تاریخ انتشار :

بوسنی

انتخاب اولین وزیر محجبه در بوسنی و هرزگوین

نخستین وزیر محجبه در بوسنی و هرزگوین خواستار مشارکت گسترده زنان در مناصب مدیریتی شد و افزود: باید زنان بیشتری در دولت‌ها حضور داشته باشند و ما برای تشویق به مشارکت بیشتر زنان در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها در آغاز راه هستیم.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) نایدا هوتا مؤمنویچ، اولین وزیر محجبه در بوسنی و هرزگوین است که به عنوان وزیر آموزش و پرورش در دولت کانتون سارایوو مشغول فعالیت است.

مؤمنویچ کار خود را پنجم ژانویه و پس از اینکه دولت جدید کانتون ساریوو رأی اعتماد گرفت، آغاز کرده است.

این وزیر جوان در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی سیاستمداران بوسنی را به مشارکت بیشتر زنان در اداره‌ها و پست‌های کلیدی و مدیریتی دعوت کرد.

او می‌گوید که در دوران همه‌گیری کرونا نیز بوسنی و هرزگوین نظیر خیلی از کشورها به آموزش از راه دور دانش‌آموزان ادامه می‌دهد و معلمان راه‌های جدیدی را برای آموزش مجازی ارتقا داده‌اند و از این روز هم دانش‌آموزان و هم معلمان در شرایط کرونا نیز خود قهرمان میدان علم هستند.

این وزیر محجبه متولد ۱۹۸۱، دانش‌آموخته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه ساریوو، متأهل و مادر دو فرزند است و قبلاً هم به عنوان معلم و مدیر مدارس ساریوو مشغول کار بوده است.

مؤمنویچ در مورد مشارکت زنان در مناصب ریاستی در بوسنی و هرزگوین اظهار کرد که حضور چهار زن در دولت کانتون سارایوو یک رکوردشکنی است.

این سیاستمدار بوسنیایی همچنین خواستار مشارکت گسترده زنان در مناصب مدیریتی و اداری شد و افزود: باید زنان بیشتری در دولت‌ها حضور داشته باشند و ما برای تشویق به مشارکت بیشتر زنان در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها در آغاز راه هستیم.

وی تأکید کرد که زنان باید به خود اعتماد داشته باشند و خود را اقلیت قلمداد نکنند در غیر این صورت نمی‌توانند به خوبی در زندگی سیاسی شرکت کنند.

بر اساس آخرین آمار رسمی، شمار مبتلایان به کرونا در بوسنی و هرزگوین به ۱۱۹ هزار و ۲۰۶ نفر رسیده که ۴۵۳۶ نفر آنها فوت کرده و ۸۹،۸۸۲ مورد بهبودی پیدا کرده‌اند.

بوسنی و هرزگوین کشوری است در جنوب شرقی اروپا که پایتخت آن شهر سارایوو است. این کشور در غرب و شمال غرب با کشور کرواسی، در شرق با کشور صربستان و در جنوب شرقی با کشور مونتهنگرو همسایه است.

در کشور بوسنی و هرزگوین سه قوم مسلمان، صرب و کروات زندگی میکنند که از این میان ۵۰ درصد از آن‌ها مسلمان، ۲۱ درصد ارتودوکس و ۱۵ درصد کاتولیک‌اند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار