تاریخ انتشار :

تاتارستان

مفتی جمهوری تاتارستان:نخستین قرآن صحیح چاپی جهان اسلام در شهر قازان به چاپ رسیده بود

مفتی جمهوری تاتارستان گفت: با کمال افتخار نخستین قرآن صحیح چاپی در جهان اسلام، در سال ۱۸۰۳ میلادی در شهر قازان به چاپ رسیده است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از روزنامه اینترنتی انواع، کمیل سمیع الله، مفتی جمهوری تاتارستان، طی سخنانی در مراسم دانشگاه اسلامی شهر قازان، درباره نخستین قرآن چاپی در این شهر گفت: افتخار می‌کنیم که نخستین قرآن صحیح چاپی جهان اسلام در شهر قازان به چاپ رسیده است.
 
وی افزود: نخستین قرآنی که در یک پایتخت اسلامی به چاپ رسیده است، همین قرآن است که در سال ۱۸۰۳ میلادی و در زمانی که قازان یکی از شهرهای بزرگ جهان اسلام بود، چاپ شده با اینکه در آن زمان تحت سلطه امپراتورهای روس بوده و چاپ کتب عربی در آن زمان با محدودیت‌های بسیاری مواجه بوده است.



مفتی تاتارستان افزود: بر اساس تحقیقات عربی انجام گرفته درباره این موضوع، نخستین قرآن چاپی جهان در سال ۱۵۳۷ در شهر ونیز ایتالیا چاپ شده و سپس در سال ۱۶۹۴ میلادی نیز قرآن دیگری در شهر هامبورگ آلمان به چاپ رسید. در سال ۱۷۸۷ میلادی هم قرآن دیگری در شهر سن‌پطرزبورگ روسیه چاپ شد و مفتی وقت قازان بر آن نظارت داشت. اما همه این مصحف‌ها دارای اشکالاتی بود، به طوری که یا به خط ‌الرسم عثمانی نوشته نشده بود یا بین آیات فاصله‌ای قرار داده نشده بود و اشتباهات چاپی فاحشی داشت که از سوی مسلمانان مورد پذیرش قرار نگرفت.
 
وی در پایان اظهار کرد: اما نخستین مصحف صحیح در شهر قازان چاپ شده است که بر اساس آنچه بر روی جلد آن درج شده، این مصحف در سال ۱۸۰۳ میلادی به چاپ رسیده است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار