تاریخ انتشار :

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی

کنسرسیوم تولید و نشر محتوای ایرانی ـ اسلامی در فضای مجازی

تنظیم ارتباط سه ضلع حاکمیت، کسب‌وکار و مردم در فضای مجازی، تحقق عدالت برای عموم در این فضا، برقراری رابطه درست بین کسب و کارهای کوچک، بزرگ و اپراتورها و البته توجه به اقتصاد فرهنگ بخشی از اهداف تشکیل کنسرسیوم تولید و نشر محتوای ایرانی ـ اسلامی در فضای مجازی است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) مرکز سابق فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که اکنون به مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی تغییر نام داده است، مهر سال جاری از فعالان بخش خصوصی برای ایجاد کنسرسیوم تولید و نشر محتوا در فضای مجازی دعوت کرد. در ادامه اعلام شد که اساسنامه این کنسرسیوم از سوی تشکل‌های فضای مجازی و نمایندگان تولیدکنندگان محتوا و پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری و نشر محتوا تهیه و با عنوان اساسنامه «کنسرسیوم تولید و نشر محتوا در فضای مجازی» ثبت شده است و فعالیت خود را به زودی آغاز خواهد کرد.

 

این کنسرسیوم، که در اساسنامه‌اش از آن با عنوان «اساسنامه کنسرسیوم تولید و نشر محتوای ایرانی ـ اسلامی در فضای مجازی» یاد شده و در صحبت‌ها درباره آن بر حضور بخش خصوصی و عدم دخالت مستقیم وزارت ارشاد در جهت‌‌گیری‌های آن تأکید شده است، چه فعالیت‌هایی خواهد داشت و تشکیل آن چه ضرورتی دارد و چه کمکی به تحقق عدالت در فضای مجازی خواهد کرد؟ آیا یک کنسرسیوم تحت نظارت بخش دولتی، که از سوی بخش خصوصی اداره می‌شود، توان ایجاد تحولات حقوقی در حوزه فضای مجازی را دارد؟

مسلماً تشکیل و راه‌اندازی این کنسرسیوم سؤال‌های زیادی را در ذهن ایجاد کرده است  محمدصادق افراسیابی، معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی و سعید مشهدی، مدیرعامل کنسرسیوم تولید و نشر محتوا در فضای مجازی

محمدصادق افراسیابی، معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی(مرکز سابق فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، به تشریح اهداف و برنامه‌های کنسرسیوم تولید و نشر محتوای ایرانی ـ اسلامی در فضای مجازی پرداخت و با اشاره به اینکه ضرورت هماهنگی و هم‌افزایی تولیدکنندگان و ناشران محتواهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در فضای مجازی از دلایل تشکیل این کنسرسیوم است، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفاً از تشکیل کنسرسیوم تولید و نشر محتوا در فضای مجازی از سوی فعالان بخش خصوصی حمایت می‌کند و بعد از تأسیس هیچ‌گونه دخالت و اعمال نظری در انتخاب مدیران کنسرسیوم و فعالیت‌های آینده آن ندارد. این کنسرسیوم ترکیبی داوطلبانه و مشارکتی از فعالان عرصه تولید و نشر محتواست. 

وی شبکه‌سازی، به اشتراک‌گذاری تجارب اعضا، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی فعالان، سکوها و نرم‌افزارهای تولید و نشر و افزایش توان تولید و نشر محتوا در فضای مجازی را از دیگر اهداف این کنسرسیوم برشمرد و ادامه داد: اولویت قائل شدن برای همکاری نسبت به جنبه رقابت از تعهدات اعضای کنسرسیوم خواهد بود. 

افراسیابی از تدوین هفت خدمت که قرار است از سوی کنسرسیوم ارائه شود خبر داد و گفت: براساس اساسنامه کنسرسیوم، که به امضای هیئت مؤسس آن شامل مدیران تشکل‌های فعال در فضای مجازی و ناشران مطرح کشور در فضای مجازی رسیده است، طراحی و استقرار سامانه‌های اعتبارسنجی فعالان تولید و نشر محتوا، سکوها و نرم‌افزارها، جذب منابع و حمایت از فعالان تولید و نشر محتوا، ذائقه‌سنجی مخاطبان در بازار تولید محتوا، ثبت سفارش تولید و نشر محتوا، تصمیم سازی در حوزه مقررات‌گذاری برای مجلس شورای اسلامی، شورای عالی فضای مجازی و سایر نهادهای قانونگذار و سیاستگذار و مشاوره به نهادهای حاکمیتی و دستگاه‌های دولتی در حوزه تولید و نشر محتوا در فضای مجازی، هفت خدمتی است که این کنسرسیوم ارائه خواهد کرد. 

وی با اشاره به اینکه محل استقرار کنسرسیوم در تهران خواهد بود اما فعالیت ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد داشت، بیان کرد: تأسیس دفاتر نمایندگی در استان‌های ایران و سایر کشورها از برنامه‌های آتی آن است. 

 

وزارت ارشاد اصراری بر جهت‌دهی به فعالیت‌های کنسرسیوم ندارد

معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صورت تمایل هیئت مدیره کنسرسیوم، آمادگی واگذاری برخی فعالیت‌های غیرحاکمیتی خود را به کنسرسیوم تولید و نشر محتوا در فضای مجازی دارد اما اصراری بر جهت‌دهی به فعالیت‌های کنسرسیوم ندارد و تأکید ما این است که از ابتدا کنسرسیوم به عنوان یک نهاد و اتحادیه کاملاً مستقل و مورد اعتماد بخش خصوصی فعالیت کنند.

سعید مشهدی، مدیرعامل کنسرسیوم تولید و نشر محتوا در فضای مجازی و دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی، نیز در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح برخی دیگر از اهداف و برنامه‌های این کنسرسیوم پرداخت و با اشاره به تغییر نام مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، گفت: با توجه به فضایی که اخیراً شکل گرفته و مواردی که از دو سال قبل در حوزه اقتصاد فرهنگی در فضای مجازی پیگیری می‌شد، کنسرسیوم تولید و نشر محتوا در فضای مجازی شکل گرفته ‌است.

 

تعریف تمام جشنواره‌‌ها در فضای مجازی

وی با بیان اینکه تقریباً تمام کسب‌وکارهای فرهنگی می‌توانند تعریفی را از خود ذیل فضای مجازی ارائه دهند، اظهار کرد: در حال تعریف تمام جشنواره‌های هنری در فضای مجازی هستیم تا این جشنواره‌ها از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند و در این فضا برگزار شوند.

مشهدی شکل طرح کنسرسیوم را حاکمیتی، کسب‌وکاری و مردمی دانست و افزود: تلاش می‌کنیم که با در کنار هم قرار دادن ظرفیت‌های مختلف و کمک به تداوم شکل سنتی کسب‌وکارهای موجود و راه‌اندازی فضای مجازی آنها و نیز کمک به حاکمیت برای دسترسی به حوزه پلتفرم‌ها، حوزه اقتصاد فضای مجازی را ساماندهی کنیم. الزامی وجود ندارد که همه کسب‌وکارها بزرگ باشند اما می‌توانند از فضای مجازی به روش‌های مختلف منتفع شوند و کنسرسیوم می‌تواند فضاهای مختلف را تجمیع کند، به آنها شکل دهد و به لایحه‌های مختلف فعال در حوزه فضای مجازی کمک کند. همچنین، با فعالیت این کنسرسیوم سرویس‌های دستگاه‌های دولتی معرفی، توانمندی‌های بخش خصوصی مشخص و رتبه‌بندی انواع و اقسام محتواها آشکار خواهد شد.

وی یکی از مشکلات بزرگ فضای مجازی را دسترسی به اپراتورها دانست و تصریح کرد: اپراتورها می‌گویند که نمی‌توانند با چندین هزار کسب و کار ارتباط داشته باشند و از سوی دیگر آمادگی دارند که اگر فضایی فراهم شود، به این اکوسیستم کمک کنند. پس کنسرسیوم می‌تواند رابطی بین کسب و کارهای کوچک و بزرگ و اپراتورها باشد.  

 

سهم تولیدکنندگان محتوا پرداخت شود

مشهدی در تشریح برخی از اقداماتی که کنسرسیوم می‌تواند بین اپراتورها و تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی انجام دهد، گفت: برای مثال ما برای دیدن محتواهایی که به آنها علاقه‌مندیم، پولی را به اپراتورها پرداخت و از اینترنت استفاده می‌کنیم. اپراتورها در این روند باید سهم کسی را که محتوا تولید کرده است پرداخت کنند اما برخلاف سایر کشورها، سهم تولیدکننده محتوا در کشور ما مخفیانه و فقط به کسب‌وکارهای خیلی بزرگ پرداخت می‌شود. بدین ترتیب بخش اقتصادی این کنسرسیوم تلاش می‌کند که از سهم کسب‌وکارهای خُرد حمایت کند تا آنها هم به خروجی معنادار مالی موجود دسترسی یابند و از ظرفیت‌های این فضا استفاده کنند و کسب‌وکار خود را رونق دهند.

دبیر مجمع ناشران دیجیتال اسلامی افزود: اکنون پیام‌رسان‌ها یکی از مصارف پهنای باند کشورند و هیچ‌کدام از آنها منبع مالی از مصرف مردم ندارند و اپراتورها برای دسترسی مردم به پیام‌رسان‌ها از مردم پول می‌گیرند ولی آنها هیچ درآمدی از خدمات خود ندارد. به همین دلیل یکی از اهداف کنسرسیوم، دریافت پول از اپراتورها برای پیام‌رسان‌ها و سایر کسب‌وکارهای تولیدکننده محتوا در فضای مجازی است.

مشهدی در پاسخ به این سؤال که آیا برای تحقق این مسئله خلأ قانونی وجود دارد؟ گفت: بله، برای تنظیم ارتباط سه ضلع حاکمیت، کسب‌وکار و مردم‌نهادی وجود ندارد. البته اکنون مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در حال اجرای این مورد است اما جایی که پول باشد قانون تبیین کردن بسیار سخت است و مقاومت‌ صد برابر می‌شود، زیرا منفعت خیلی از بخش‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما عزم این کنسرسیوم، مسیرسازی برای کسب درآمد منطقی کسب‌وکارهاست.

وی در پاسخ به این سؤال که این مهم چه زمانی محقق خواهد شد؟ بیان کرد: مسیر پرسنگلاخی است و این‌گونه نیست که همه آمادگی حضور در این مسیر را داشته باشند؛ ما با امتناع کسب‌وکارهایی که قبلاً با اپراتورها ارتباط کسب‌وکاری داشتند مواجه خواهیم شد اما این امر باید محقق شود و در سراسر دنیا همین روند اجرا می‌شود.

مشهدی در پایان اظهار کرد: دیر یا زود در فضای مجازی نیز مسیر تغییر خواهد کرد، همچنانکه روزنامه‌‌های سنتی به سمت فضای اپ و تلفن همراه سوق یافتند، همه خواه ناخواه به این مسیر خواهند رفت. اگر همه کمک کنند، این مسیر به درستی محقق می‌شود و همه به عدالت حداقلی خواهند رسید ولی اگر کسانی که در حوزه سنتی کار می‌کنند، تمایلی برای همکاری نداشته باشند یا همکاری سایر نهادها به درستی صورت نگیرد، طی کردن این مسیر سخت‌تر و زمان‌بر خواهد بود. از همه می‌خواهم که برای شکل‌گیری درست این مسیر کمک کنند.

منبع : ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار