تاریخ انتشار :

دانشکده الهیات دانشگاه نجم الدین اربکان ترکیه

شخصیت‌شناسی و منبع‌شناسی قرآنیون

ترجمه مقاله «شخصیت‌شناسی و منبع‌شناسی قرآنیون» نوشته زهره اخوان مقدم و سیدمجید نبوی که به معرفی ۹ تن از قرآنیون شیعه و ۱۶ تن از قرآنیون اهل سنت به همراه فعالیت‌ها و آثارشان می‌پردازد، در نشریه ترکیه‌ای منتشر شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) مجله منتشره از سوی «دانشکده الهیات دانشگاه نجم الدین اربکان ترکیه» در شماره پنجاهم خود مقاله‌ای با محتوای قرآنی را به چاپ رسانده است. این مقاله، ترجمه مقاله «شخصیت‌شناسی و منبع‌شناسی قرآنیون» نوشته زهره اخوان مقدم و سیدمجید نبوی است که پیش‌تر در شماره ۵۷ فصلنامه سفینه منتشر شده است. در این مقاله شخصیت و منابع قرآنیون شیعه و اهل سنت مورد بررسی قرار گرفته است.

قرآنیون کسانی هستند که حجیت حدیث را به کلی رد می‌کنند و یا برای احادیث اهمیت لازم را قائل نیستند و تنها قرآن را برای اعتقاد و عمل کافی می‌دانند. این مقاله به معرفی ۹ نفر از قرآنیون شیعه و ۱۶ نفر از قرآنیون اهل سنت به همراه فعالیت‌ها و آثارشان می‌پردازد. در انتهای مقاله نیز ۱۸ کتاب و ۲۲ مقاله و ۹ پایان‌نامه پیرامون قرآنیون معرفی شده است.

 

قرآنیون شیعه که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده است، عبارتند از: سیداسدالله میراسلامی معروف به خرقانی (خارقانی)، محمدحسن صنعت سنگلجی، علی‌اکبر حکمی‌زاده، میرزا یوسف شعار تبریزی، عبدالوهاب فرید تنکابنی، سیدابوالفضل برقعی، حیدرعلی قلمداران، سیدصادق تقوی و سیدمصطفی حسینی طباطبایی.

 

در این مقاله درباره برقعی آمده است: «برقعی متولد ۱۲۸۷ و متوفای ۱۳۷۰ شمسی از روحانیون معاصر شیعی است که از برخی عقاید مسلم و قطعی شیعه فاصله گرفته است و به انکار احادیث و برخی از سنت‌ها می‌پردازد. همچنین کتاب الکافی و بحارالانوار را مملو از احادیث ضد عقل و قرآن می‌داند و آن‌ها را از جانب امامان هدایت نمی‌داند. او برخی از کتاب‌های خود را در عربستان به چاپ رسانده است. آقای علی‌اکبر بابایی در کتاب مکاتب تفسیری و آقای محمد‌ابراهیم روشن ضمیر در کتاب جریان‌شناسی قرآن‌بسندگی و آقای محمد اسعدی در کتاب آسیب‌شناسی جریان‌های تفسیری، برقعی را از جریان قرآن بسندگان شمرده‌اند. برخی او را از تندروترین افراد جریان قرآنی می‌دانند. برقعی تا درس خارج فقه و اصول گذراند و در آنجا از برخی مراجع نجف اجازه اجتهاد گرفت.»

 

یادآور می‌شود، این مقاله اطلاعات کلی از قرآنیون شیعه و اهل سنت به مخاطب ارائه می‌دهد و شخصیت‌های برجسته و معروف قرآنیون را معرفی می‌کند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار