تاریخ انتشار :

احکام شرعی

نحوه تطهیر آسان سرامیک یا موکت نجس چسبیده به زمین +صوت

پاک کردن، آب کشیدن و تطهیر اشیائی که نجس می شوند در شرع مقدس اسلام بسیار ساده است  و اسلام در بحث طهارت و نجاست سخت نگرفته و جزو احکام آسان است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  حجت الاسلام وحیدپور، کارشناس احکام شرعی به سؤال پاسخ داد که متن و صوت پاسخ این استاد حوزه بدین شرح است:

   – سؤال

لطفا توضیحی ساده و روان برای نحوه تطهیر موکت چسبیده به زمین یا سرامیک برای مخاطبان بفرمایید.

  

– پاسخ کارشناس احکام شرعی

نکته اول که به عنوان مقدمه باید بیان کنیم، این است که پاک کردن، آب کشیدن و تطهیر اشیائی که نجس می شوند در شرع مقدس اسلام بسیار ساده است  و اسلام در بحث طهارت و نجاست سخت نگرفته و جزو احکام آسان ماست.

ما برای آب کشیدن چیزهایی که قابل انتقال هستند، خیلی ساده تر و راحت تر می توانیم اقدام کنیم.

مثلا فرشی است که به زمین نچسبیده؛ شاید کسی دوست داشته باشد این فرش را به جای دیگری ببرد و یا به قالیشویی بدهد و بشوید که کار در این صورت آسان است؛ اما اگر همانند موکت چسبیده به زمین یا سرامیک باشد و یا چیزهایی که قابل انتقال نیستند و ما بخواهیم آب بکشیم، در مرحله اول باید جرم نجاست و عین نجاست را زائل کنیم و از بین ببریم.

مثلا فرض بفرمایید از بینی ما خونی بر روی سرامیک یا موکت چسبیده به زمین ریخته است؛ در مرحله اول باید این خونی که خشکیده شده را زدوده و زائل کنیم؛ بعد به سراغ تطهیر و آب کشی آن برویم.

البته این مسئله و نحوه آب کشی آن دو صورت دارد.

یک وقت است که شما با آب شلنگ متصل به آب شهری این کار را انجام می دهید و شلنگ را روی سرامیک یا موکت به زمین چسبیده می آورید و با شلنگ می خواهید آب بکشید که در این صورت، وقتی عین نجاست را برطرف کردیم، همینکه آب به محل نجس برسد، کافی است و محل نجس پاک می شود.

حال اگر آب ترشح کرد چه می شود؟ که باید بگوییم پاک است؛ چون ترشحات آب کر (آب لوله کشی شهری) پاک است؛ فقط آبی که در آنجا مانده را باید جمع کنیم؛ البته آب جمع شده هم پاک است ولی به فتوای مشهور باید آب را جمع کرد.

اگر می توان آب را به سمت خروجی فاضلاب هدایت کنیم که برود، می توانیم این کار را انجام دهیم و اگر چنین امکانی وجود نداشت و خروجی فاضلاب نبود، با یک دستمال یا ابری می توانیم آب را جمع کنیم.

بر روی موکت چسبیده هم همینطور است و می توانیم دستمالی را روی آن بیندازیم و آب آن را بکشیم و لازم هم نیست که آب آن تا آخر کشیده شود.

و اگر چیزی است که نیاز به دو مرتبه آب کشیدن دارد؛ مثلا سرامیک یا موکت به ادرار نجس شده و برخی از مراجع تقلید احتیاط واجب دارند که دو بار شسته شود، اشکالی ندارد و دوبار باید بشوییم؛  بار اول که شلنگ گرفتیم و آب را جمع کردیم، برای مرتبه دوم هم مجدد آب گرفته و آب آن را جمع می کنیم.

تا اینجا مربوط به استفاده از آب کر و آب شلنگ بود.

حال اگر مثلا شلنگ نمی رسد و یا شلنگ نداریم و قرار است از آب قلیل استفاده کنیم چه باید بکنیم؟

منظور از آب قلیل این است که یک پارچ آب یا یک شیشه آب را می آوریم و بعد از آنکه جرم نجاست را زائل کردیم، آب را بر روی آن ریخته؛ اگر مثل خون و … بود و با یک بار آب ریختن پاک می شود (ولو با آب قلیل که با یک بار تمیز خواهد شد) آب را ریخته و فقط باید مراقب باشیم ترشح آن به لباس و بدن ما نرسد؛ چون ترشحات آب قلیلی که با آن نجاست را پاک می کنیم، پاک نیست و باید رعایت کنیم.

بعد از ریختن آب، آب جمع شده را با دستمال و ابر جمع می کنیم و آب جمع شده پاک نیست و باید مراقب باشیم که ترشح نکند و خود دستمال باید شسته شود تا پاک گردد یا مثلا اگر دستمان هم خیس شد، باید آب بکشیم؛ و اگر نیاز به دو بار آب کشیدن بود، دوباره آب می ریزیم و آب باقیمانده را جمع می کنیم و آن مکان پاک شده و هیچ مشکلی ندارد.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار