تاریخ انتشار :

کتابت و خوشنویسی قرآن توسط کاترینا ریدمن خطاط سوئیسی طی ۲۰سال

«کاترینا ریدمن» خطاط سوئیسی است که موفق شده است در طول ۲۰ سال کل قرآن کریم را به خط عربی خوشنویسی و کتابت کند.


به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )
 به نقل از الرویه، کاترینا ریدمن در سال ۱۹۴۶ میلادی در شهر زوریخ سوئیس متولد شد و از زمان کودکی، به داستان‌های عربی عشق می‌ورزید؛ زمانی که بزرگ شد نیز برای دختر خود داستان‌های کتاب «هزار و یک شب» را می‌خواند. عشق او به زبان عربی سرانجام موجب شد که به خوشنویسی عربی روی آورد. بنابراین مدرسه آموزش زبان عربی را در سوئیس تأسیس و از ماه می سال ۲۰۰۰ میلادی شروع به کتابت قرآن کریم کرد که مدت ۲۰ سال به طول انجامید و در نوامبر سال گذشته توانست کتابت قرآن را به پایان برساند.
 
ریدمن درباره ایده کتابت قرآن می‌گوید که از سال ۱۹۸۶ که شروع به آموزش قواعد خط عربی کرد، این ایده به ذهنش خطور کرد و سپس برای نخستین بار در سال ۱۹۹۳ به منظور یادگیری زبان عربی در آموزشگاه بین‌المللی زبان، به قاهره سفر کرد و مدت ۳ ماه در آنجا گذراند. پس از آن هرساله به مدت یک ماه به قاهره سفر می‌کرد و طی چند سال با فرهنگ عربی، معماری، ادبیات و آشپزی عربی آشنایی پیدا کرد.
 
وی می‌گوید: من شیفته دین اسلام بودم و می‌دیدم که چگونه دین اسلام در زندگی روزمره مسلمانان حضور دارد. من آیات قرآن را به ویژه در ماه رمضان از مناره‌های مساجد می‌شنیدم. همچنین صدای قرائت قرآن را پیش از نماز مغرب از تلویزیون گوش می‌دادم و به خصوص صوت شیخ محمد محمود الطبلاوی را دوست داشتم.
 
وی می‌افزاید: زمانی که از رادیوی سوئیس شنیدم که یک زن، انجیل را به خط خود نوشته است، با خود گفتم که من نیز می‌توانم قرآن را بنویسم. به خصوص که من خوشنویسی عربی را با حرکات و علامت‌های آن بسیار دوست دارم و خط زیبایی دارم.
 
این خوشنویس سوئیسی اشاره کرد که خط عربی را با زیبایی‌هایش یک معجزه می‌داند. او در گذشته نقاش بود و در مدرسه هنر جدید در زوریخ تدریس می‌کرد. وی تصاویری از مردمان عرب نیز به صورت ذهنی از خود کشیده و نمایشگاه‌هایی برپا کرده است. او همچنین تصاویر روی جلد برخی کتاب‌های خود را مانند کتاب نخستین سفر سندباد که قصه زندگی خود در قاهره است، در سال ۱۹۹۸ نقاشی کرده است.
 
کاترینا ریدمن در سال ۱۹۹۵ مدرسه «عربی کلام» را برای آموزش زبان عربی به مشتاقان این زبان تأسیس کرد و این مدرسه با وجود کم شدن تعداد زبان‌‌آموزان به دلیل شیوع کرونا، همچنان به صورت دو روز در هفته فعالیت می‌کند.
 
وی درباره زندگی خود در دو فرهنگ غربی و عربی نیز تأکید کرد که معاشرت با این دو فرهنگ موجب آگاهی بیشتر او شده و عقیده دارد که دین اسلام را اکنون به شکلی بسیار بد به جوامع نشان می‌دهند لذا اهمیت دارد که جوانب زیبای این دین را نیز به دیگران نشان دهند.

منبع:ایکنا

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار