تاریخ انتشار :

اسلام هراسی در انگلیس

تبعیض،نژادپرستی و اسلام هراسی سیستماتیک علیه مسلمانان در انگلیس

مسائلی مانند نژادپرستی ، دیگری انگاشتن و اسلام هراسی در انگلیس فقط مفاهیم انتزاعی محدود به حوزه گفتمان دانشگاهی نیستند بلکه پیامدهای منفی برای قربانیان خود در تمام جنبه های زندگی واقعی داشته اند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) طی چند سال گذشته ، انگلیس شاهد افزایش اسلام هراسی با سرعت آزار دهنده بوده است. در سال ۲۰۱۱ «سعیده وارثی» ، رئیس سابق حزب محافظه کار و یکی از برجسته ترین سیاستمداران مسلمان کشور انگلیس وقتی گفت که نژادپرستی ضد مسلمان چنان عادی شده است که به پشت میزهای شام کشیده شده است زنگ هشدار را به صدا درآورد.

 

متأسفانه برای او و جامعه مسلمان انگلیس همه چیز از بد به بدتر رسیده است. در سال ۲۰۲۰  شورای مسلمانان انگلیس پرونده ۳۰۰ مورد اسلام هراسی را علیه نخست وزیر بوریس جانسون و اعضای حزب محافظه کار به کمیسیون برابری و حقوق بشر ارسال کرد و این دومین بار بود که شورای مسلمانان انگلیس از سازمان نظارت بر برابری درخواست می کرد تا تحقیقات رسمی را از حزب حاکم در این زمینه آغاز کند.

 

اسلام هراسی در انگلیس رو به افزایش است اما اقدامات ضد نژادپرستی موجود برای مقابله با آن مجهز و کافی نیست.انگلیس بیش از ۳٫۴ میلیون مسلمان دارد که تقریبا ۵ درصد از جمعیت کل آن را تشکیل می دهند. جامعه مسلمانان انگلیس تنوع عظیمی از زبان ، فرهنگ و موقعیت اقتصادی -اجتماعی همراه با تنوع شیوه های اسلامی را در خود جای داده است، اما علی رغم حضور مسلمانان در این کشور از قرن شانزدهم به همواره به عنوان «دیگری» با آنها رفتار می شود.اسلام هراسی در انگیس در دهه ۱۹۷۰ به دلیل بحران نفتی اوپک که با اتحاد اعراب و مسلمانان مواجه شد مورد توجه قرار گرفت.پیامدهای انتشار کتاب «آیات شیطانی» سلمان رشدی در سال ۱۹۸۸ ، که باعث خشم مسلمانان در سراسر جهان شد نیز اسلام هراسی را به جریان اصلی خود وارد کرد.

 

در همان دوران ماجرای سلمان رشدی بسیاری از جوانان مسلمان در انگلیس پیرامون احیای هویت مسلمانان به هم پیوند خوردند که به نوبه خود منجر به رد بیشتر آنها توسط جامعه گسترده تر انگلیس شد.

 

اگرچه قوانین نژادی و قومی انگلیس از جوامع سیک و یهودی حمایت قانونی می کرد ، اما مسلمانان انگلیس کنار گذاشته شدند.حتی حالا که چندین دهه از آن زمان گذشته است قانون ضد نژادپرستی انگلیس برای مقابله با هدف قرار دادن مسلمانان توسط گروه های راست افراطی با استفاده از اشکال ظریف متعصبانه کافی نیست.

 

 به عنوان مثال ، ستون نویسان برجسته در رسانه های اجتماعی بزرگ مقالاتی را نوشتند که اسلام هراسی را یک داستان تخیلی توصیف کردند با این استدلال که اسلام هراسی در حزب  محافظه کار یا توری اصلا وجود ندارد .این در حالی است که پس از اظهارات بوریس جانسون،نخست وزیر انگلیس در مورد اینکه  زنان با برقع  مانند صندوق های پستی یا سارقان بانک ها هستند اسلام هراسی در انگلیس ۳۷۵ درصد افزایش داشت.

 

اما فقط سیاستمداران راستگرا نیستند که اسلام هراسی را تحریک می کنند. در حالی که وجود اسلام هراسی در حزب محافظه کار به طور گسترده ای گزارش شده است، حزب کارگر که بزرگترین حزب سیاسی ضد نژادپرست کشور به حساب می آید نیز دارای گرایش های اسلام هراسانه است.

 

در اواخر سال گذشته  شبکه مسلمانان کارگر گزارشی درباره اسلام هراسی حزب کارگر ارائه داد که نشان می داد بیش از یک نفر از هر ۴ عضو مسلمان حزب کارگر تبعیض را تجربه کرده اند و نیمی از اعضای مسلمان به رهبری جدید این حزب برای حل مشکل اسلام هراسی اعتماد ندارند.

 

رسانه ها نیز در این مسئله نقش دارند و این شاید به دلیل تمرکز آنها بر اسلام در جنبه های منفی است.در سال ۲۰۰۷ گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه طی یک هفته در رسانه های انگلیسی ۹۱ درصد از گزارش های مربوط به مسلمانان ماهیت منفی داشتند و  مطالعه اخیر سال ۲۰۲۰ شورای مسلمانان انگلیس نشان داد که اکنون نیز چیز زیادی تغییر نکرده است.

 

تحقیقات نشان داده است که ترسیم کردن تصاویر منفی از مسلمانان در رسانه های انگلیس  باعث می شود مردم از سیاست های دولتی که به ضرر مسلمانان است و از بین رفتن حقوق آنها است حمایت کنند.

 

تحقیقات YouGov در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ۳۸ درصد مردم انگلیس معتقدند اسلام با ارزشهای غربی سازگار نیست.«دیگری» انگاشتن مسلمانان در جایی که آنها به عنوان تهدید خارجی شناخته می شوند راه را برای نظارت بر آنها به منظور جمع آوری اطلاعات در زمیه تروریسم و غیره باز کرده است.

 

مسائلی مانند نژادپرستی ، دیگری انگاشتن و اسلام هراسی فقط مفاهیم انتزاعی محدود به حوزه گفتمان دانشگاهی نیستند بلکه  پیامدهای منفی در زندگی واقعی برای قربانیان خود در تمام جنبه های زندگی داشته اند.

 

مطالعات نشان داده است که به دانشجویان مسلمان که نمراتی مشابه با همتایان غیرمسلمان خود دارند کمتر بها داده می شود و بیکاری مسلمانان در جامعه انگلیس دو برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.

 

آنچه می تواند نشان دهد که اسلام هراسی بیش از پیش مورد تامل قرار می گیرد این است که کمیسیون برابری و حقوق بشر به نگرانی های جامعه مسلمان توجه کرده و تحقیق در مورد حزب محافظه کار را به همان روشی که ضد یهودی بودن در حزب کارگر را بررسی می کند ، آغاز کند و این اتفاق باید هر چه زودتر رخ دهد چرا که مسلمانان انگلیس به میزان کافی در این زمینه رنج دیده اند.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار