تاریخ انتشار :

رپورتاژ خبری 1

جبران خسارت به جان با مال

وقتی حادثه رخ می‌دهد در قدم اول باید معلوم شود مسبب اصلی تصادف کیست. باید بدانید که برابر قانون در سوانح رانندگی کسی که حادثه مستقیما از فعل وی ناشی شده، مسئول و قابل تعقیب است و قانون جدید هم مانعی بر سر این مسئله ایجاد نکرده است.

جبران خسارت به جان به مال در واقع همان چیزی است که ما به آن دیه می گوییم، مالی که به فرد آسیب دیده تعلق می گیرد.

مقصر باید در قبال آسیبی که به جان، اعضای بدن و منافع اعضای بدن دیگری وارد کرده ، طبق قانون و نظریه پزشکی قانونی ، آن را پرداخت کند. پرداخت و تعیینش  دو حالت دارد :

۱ـ دلایل عمدی که منجر به قصاص نمی شود. مانند زمانی که خانواده مقتول با قاتل به توافق برسند و به جای قصاص مقصر، دیه را مطالبه کنند.

۲ـ وقتی که جرایم غیر عمدی ( شامل جرم شبه عمد و جرم خطای محض) صورت گرفته باشد که در این صورت نیز مرتکب با پرداخت هزینه مجازات می شود.

دیه در انواع مختلفی دسته بندی می شود که عبارتند از:
۱- دیه قتل که معادل دیه کامل یک انسان بالغ است و نرخ آن هر ساله توسط قوه قضاییه تعیین می شود و مقدار آن برای زنان و مردان متفاوت است. همچنین در ماه های حرام یک سوم برابر ماه های عادی حساب می شود.

۲- دیه اعضای بدن که در نحوه محاسبه‌اش باید گفت که اگر به جایی آسیب برسد که ما در بدنمان تنها یکی از آن داشته باشیم مانند ( بینی ـ زبان ـ و…) دیه کامل آن باید پرداخت شود. اما اگر به عضوی آسیب رسد که از آن دوتا در بدن ما وجود داشته باشد مانند (پا ـ دست و …) و تنها به یکی از آنها آسیب رسیده باشد نصف آن پرداخت می شود.

۳- دیه منافع اعضاء  در صورتی پرداخت می شود که شخصی به عضوی از کسی آسیب برساند که منجر به از دست رفتن یکی از حواس  وی مانند شنوایی، بینایی، بویایی و… شود.

دیه جراحات نیز در صورتی پرداخت می شود که شخصی مرتکب جرمی شود که منجر به ایجاد جراحتی نظیر خراش، کبودی، تورم و سایر موارد این چنینی به اعضای بدن فرد دیگر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر از دیه و نحوه محاسبه آن اینجا را بخوانید.

 

اما حواستان باشد بحث پرداخت دیه در حوادث رانندگی کمی متفاوت است البته نه به لحاظ میزان آن بلکه بابت آنکه چه کسی قرار است آن را بپردازد؟  از طرفی در تصادفات رانندگی علاوه بر ایجاد جراحت در افراد ، خودرو و وسیله نقلیه نیز خسارت می بیند. اما سوال اینجاست که خسارت وارده به ماشین را چه کسی پرداخت می کند؟

با توجه به اجباری شدن بیمه شخص ثالث بیمه موظف به پرداخت هزینه خسارت است. اما اگر فرد مقصر فاقد بیمه نامه باشد، طبق شرایط پرداخت خسارت از صندوق تامین خسارت بدنی نیز ممکن است.

 

وقتی حادثه رخ می‌دهد در قدم اول باید معلوم شود مسبب اصلی تصادف کیست. باید بدانید که برابر قانون در سوانح رانندگی کسی که حادثه مستقیما از فعل وی ناشی شده، مسئول و قابل تعقیب است و قانون جدید هم مانعی بر سر این مسئله ایجاد نکرده است.

همانطور که میدانید بیشتر مواقع در زمان تصادفات در هنگام مطالبه یا دادن خسارت باید از روند قانونی آن پیش بروید. پس شما باید با تسلیم نمونه دادخواست یا نمونه شکواییه مربوطه به مراجع قضایی ٫ خواستار پیگیری دعوای خود شوید.

بعد از مراجعه به دادگاه و انجام امور ، به موجب ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ قوه قضائیه موظف است اوراق قضائی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی به شما ابلاغ نماید. پس ، از این بابت سامانه ثنا راه اندازی که شد که در راستای کاهش حجم جمعیت مراجعان به شعب دادگستری جهت ثبت شکایت ، پیگیری و ارائه دادخواست ها ، پیگیری و ارائه اظهارنامه ها ، محاسبه هزینه دادرسی و … در دستور کار قوه قضاییه خدماتی را ارائه دهد و شما با این وجود موظف به ایجاد حساب کاربری در این سامانه می باشید که با ورود به احقاق ثنا میتوانید به روش ثبت نام در این سامانه دسترسی پیدا کنید.

باید توجه داشته باشید که ثبت نام در سامانه ثنا (ثبت نام ابلاغ الکترونیکی قضایی) برای همه افراد جامعه به ویژه کسانی که در دستگاه قضایی پرونده ای در دست رسیدگی دارند، الزامی است.اشخاص حقیقی، حقوقی، کارشناسان و افرادی که به عنوان شاهد در دستگاه قضایی مراجعه می کنند هم باید در این سامانه ثبت نام کنند.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار