تاریخ انتشار :

حسن روح‌الامین

گفتگو با نقاش جوان ایرانی که شاهکارهای مذهبی‌اش مظلوم‌اند

در مجموعه عاشورا، به تابلوهایی از جمله مقتل امام حسین علیه‌السلام، حضرت ابوالفضل علیه‌السلام در نهر علقمه و زمانی که تیرباران شدند، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در شب یازدهم محرم، وداع حضرت علی اکبر علیه‌السلام و موضوع دیگر برای بعد از شهادت ایشان با موضوع «جوانان بنی‌هاشم بیایید» پرداخته‌ام.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) «حسن روح‌الامین» را با نقاشی‌های عاشورایی‌اش می‌شناسیم، نقاشی‌هایی که هر بیننده اهل دلی را از این روزگار جدا کرده و او را به سرزمین کربلا می‌‌برد.

روح‌الامین، متولد مهر ماه سال ۱۳۶۴ در جنوب تهران است؛ او مقطع متوسطه را در هنرستان هنرهای زیبای پیچ شمیران پشت سر گذاشت و با علاقه‌ای که به رشته نقاشی داشت، وارد دانشگاه شاهد شد.

در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان به گفت‌وگو با وی نشستیم.

* نقاشی را از چه زمانی آغاز کردید؟

من از کودکی نقاشی می‌کردم. برادرم «محمد» و مادرم مشوق من بودند. تا مدتی با برادرم کار نقاشی را انجام می‌دادیم، بعد از مدتی او به سمت گرافیک رفته و غالب کارهایش مذهبی است. در بحث سینمایی نیز فعال است که آخرین کارش طراحی پوستر فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» بوده است.

13930810193113789_PhotoL

* چرا موضوع عاشورا را انتخاب کردید؟

به نظر من هر هنرمند با توجه به علاقمندی به موضوع خاصی دارد، آثارش را خلق می‌کند. من در خانواده‌ای مذهبی سنتی رشد کردم و از کودکی موضوع نقاشی‌هایم درباره عاشورا بوده است و همیشه به سمت این موضوع رفتم. از سال ۸۸ تا امروز هم به مجموعه عاشورا پرداخته‌ام.

مادرم هم مرا تشویق کرد تا در این حوزه نقاشی بکشم. موضوع عاشورا هم حماسی است و هم اینکه شخصیت‌هایی در این واقعه حضور دارند که علاقه زیادی به آنها دارم.

من در مجموعه عاشورا، به تابلوهایی از جمله مقتل امام حسین علیه‌السلام، حضرت ابوالفضل علیه‌السلام در نهر علقمه و زمانی که تیرباران شدند، حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در شب یازدهم محرم، وداع حضرت علی اکبر علیه‌السلام و موضوع دیگر برای بعد از شهادت ایشان با موضوع «جوانان بنی‌هاشم بیایید» پرداخته‌ام.

احساسات من به عاشورا از زمان کودکی تا کنون همان است و تغییر نکرده، همیشه هم دوست داشتم که وقایع عاشورا را به نحو احسن، با زبان نقاشی بیان کنم. خدا را شکر قدرت بیان من برای به تصویر کشیدن واقعه عاشورا بیشتر شده است.

در مجموع هیچ موضوعی برای من مهمتر از عاشورا نیست؛ حتی پدر و مادرم و زندگی‌ام. این همان مصداق فریضه‌ای از زیارت عاشوراست که می‌خوانیم «بابی انت و امی».

* شما در مجموعه عاشورا، از رنگ‌های گرم استفاده کردید، چرا؟

هر رنگ، صدا و حس و بیانی دارد و کنار هم معنا پیدا می‌کند. در نقاشی هم برای بیان احساسات باید خطوط و رنگ‌ها و بافت‌ها را کنار چید تا مفهوم را به مخاطب انتقال داد. رنگ سبز در کنار رنگ قرمز دیده می‌شود. با توجه به دیده شدن این رنگها، از رنگ‌های گرم در نقاشی‌هایم استفاده می‌کنم.

13930811000733_PhotoL

* شما چقدر با کارهایی که انجام می‌دهید به آرامش می‌رسید و چقدر با این کار ارتباط برقرار می‌کنید؟

مثال لحظه‌هایی که برای عاشورا نقاشی می‌کشم، مانند لحظه‌هایی است که یک فرد به مجلس روضه می‌رود؛ من همان حس و حال را دارم و زمانی که کار به اتمام می‌رسد، همان حال خوشی را دارم که یک عزادار از مجلس امام حسین علیه‌السلام بیرون می‌آید.

نقاشی کشیدن از مصائب اهل بیت علیه‌السلام کار سنگینی است و مثل کار نقاشی طبیعت نیست که به راحتی بتوانیم قلم بزنیم.

نکته دیگر این است که از زمانی که من کار مجموعه عاشورا را شروع کردم بیشترین مشکلات را در زندگی داشته‌ام، فشارهای زیاد روحی و جسمی را متحمل شدم طوری که وقتی نقاشی به پایان می‌رسید هر جایی را که نقاشی کرده بودم یاد آن روزهای سخت و لحظاتی که پشت سر گذاشتم می‌افتادم و با خود می‌گفتم خدا را شکر که در تمام این سختی‌ها قلم را زمین نگذاشته‌ام.

روزگار سخت، برف و باران‌ها، بیماری‌ها و … همه اینها می‌آیند و می‌گذرد اما مهم این است که بتوانیم، هدف را دنبال کنیم و قلم خود را زمین نگذاریم.

1876551

* معمولا چه سختی‌هایی کشیدید؟

سختی‌هایی که کشیدم بیشتر روحی بوده است، آن هم به جهت تهاجم فرهنگی در جامعه است. اینها مرا اذیت می‌کند. ناشکری نمی‌کنم. از خدا که همیشه خوبی دیدم و اما از برخی مردم سختی کشیده‌ام.

* مجموعه عاشورا را در کجا نگهداری می‌کنید؟

در کارگاه شخصی‌ام. البته تمام مسئولیت این تابلوها بر عهده نقاش نیست، نقاش وظیفه دارد که تابلو را در ابعادی که مد نظرش است، به نحو احسن نقاشی کند و تا جایی که می‌تواند نیز از کار تمام شده حفاظت کند. بعد از من، بقیه بر عهده مسئولان است که توقع می‌رود این آثار را حفظ کنند.
13930811000743_PhotoL

* زیباترین کار شما چه بوده است؟

همه کارهایم را دوست دارم مردم به کار مقتل ارتباط برقرار کردند.

* تابلوهایی که شما طراحی کرده‌اید در ابعاد بزرگی است چرا این ابعاد را انتخاب کردید؟

من این کارها را می‌توانستم در ابعاد کوچک‌تر بکشم اما وقتی تصویری بزرگتر باشد، فریادش هم بلندتر است. من به بزرگی واقعه عاشورا نگاه کردم و خواستم تابلوهایی در ابعاد بزرگ نیز تهیه کنم.

* فروش مجموعه چطور بوده است؟

همه مجموعه به فروش نرفته است، بخشی از آن را مؤسسه روایت فتح خریداری کرده است.

13930811000734_PhotoL

* تاکنون نمایشگاه انفرادی داشته‌اید؟

خیر، فقط در چند نمایشگاه گروهی شرکت داشتم.

* چرا؟

نقاشی در فضای مذهبی و رئال از ویژگی‌های نقاشی‌ من است و معمولا گالری‌دارها خیلی تمایل به این ویژگی‌ها ندارند و بیشتر علاقمند به فضای مدرن هستند. از این جهت تاکنون گالری حاضر به نمایش آثارم نشده است. البته یک بار هم برای برپایی نمایشگاه به موزه امام علی (ع) مراجعه کردم که ما را به ته صف فرستادند و دیگر پیگیری نکردم.

* مخارج زندگی شما با نقاشی تأمین می‌شود؟

بنده در حوزه‌های مختلف تصویرسازی با انتشارات‌ نوآموز، رشد و نشر طلایی همکاری می‌کنم. کار کمیک‌استریپ هم انجام داده‌ام. کارهای متفاوتی انجام می‌دهم اما عمده کارهایم مذهبی است.

* حرف آخر.
مشوق‌های اصلی من برادر و مادرم بودند. از لحاظ معنوی و مادی مادرم من را حمایت کردند و دو سال هم پیش از دنیا رفتند. مادرم بانی این کارها بوده و تا روز قیامت نقاشی‌هایم را به روح او هدیه می‌کنم.

حرف دیگرم گلایه با مسئولانی است که می‌توانند در مقابل این وضعیت نابسامان فرهنگی، از این نقاشی‌های ارزشی و کارهای دیگر هنرمندان استفاده کنند، اما این کار را نمی‌کنند.

منبع: فارس

 

 

کانال رسمی  سایت رهیافتگان در تلگرام https://telegram.me/rahyafte_com

 

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار