تاریخ انتشار :

کماله داس ثریا (Kamala Das Surayya)

ماجرای نویسنده و شاعر زن مشهور هندی که مسلمان شد

محبوبیت این بانوی هنرمند در کرالا عمدتاً بر اساس داستان های کوتاه و زندگی‌نامه نگاری وی استوار است، در حالی که شاهکارهای او به زبان انگلیسی، که با نام کماله داس نوشته شده‌است، به دلیل اشعار و زندگینامه صریح آن شهرت دارند.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) کماله داس ثریا (Kamala Das Surayya (کماله یا کمالا؛ متولد ۳۱ مارس ۱۹۳۴–۳۱ مه ۲۰۰۹)، او با نام متخلصش ماداووکوتی (Madhavikutty به معنی سپاس) معروف بود. کماله داس، یک زن شاعر انگلیسی هندی و همچنین نویسنده برجسته زبان مالایایی از کرالا هند بود.

او در خانواده‌ای برهمن هندو در ایالت کرالا هند متولد شد. پدر خانم داس، م. نیر، و مادرش، شاعر مشهور مالایی دوران خود، بالامانیمیما بودند.

محبوبیت این بانوی هنرمند در کرالا عمدتاً بر اساس داستان های کوتاه و زندگی‌نامه نگاری وی استوار است، در حالی که شاهکارهای او به زبان انگلیسی، که با نام کماله داس نوشته شده‌است، به دلیل اشعار و زندگینامه صریح آن شهرت دارند. او همچنین یک مقاله‌نویس پرکار بود و دربارهٔ موضوعات مختلف از جمله موضوعات مربوط به زنان، مراقبت از کودکان و سیاست نوشت.

در سال ۱۹۹۹ وی پس از سالها مطالعه آموزه‌های اسلامی، به اسلام گروید، اسلام آوردن او باعث ایجاد طوفانی در محافل ادبی و اجتماعی هند و کرالا شد. با همه این وجود خانواده وی تصمیم او را پذیرفتند. او اعلام کرد که قصد دارد با مرد مسلمانی ازدواج کند، اما عاقبت چنین نکرد. نام خانم داس پس از قبول اسلام، به «ثریا» تغییر یافت.

 

اهمیت هنری این بانوی تازه مسلمان در شبه قاره هند در حدی بود که در تاریخ ۱ فوریه ۲۰۱۸، گوگل با تغییر نشان خود در شبه‌قاره هند به بزرگداشت کارهایی که او پشت سر گذاشت پرداخت. همچنین در سال ۲۰۱۸ کمال، کارگردان هندی، فیلمی از بیوگرافی او با عنوان عامی (Aami) تولید و اکران کرد.

شهرت و قدرت کاملا آنقدر بود که مسلمان شدنش خشم اسلام هراسان را برانگیزد و او را مورد حمله قرار دهند. اسلام هراسان که نگران بودند گرایش کاملا به اسلام موج جدیدی از تحقیق و گرایش به اسلام را ایجاد کند در زمان حیاتش به اشکال مختلف سعی کردند تا مسلمان شدن او را زیر سوال برده و شخصیت او را تخریب کنند پس از وفات او و با انتشار فیلم زندگی اش نیز به بهانه های عجیب و واهی او مورد حمله قرار گرفت به شکلی که کاملا (کمالا) که در سال ۲۰۰۹ و قبل از ظهور داعش درگذشته بود از سوی منتقدان به ترویج تفکرات این فرقه ضاله که اکنون مورد نفرت جهانیان است متهم شد. اتهامی که کمال کارگردان هندی با مراجعه به قوه قضاییه هند توانست واهی بودن آن را اثبات کند.

رفتار صریح و صادقانه او در مورد جنسیت زنانه، عاری از هرگونه احساس گناه، نوشتار او را با قدرت ترویج داد. کاملا داس در ۳۱ مه ۲۰۰۹، در سن ۷۵ سالگی، در بیمارستان پونه هند درگذشت.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار