تاریخ انتشار :

اروپا

نگرانی شدید مسلمانان از آزارهای مذهبی و ضد دینی هدفمند اتحادیه اروپایی

ممنوعیت ذبح حلال توسط دیوان عالی اتحادیه اروپا باعث شده که نگرانی‌هایی در میان جامعه مسلمان آلمان، دومین کشور پرمسلمان در اروپای غربی به وجود بیاید.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از muslimmatters، درحالی که چند هفته پیش دیوان عالی اتحادیه اروپا حکم داد تا کشورهای عضو می‌توانند ذبح حلال و کوشر (مشروع برای یهودیان) را ممنوع کنند، اکنون مسلمانان آلمان نگران هستند که این قانون به کشورشان نفوذ  کند، که دومین کشور پرمسلمان در اروپای غربی محسوب می‌شود.

این پرونده  به بالاترین دادگاه اتحادیه رسید زیرا بلژیک (ناحیه فلاندر) علیرغم اعتراض هر دو جامعه مذهبی قانونی را تصویب کرده بود که ، این نوع ذبح آیینی را ممنوع اعلام کرد که نقض قابل توجه حقوق مذهبی پیروان متعهد مذهبی است.

این حکم ممکن است بیش از گذشته بر مسلمانان ساکن آلمان تأثیر بگذارد. باید دانست که ممنوعیت ذبح کوشر برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۳۰ قانونگذاری شد ، یعنی به عنوان بخشی از آزار و اذیت اقلیت یهودی (در آن زمان تقریباً هیچ مسلمانی در آلمان زندگی نمی کرد). این امر زندگی یهودیان را برای کسانی متعهد دشوار کرد و یهودیان را مجبور ساخت از دین‌شان دست بکشند. به نظر می‌رسد قانون جدید در راستای همین امر در جوامع مسلمان باشد.

البته این قانون از اولین قوانینی بود که پس از پایان جنگ جهانی دوم لغو شد و تا اواخر دهه ۱۹۹۰ موضوع با وجود جامعه رو به رشد مسلمانان کم و بیش بدون بحث بود. جامعه‌ای که اعضای آن به طور فزاینده ای درصدد ذبح گوشت حلال و فروش آن در مغازه های خود بودند.  حقی که در غیر این صورت در دهه‌های اول مهاجرت امکان پذیر نبود ، زیرا باز کردن مغازه برای مهاجران جدید مجاز نبود. در همان زمان حامیان حقوق حیوانات نیز به این موضوع علاقه‌مند بودند اما از ترس یهودیان حرفی زده نمی‌شد.

 تصمیم جدید تغییر زیادی در قوانین آلمان نخواهد داشت ، اما منجر به افزایش سوظن‌هایی می‌شود که عالی‌ترین مقامات اتحادیه اروپا قوانین مذهبی و زندگی را حتی از حقوق حیوانات نیز کمتر اهمیت می‌دهند. این امر ممکن است در جنبه‌های دیگر به زندگی مسلمانان در اروپا فشار بیاورد.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار