نویسنده نتیجه گرفت که پیش‌نویس قانون جدید با شعار دولت فرانسه «آزادی … برابری … برادری» مغایرت دارد، زیرا کاملاً فاقد اصول عدالت و برابری است و حقوق زنان را به مسئله آزادی جنسی محدود می‌کند!

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار