تاریخ انتشار :

سامی یوسف

فیلم: «زیارت» امام رضا (علیه السلام) را با نوای سامی یوسف بشنوید

ترانه «زیارت» ساخته سامی یوسف برای ارادت به ساحت مقدس امام رضا (علیه السلام) ساعتی پیش منتشر شد تا این اثر، مقدمه‌ای برای انتشار نخستین مجموعه از آثار فارسی این خواننده برجسته جهان اسلام باشد.

 

به گزارش رهیافتگان به نقل از «تابناک»، سامی یوسف با نام اصلی سیامک رادمنش تهیه‌کننده، آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده ساکن در بریتانیاست که در ترانه‌هایش به مضامین اسلامی می‌پردازد. وی یکی از دو فرزند بابک رادمنش ترانه سرا و موزیسین است و از سوی مجله تایم آمریکا به عنوان «بزرگ‌ترین ستارهٔ راک اسلام» و از سوی مجله گاردین انگلستان «ستاره راک مقدس» معرفی شده‌ است.

تا مدت‌‌ها پیش عموم مردم از هویت پدر سامی یوسف اطلاعی نداشتند و تنها گمان می‌شد او ایرانی‌الاصل است؛ اما در گفت‌و‌گویی که به تازگی سامی یوسف و بابک رادمنش داشتند، مشخص شد این موزیسن ۳۴ ساله یک ایرانی ‌و اتفاقاً قرار است رگه‌های ایران در آثارش پررنگ‌تر شود و در پاسخ به محبوبیتش در کشورمان، آلبومی به زبان فارسی نیز تهیه و منتشر کند.

437794_914

سامی یوسف مسلمانی است که هدفش را ایجاد تفاهم بین فرهنگ‌ها با ‌ترویج ارزش‌های جهانی و تجلیل از روح انسانی می‌داند. موسیقی او غالباً دربر‌گیرندهٔ ترانه‌هایی است با مضامین اسلامی و معنوی و البته او در آثار بر مضامین اجتماعی و بشر دوستانه نیز بهره می‌برد و در همین راستا، جنبشی درباره گرسنگان آفریقایی با محوریت کشورهای عربی به راه انداخت که از قضا‌‌ همان موقع این پرسش مطرح شد که چرا این حرکت با محوریت ایران شکل نگرفت؟

برخی موفقیت سامی یوسف را به علت چهره او و یا کلیپ‌هایی که از آهنگ‌هایش ساخته می‌شود، می‌دانند اما بی‌شک مضامین اجتماعی، آرمان‌گرایانه و اعتراضی ترانه‌ها و آهنگ‌هایش هم در این موفقیت، به ویژه در موسیقی جهان اسلام، بی‌تأثیر نیست.

سامی یوسف به زبان‌های انگلیسی، ترکی استانبولی، ترکی آذربایجانی، فارسی، اردو، مالایی و عربی ترانه‌هایی خوانده است. جدید‌ترین اثر او «الا بذکرک» است که به زبان عربی خوانده شده و از قطعات آلبوم آینده او «سلام» خواهد بود. این خواننده برجسته در سال ۲۰۱۲ در محکومیت توهین به پیامبر بزرگ اسلام، ترانه «این یک بازی است» را به سه زبان ترکی، انگلیسی و اردو خواند و از طرفدارانش خواست در محکومیت این حرکت بازدید این ترانه را به میلیون در یوتیوب برسانند.

 

به تازگی بابک رادمنش در مصاحبه‌ای درباره پسرش و کارهای پیش روی او سخن به میان آورده ‌و در جریان این گفت‌و‌گو درباره خواندن ترانه‌ای برای امام رضا (علیه السلام) توسط سامی یوسف سخن گفته بود که امروز این ترانه بسیار زیبا و معنوی منتشر شد. ترانه «زیارت» که سامی یوسف به زبان فارسی خوانده، ساخته استاد بابک رادمنش است و شعرش به شاهد حسینی تعلق دارد.

این ویدئو را در «تابناک» تماشا کنید

دوست دارم نظری شاهد رضوان باشم
آشنای حرم شاه غریبان باشم

دوست دارم همه عمر در این شهر بهشت
زائر و خادم سلطان خراسان باشم

پنجره نور خدا، روضه آمین و دعا
شهر نماز و صلوات، خانه امید شما

گنبد و ایوان طلا، ضریح خورشید ولا
رواق آیینه کجاست، در حرم امام رضا

می رسم و بی صدا حلقه به در میزنم
حلقه زنجیر بر پای سفر می زنم

خسته و درمانده ام، از همه جا رانده ام
قافله زائران، رفته و جا مانده ام

پیش نگاه شما، سنگ طلا می شود
نذر و نیاز دلم، باز ادا می شود

هلهله افتاده در، نغمه نقاره ها
عطر شفا می رسد از گل فواره ها

می رسم و بی صدا حلقه به در میزنم
حلقه زنجیر بر پای سفر می زنم

آمده ام پیش تو سفره دل وا کنم
گمشده ام را مگر پیش تو پیدا کنم

چشمه چشمان من، نور ندارد ولی
نور خدا را به من، هدیه بده یا علی

آهوی دل آمده سوی تو دامن کشان
ضامن آهو بده خط امانی به ما

می رسم و بی صدا حلقه به در میزنم
حلقه زنجیر بر پای سفر می زنم

خسته و درمانده ام، از همه جا رانده ام
قافله زائران، رفته و جا مانده ام

<

>

منبع: تابناک

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار