تاریخ انتشار :

بازخواني يك مقاله

جنیفر تصویری از اسلام در اروپا

«جنیفر»، دختری فرانسوی است که با ادای شهادتین در روی یک کشتی آن هم در هوایی نامساعد، به اسلام گروید. او در خلال سفری که برای کمک به آفریقایی‌ها انجام می‌داد، پس از چند جلسه گفت‌وگو با برخی مسلمانانی که در راهش قرار گرفتند، به این دین علاقه‌مند شد. آنها تصاویری منفی را که غالبا در مورد اسلام و از طریق زنان محجبه برای مخدوش ساختن اسلام عرضه می شود را به چالش می‌کشند

22715443421061971964412225182228623818112

 

به گزارش رهیافتگان : بر پایه آمار رسمی از حدود ده سال پیش تاکنون، بیش از پنجاه هزار نفر در فرانسه به اسلام گرویده‌اند که به گفته «دلیل بوبکر»، مدیر مسجد پاریس، تنها در مسجد او سالانه بیش از چهارصد تا پانصد نفر به دین اسلام مشرف می‌شوند.

ماهنامه «لومند مذاهب» در شماره جدید خود، مطلبی جالب را به اسلام گرویدن فرانسویان اختصاص داده است که در آن همچنین به نقل خاطرات و چگونگی اسلام آوردن آنها نیز اشاره شده است. این نشریه درباره تغییر دین این افراد به برخی دلایل از جمله جستجوی ارزش‌های معنوی، سپس شناخت خویشتن، دلایل سیاسی، تأثیر زناشویی و غیره اشاره دارد.

این نشریه به نقل از یکی از پژوهشگران در این زمینه می‌نویسد: گرویدن به دین جدید را نباید با بنیادگرایی در هم آمیخت. هدف اصلی آنها این است که احساس خوبی داشته باشند و بهتر شوند، مسئولانه‌تر زندگی کنند، شکوفاتر باشند و خردمندانه ادامه دهند و چنین چیزی نزد جوانان که احساس شدید نیاز به هدایت و راهنمایی دارند، مؤثر است.

ماهنامه لوموند مذاهب می‌نوسید: «جنیفر»، دختری فرانسوی است که با ادای شهادتین در روی یک کشتی آن هم در هوایی نامساعد، به اسلام گروید. او در خلال سفری که برای کمک به آفریقایی‌ها انجام می‌داد، پس از چند جلسه گفت‌وگو با برخی مسلمانانی که در راهش قرار گرفتند، به این دین علاقه‌مند شد.
خود او می‌گوید: بناگاه گویی که اتفاقی برایم افتاده باشد. بسیار وحشت‌زده شده بودم، اما یک قدرت برتر، هدایت امور من را بر عهده گرفت.

به نوشته این نشریه، این خانم ۲۸ ساله که پیشتر اصلا به مخیله‌اش چنین چیزی راه نیافته بود، بناگاه به اسلام روی می‌آورد و بدون هیچ مقدمه‌ و آمادگی شهادتین می‌گوید؛ این رخداد برای وی که تا پیش از این دینی نداشت،‌ به منزله یافتن گمشده‌ای بود.

او پس از بازگشت به فرانسه شروع به تحقیق و کسب اطلاعات در مورد اسلام می‌کند و در موسسه اروپایی علوم اسلامی به فراگیری زبان عربی می‌پردازد و در آنجا با همسر آینده‌اش که مسلمان است، آشنا می‌شود و ۳ هفته بعد نیز با هم ازدواج می‌کنند.

این نشریه در همین زمینه به موضوع حجاب پرداخته، می‌نویسد: او درباره حجاب از خود نپرسید. در حین سفر به تونس به کتابی برمی‌خورد که در آن، اجباری بودن حجاب را کمرنگ جلوه داده بود، اما او خود می‌گوید: من کتاب را بسیار جانبدارانه دیدم. مسأله این است که یا چیزی را می‌پذیریم یا نه، اما اگر پذیرفتیم، باید درست به آن رفتار کنیم.

به این ترتیب امروز جنیفر لباسی مانند مسلمانان می پوشد و در یک موسسه آموزش زبان عربی شغل دستیار مدیریت را انتخاب کرده است و به این ترتیب در معرض از دست دادن شغلی نیز قرار ندارد.
این نشریه می‌افزاید: جنیفر، یکی از موارد استثناست که حاضرند اعتقادات خود را آشکارا نمایش دهند، زیرا این قبیل افراد، بسیار زیر ذره‌بین هستند و چند ماه تحقیق درباره آنها این واقعیت را تأیید می‌کند.

این ماهنامه به بدبینی که نسبت به این افراد نزد تندورهای اسلامی وجود دارد، اشاره می‌کند و می‌افزاید برای هر صحبتی باید ابتدا جلب اعتماد کرد و این امر نیز هرگز به سادگی به دست نمی‌آید. سنتی‌ها و بنیادگرایان یا آنهایی که به این گروه‌ها نزدیکند و زنانشان نقاب به چهره می‌زنند و سلفی‌هایی که به مانند زمان پیامبر لباس می‌پوشند، در ابتدا هر تماسی با آنها را رد می‌کنند.

این نشریه به نتایج تحقیقاتی که پژوهشگران در این مورد انجام داده‌اند، اشاره می‌کند و می‌نویسد: بیش از ۶۰ هزار فرانسوی به اسلام که دومین دین فرانسه به شمار می‌رود،‌ گرویده‌اند. آنها تصاویری منفی را که غالبا در مورد اسلام و از طریق زنان محجبه برای مخدوش ساختن اسلام عرضه می‌شود، به چالش می‌کشند؛ اگر چه آنانی که به اسلام گرویده‌اند غالبا احساس مطرود شدن می‌کنند، اما با این حالبی شترشان هنوز احساس می‌کنند در فرانسه به سر می‌برند.

یکی از این تحقیقاتی که روی ۱۹۱ فرانسوی مسلمان شده، از جمله ۱۱۹ زن که در سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ صورت گرفته، به انگیزه آنها در تغییر دین پرداخته و می‌نویسد، دلیل اصلی آنها جستجوی ارزش‌های معنوی، سپس شناخت خویشتن، دلایل سیاسی، تأثیر زندگی زناشویی، مخالفت خانوادگی و… بوده است.

بیشتر تازه‌گرویدگان به اسلام، از پیش دارای علایقی به دیگر مذاهب و فلسفه بوده‌اند. همچنین انتظارات آنها از دین جدید بسیار بالاست. در یکی از پژوهش‌هایی که «آیده کلکی» زیر نظر «فرهاد خسرو خاور» انجام داده، به این موضوع اشاره شده است.
وی این بررسی را روی حدود چهل نفر از تازه‌گرویدگان در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ انجام داده و می‌گوید: «گرویدن به دین جدید را نباید با بنیادگرایی ادغام کرد. امروز این افراد به این دلیل به اسلام می‌گروند تا احساس خوبی داشته باشند و بهتر شوند، مسئولانه‌تر زندگی کنند، شکوفاتر باشند و خردمندانه ادامه دهند. جالب اینجاست که این روش جواب می‌دهد…» از سوی دیگر، جوانان نیز احساس شدید به چیزی که آنها را در یافتن مسیر کمک کند، نیاز دارند.

منبع: تابناک

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار