تاریخ انتشار :

اوگاندا؛

انتشار مقاله «صحیفه سجادیه در یک نگاه»در اوگاندا

به منظور معرفی جایگاه حیاتی و سرنوشت ساز امام سجاد (ع) در حفظ میراث، سنن، تعالیم عالیه، فرهنگ و معارف اسلام ناب مقاله «کتاب صحیفه سجادیه در یک نگاه» در رسانه‌های خبری اوگاندا معرفی شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به منظور معرفی جایگاه حیاتی و سرنوشت ساز امام سجاد (ع) در حفظ میراث، سنن، تعالیم عالیه، فرهنگ و معارف اسلام ناب در قالب دعا و مناجات مقاله «کتاب صحیفه سجادیه در یک نگاه» در رسانه‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اوگاندا از جمله انجمن جورنالیست های خبری آفریقا، اخبار آفریقا، نشریه آنلاین هُملند، مطالعات فرهنگی ایران – آفریقا، آفریکن نیوز، گولدِن اَدورتس، سازمان اسلامی صبر، فیس بوک، اینستاگرام، توئیتر، واتس آپ، ایران اوگاندا و تلگرام منتشر شد.

در این مقاله ضمن عرض تبریک پنج شعبان و تولد امام سجاد (ع) به مردم اوگاندا آمده است که کتاب صحیفه سجادیه که یکی از جامع‌ترین و ارزنده‌ترین منابع فرهنگی اسلام ناب می‌باشد دومین کتاب مهمی است که در صدر اسلام تدوین شده و مقام و منزلت آن پس از قرآن مجید و نهج‌البلاغه قرار گرفته است.

در مقاله تبیین شده است که صحیفه سجادیه آنقدر اهمیت دارد که از آن به عنوان ” اخت‌القرآن”، ” زبور آل محمد (ص) ” و ” انجیل اهل البیت (ع) ” یاد شده است.

 

در ادامه مقاله آمده است که علمای مذاهب اسلامی انتساب صحیفه سجادیه به حضرت امام زین‌العابدین (ع) را تائید نموده و این کتاب ارزشمند را از جمله متواترات دانسته و در این خصوص تفسیرهای متعددی توسط بزرگان سنتی و شیعه نوشته شده است.

 

در ادامه مقاله توضیح داده شده است که کتاب صحیفه سجادیه حاوی پنجاه و چهار دعا و مناجات امام زین‌العابدین (ع) است که عظمت آن در بین منابع اولیه اسلام بعد از قرآن مجید و نهج‌البلاغه می‌باشد.

بر اساس مطالب مندرج در مقاله رایزنی فرهنگی در رسانه‌های فوق الذکر کل محتوای صحیفه سجادیه به عبارتی دیگر می‌توان به سه بخش ” نیایش‌های عبادی و عرفانی ” دعاهای تظلم و تقاضا ” و ” نیایش‌های تعلیم و تعهد ” تقسیم نمود.

 

در بخش‌هایی از مقاله بیان شده است که در حقیقت ادعیه و مناجات‌های امام علی بن‌الحسین (ع) حقایق علوم آلی، نظری، قوانین انسانی، حقوق بشر، احکام شرعی، مسائل بسیار حساس سیاسی، اجتماعی، تربیتی و اخلاقی در قالب دعا و نیایش به تصویر کشیده شده است.

در ادامه مقاله ذکر شده است که دوره امامت و زندگی امام سجاد (ع) در نیمه دوم قرن اول هجری تاریک‌ترین دوران ظلم و استبداد حکومت آل ابوسفیان و اولاد مروان بعد از شهادت امام حسین (ع) بسیار سخت و اختناق آمیز بود. لذا امام زین‌العابدین (ع) که دائماً زیر نظر جاسوسان حکومت قرار داشته و از هر گونه ارتباط مستقیم با مردم محروم شده بود معارف دقیق و اصیل اسلامی، تعلیم و تربیت مسلمین و پیروان اهل البیت (ع) را در قالب دعا و مناجات بیان می‌فرمودند.

در ادامه مقاله آمده است که محتوای کتاب صحیفه سجادیه که در شرایط و اوضاع اختناق حاکم بر آن زمان بیان شده است در حقیقت راجع به مباحثی مانند خداشناسی، انسان شناسی، علمی، اعتقادی، اجتماعی، تربیتی، سیاسی، فلسفی، عرفانی، کلامی و جهان شناسی برای حفظ تعالیم عالیه، فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی (ص) و نشر مکتب پیروان اهل البیت (ع) در قالب دعا و مناجات می‌باشد.

منبع:مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار