تاریخ انتشار :

کلر ژوبرت، نویسنده رهیافته فرانسوی

دغدغه‌ های نویسنده تازه مسلمان، برای آشنا کردن کودکان با مفاهیم مورد تأکید قرآن

کلرژوبرت، نویسنده مسلمان فرانسوی‌ که در سال ۱۳۴۰ شمسی در یک خانواده مسیحی متولد شد. او در سن ۱۹ سالگی دین اسلام را انتخاب کرد و پس از ازدواج با یک دانشجوی ایرانی در سن ۱۹ سالگی به ایران آمد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) «در جستجوی خدا»، «خداحافظ راکون پیر»، «کلوچه ‌های خدا»، «قصه مارمولک سبز کوچولو»، «دعای موش کوچولو» و… از جمله آثار موفق اوست که رتبه های برتر جشنواره های مختلف را کسب کرده است.

مجموعه ۸ جلدی «یک داستان تخیلی با مفهوم قرآن» از جمله آثار این نویسنده از سوی به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) منتشر و در شانزدهمین جشنواره کتاب رشد برگزیده شده است. «تازه چه خبر»، «ماجرای سیب قرمز»، «کیک امانتی»، «مسابقه کوفته ‌پزی»، «که این‌ طور»، «شلوپی»، «راز پاپاپا» و «آش آشتی کنان» نام‌ داستان های دیگر این مجموعه هشت جلدی هستند.

کلر ژوبرت در این داستان های قرآنی، در ادامه دغدغه‌ های خود برای آشنا کردن کودکان با مفاهیم مورد تأکید قرآن همچون امانت ‌داری، هدفمندی آفرینش، راستگویی، توبه، خوب حرف زدن با دیگران، انفاق و آثار آن در زندگی و بدگویی نکردن از دیگران، قصه‌ هایی بر اساس آیات قرآن طراحی کرده که تصویرگری زیبا توسط نویسنده به امتیاز این کار افزوده است.

به تازگی از سوی به نشر با همکاری و مشارکت مرکز رسانه‌ ای شیرازه و شبکه‌ های تلویزیونی پویا و نهال، مسابقه کتابخوانی برگرفته از کتاب «کوفته پزی» با در نظر گرفتن۱۰۰میلیون ریال جایزه نقدی ویژه برگزیدگان از ۲۰ آذر تا ۲۰ دی ماه در حال برگزاری است. در داستان «مسابقه کوفته ‌پزی» کودکان از طریق همذات پنداری با شخصیت ها به راستگویی که در فطرت آن ها نهفته است، علاقه مند شده و جایگاه متمایز این ویژگی اخلاقی را در زندگی می ‌شناسند. به بهانه برگزاری این مسابقه و آشنایی با مجموعه کتاب های داستان های تخیلی از مفاهیم قرآنی با کلر ژوبرت همراه شدیم که در ادامه می خوانید.

 

در ابتدا در مورد مجموعه کتاب های داستان های تخیلی از مفاهیم قرآنی توضیح دهید؟

این مجموعه، شامل ۸ داستان تخیلی برای مخاطب کودک است. هر داستان بر اساس یکی از مفاهیم قرآنی مناسب کودکان، مانند امانت ‌داری و آشتی، نوشته شده و ترجمه ساده آیه مورد نظر بعد از هر داستان آمده است. این مجموعه در ابتدا به صورت ۸ جلد کتاب تصویری ۱۶ صفحه ‌ای چاپ شده و بعد به صورت تک جلدی ۱۲۰ صفحه ‌ای هم منتشر شده است.

گروه سنی ذکر شده در شناسنامه کتاب «ب» است، یعنی سال‌ های آغاز دبستان. اما با توجه بازتاب‌ هایی که از طریق تعدادی مادران به من رسید، برای بعضی بچه ‌های کوچکتر هم مناسب و قابل درک است و امیدوارم برای بچه‌ های بزرگتر هم خواندنی باشد. یک مجموعه مشابه بر اساس مفاهیم ۸ روایت از حضرت رسول اکرم(ص)و ائمه اطهار(ع) نیز نوشته ‌ام که در حال تصویرگری است.

 

ایده نگارش داستان های این مجموعه چگونه شکل گرفت؟

چند سال پیش، در راستای همکاری که با نشریه نبات داشتم و هر ماه داستانی ارائه می ‌دادم، بنا به درخواست مدیر این نشریه، سعی کردم سمت و سوی خاصی به داستان ‌هایم بدهم و بر اساس مفاهیم قرآنی مناسب کودکان، تعدادی داستان کاملا تخیلی بنویسم. برای این کار ترجمه کل قرآن را، به دنبال آیات حاوی مفاهیم مناسب کودکان، با دقت مرور کردم و در طول یک سال، ۱۲ داستان نوشتم. بعد از چاپ این داستان ‌ها در نشریه نبات، تصمیم گرفتم آن ها را به انتشارات به ‌نشر ارائه دهم. از این میان، ۸ داستان انتخاب و در قالب کتاب منتشر شد.

 

در این داستان ها سعی کردید چه پیام ها و نکاتی را به کودکان آموزش دهید؟

هدف من از نوشتن این داستان ‌ها آموزش دادن نبود، بلکه سعی کردم از طریق موقعیت‌ های داستانی و عملکرد شخصیت ‌های مختلف، برخی مفاهیم را به تصویر بکشم و ملموس کنم. اما قصدم از آوردن ترجمه آیه بعد از هر داستان این بود که به بچه ‌ها القا کنم قرآن فقط کتاب بزرگترها نیست و بعضی مطالبش برای کودکان هم قابل درک، مفید و کاربردی است. در ضمن از تعدادی مادران شنیدم که بچه ‌ها کنجکاو می ‌شوند، ببینند کدام آیه در آخر کتاب آمده، مفاهیمی که برای نوشتن این داستان ‌ها انتخاب کردم، از جمله مسائلی‌ هستند که به گمانم می‌ توانند به کودکان کمک کنند تا هم زندگی مهربانانه ‌تری داشته باشند، هم جامعه منصف ‌تری را بسازند، مانند بخشش، گذشت، کنار آمدن با دیگران یا پرهیز از قضاوت عجولانه.

 

مهمترین ویژگی این داستان ها چیست و تفاوت آن ها با سایر آثاری که در حوزه های دینی کودکان نوشته شده چه می باشد؟

متمایز‌ترین ویژگی این داستان ‌ها به عنوان آثار دینی، تخیلی بودن آن ها است. داستان تخیلی دینی، داستانی است که سعی دارد با خلق فضا، موقعیت و شخصیت‌ های کاملا تخیلی و برخاسته از ذهن نویسنده، مفاهیم دینی، اعتقادی، اخلاقی و غیره را به تصویر بکشد. حجم بسیار زیادی از کتاب‌ های داستان دینی کودک، چه در ایران چه در کشورهای دیگر، روایت‌ های ساده ‌ای از زندگی بزرگان دینی است. اما داستان‌ های تخیلی دینی از جنس دیگر هستند و هنوز به این نوع داستان ‌ها چه از لحاظ داستان‌نویسی و چه از لحاظ نقد و بررسی خیلی پرداخت نشده است.

 

در مورد تآثیر آموزش مفاهیم و آموزه های قرآن به کودکان در رشد و شخصیت آن ها توضیح دهید.

مفاهیم قرآنی، به خصوص مفاهیم اخلاقی آن، قطعا در رشد سالم شخصیت کودک اهمیت بسیاری دارند و از طرف دیگر، یکی از حسن ‌های داستان این است که قادر است؛ مفاهیم را غیر مستقیم منتقل کرده و برای کودکان قابل درک و لمس و قابل انطباق بر زندگی خودشان کند.

 

آثاری دینی که در حوزه کودکان منتشر می شود، باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا توجه کودک را جلب کند؟

در جواب این سؤال، فقط می ‌توانم راجع به داستان نظر بدهم، چون شعر و نمایشنامه از حیطه تخصص من خارج است. به نظرم داستان دینی کودک، چه تخیلی، چه مستند به زندگی یکی از بزرگان دین و چه ترکیبی از واقعیت و تخیل باشد، می ‌بایست در مرحله اول به موضوعاتی بپردازد که دغدغه‌ کودکان امروز است یا جنبه کاربردی در زندگی ‌شان دارد. در ضمن خیلی مهم است که هر داستان به یک موضوع خاص و مشخص بپردازد و تعدد موضوع نداشته باشد. در مرحله بعدی باید به درستی از عناصر داستان کودک بهره‌ بگیرد، خلاقانه باشد، فاقد پرگویی، نصیحت و پیام مستقیم بوده و از تصاویر جذاب، گویا و هماهنگ با روایت کلامی بهره مند باشد.

 

در حال حاضر مشغول نگارش چه آثاری هستید؟

همیشه روی چند داستان همزمان کار می‌کنم. این روند باعث می ‌شود وقتی برای ادامه یک داستان ذهنم متوقف شود، که مکرر اتفاق می ‌افتد، ناامید و درمانده نشوم و موقتا به داستان دیگری بپردازم. در حال حاضر مشغول نوشتن یک مجموعه داستان اخلاقی برای کانون پرورش فکری هستم که دشواری این کار برای من پرهیز از تکرار است تا داستان ‌های متفاوتی را ارائه بدهم. در کنار آن، در حال نوشتن یک مجموعه داستان‌ خیلی کوتاه حاوی مفاهیم مهدوی بر اساس سوالات کودک هستم و تعدادی داستان‌ های دیگر.

 

انتشارات به نشر را در حوزه چاپ کتاب های کودک و نوجوان چگونه ارزیابی می کنید؟

اشراف کاملی روی تمام کتاب‌ های به نشر برای کودکان و نوجوانان ندارم. اما به نظرم خیلی پویا و متنوع در این حوزه فعالیت می ‌کند، هم در چاپ و هم در معرفی و پخش کتاب ‌ها، به تمام بزرگواران دست ‌اندرکار خداقوت و خسته نباشید می ‌گویم.

یکی از فعالیت های بسیار ارزشمند و قابل تحسین این ناشر، تشکیل جلساتی جهت تهیه، نقد و بررسی داستان‌ های دینی برای کودک و نوجوان و جذب نوقلمان است که در ایام کرونایی به صورت مجازی و خیلی فعالانه ادامه دارد.

 

اگر به نکته دیگری می خواهید اشاره کنید بفرمایید.

این دوره طولانی کرونایی ما را مجبور کرده خیلی از ابعاد زندگی و کارمان را بازنگری کنیم، از جمله در زمینه کار فرهنگی با کودکان. امیدوارم بتوانیم از این دوران سخت انزوای اجتماعی برای خلاقانه ‌تر عمل کردن درس بگیریم انشاالله.

 

تهیه و تنظیم: وجیهه تقی زاده

منبع: آستان نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار