تاریخ انتشار :

قانون عدم جواز شرکت بازیکن‌های محجبه در مسابقات در امریکا لغو شد

دانش‌آموز مسلمان والیبالیست توانست قانون مدارس متوسطه آمریکا مبنی بر ممنوعیت پوشش حجاب در مسابقات ورزشی را تغییر دهد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )به نقل از عربی ۲۱، بازیکنان دختر رشته والیبال در مدارس متوسطه آمریکا از این پس می‌توانند بدون نیاز به کسب موافقت از مسئولان مربوطه، با حجاب در مسابقات والیبال حضور یابند.

اتحادیه ملی مدارس متوسطه دولتی آمریکا(NFHS) که مسئول وضع قوانین مسابقات ورزشی مدارس متوسطه آمریکا است، قانون جدیدی را برای شرکت در مسابقات والیبال وضع کرد که ممکن است در ورزش‌های دیگر نیز اجرا شود.

این قانون که تحول بزرگی در قوانین این اتحادیه ایجاد کرده است، به همت نجاح عقیل، دانش‌آموز مسلمان و عضو تیم والیبال یکی از دبیرستان‌های آمریکا که سپتامبر گذشته به دلیل پوشش حجاب از مسابقات والیبال محروم شده بود، وضع شده است.

یکی از داوران مسابقات والیبال مدرسه والور کالیجیت در ایالت تنسی آمریکا سپتامبر گذشته از شرکت نجاح عقیل در مسابقه ممانعت کرده و برای این اقدام، به قانون اتحادیه ملی مدارس متوسطه دولتی آمریکا استناد کرد که از دانش‌آموزان می‌خواهد در صورتی که قصد انجام مسابقه با پوشش حجاب را دارند، باید از انجمن دو و میدانی مدرسه متوسطه تنسی مجوز بگیرد.

بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌ان، این دانش‌آموز ۱۴ ساله نسبت به این حکم اعتراض و اعلام کرد که در مسابقات گذشته چنین مشکلی را نداشته است. اما ترجیح داد به‌جای برداشتن حجاب خود، از مسابقات انصراف دهد.

پس از این رخداد، نجاح عقیل از سوی مردم مورد حمایت بسیار قرار گرفت و قانون عدم جواز شرکت بازیکن‌های محجبه در مسابقات یا نیاز آنها به اخذ مجوز، جنجال برانگیز شد، تا جایی که اتحادیه مذکور مجبور به تغییر این قانون شد.

این دانش‌آموز مسلمان در این باره گفت: من احساس خوشبختی می‌کنم که توانسته‌ام قوانین بازیکن‌های والیبال را در سراسر کشور آمریکا تغییر دهم و امیدوارم که این امر تضمینی برای کسانی باشد که در ورزش، حجاب دارند.

وی افزود: من در زمان محرومیت از حضور در مسابقات، بسیار خشمگین و ناراحت بودم و به دلیل اعتقادات مذهبی خود احساس تبعیض می‌کردم.

انجمن والیبال آمریکا نخستین انجمنی است که در سال ۲۰۲۱ با تشکیل جلسه‌ای، با پیشنهاد تغییر قانون منع حجاب در مسابقات والیبال موافقت کرد.

«جو اوش» رئیس این انجمن در سخنانی تأکید کرد: برای انجمن این مسئله نیازمند تأمل زیادی نبود. هدف ما همیشه این بوده است که ورزشکاران بتوانند در مسابقات مشارکت داشته باشند تا زمانی که ترس از خطرات وجود نداشته باشد. بنابراین کاملاً منطقی است که این قانون تسهیل و به بازیکنان محجبه اجازه حضور در مسابقات داده شود.

انجمن‌های سایر ورزش‌ها نیز در انتظار پذیرش این پیشنهاد هستند و در صورت توافق همه انجمن‌های ورزشی، این مسئله بر بسیاری از ورزش‌های مدارس متوسطه آمریکا تأثیر خواهد گذاشت.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار