تاریخ انتشار :

استاد محسن قرائتی

در برابر غیرمسلمانان چگونه استدلال کنیم؟

بهترین نوع استدلال، استدلال بر اساس عقاید و کتاب آسمانى طرف مقابل است. «فَأْتُوا بِالتَّوْراهِ».

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )📍استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که  در این نوشتار، آیه ۹۳ و ۹۴ سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می شود

📍* آیه ۹۳ و ۹۴

کُلُّ الطَّعامِ کانَ حِلاًّ لِبَنی‏ إِسْرائیلَ إِلاَّ ما حَرَّمَ إِسْرائیلُ عَلی‏ نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْراهُ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْراهِ فَاتْلُوها إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ

فَمَنِ افْتَری‏ عَلَی اللَّهِ الْکَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ

📍* ترجمه

همه‏ غذاها و خوارکى ‏ها براى بنى ‏اسرائیل حلال بود، مگر آنچه را اسرائیل (یعقوب) پیش از نزول تورات بر خود حرام کرده بود، بگو: اگر راست مى‏ گویید (که اینها از قبل در تورات حرام بوده است،) تورات را بیاورید و آن را تلاوت کنید (تا ببینید بسیارى از چیزها را بدون نزول وحى از پیش خود، بر خودتان حرام کرده ‏اید).

پس بعد از این، هر کسى بر خدا به دروغ افترا ببندد، آنان ستمگران هستند.

📍* نکته ها

در تفاسیر آمده است که بنى ‏اسرائیل به پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله اشکال مى‏ کردند که اگر تعالیم او موافق تعالیم انبیاى پیشین همچون ابراهیم، موسى و عیسى ‏علیهم السلام است، پس چرا گوشت و شیر شتر را حرام نمى ‏داند؟! این آیه در جواب آنها نازل شد، که تمام غذاها براى بنى ‏اسرائیل حلال بوده است و تنها حضرت یعقوب بعضى از غذاها را بر خود تحریم نموده بود و دلیل این تحریم نیز چنانکه در بعضى تفاسیر آمده، آن است که وقتى حضرت یعقوب گوشت شتر را استفاده مى ‏نمود، موجب ناراحتى جسمى او مى‏ شد، او از این غذا پرهیز مى‏ کرد [۱] و بنى ‏اسرائیل گمان مى ‏بردند که این یک تحریم شرعى و ابدى است.

«طَعام» به چیزى گفته مى‏شود که به ذائقه ‏ى انسان طعم دارد و کلمه‏ ى «حِلّ» در برابر «عَقد»، به معناى آزادى و رهایى است.

📍* پیام ها

۱- حلال بودن غذاها، یک اصل ثابت در ادیان آسمانى است. «کلّ الطعام کان حلاً»

۲- بدون دلیل و تحریم شرعى، حلال‏ ها را حرام نپندارید. «حَرّم اسرائیلُ على نفسه»

۳- بهترین نوع استدلال، استدلال بر اساس عقاید و کتاب آسمانى طرف مقابل است. «فأتوا بالتوراه»

۱) تفسیر عیّاشى، ج ‏۱، ص ‏۱۸۴

منبع:حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار