تاریخ انتشار :

احزاب افراطی آلمانی

اسلام هراسی و منفی نمایی‌های غیرعقلانی از اسلام و مسلمانان

چند سالی است که سیاستمداران احزاب راست افراطی در آلمان از اصطلاح «اسلام سیاسی» برای به حاشیه راندن اسلام و مسلمانان استفاده می‌کنند و به اسلام‌هراسی در این کشور دامن می‌زنند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، اسلام هراسی یا منفی نمایی‌های غیرعقلانی از اسلام و مسلمانان، ریشه در فراز و فرودهای تاریخی، رویکردهای سیاسی هدایت شده و آسیب‌های ابزارهای معرفت شناسانه غربی دارد.

اولریش پافراس، محقق حوزه علوم اجتماعی در آلمان معتقد است که احزابی مانند آلترناتیو برای آلمان از فضای آزادی بیان در آلمان سوءاستفاده می‌کنند و دشمنی با اسلام را در این کشور رواج می‌دهند. به اعتقاد او، در سراسر اروپا، اسلام‌هراسی سیاسی وجود دارد.

اولریش پافراس سال‌ها است در آکادمی اسلامی در حوزه علم و جامعه در دانشگاه گوته فرانکفورت فعالیت می‌کند. او در یادداشتی که به تازگی برای سایت قنطره نوشته، به اسلام‌هراسی در جامعه آلمان و اروپا پرداخته است.

 

هرگاه که از اسلام‌هراسی در آلمان صحبت می‌شود، نام حزب آلترناتیو برای آلمان نیز به میان می‌آید. اعضای این حزب همواره ادعا می‌کنند که با اسلام‌گرایان مشکل دارند. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری، حزب آلترناتیو برای آلمان به اسلام‌هراسی در آلمان دامن می‌زند. منتقدان این حزب معتقدند که اعضای آن در بیانیه‌ها و مصاحبه‌های خود، ادعاهایی را علیه اسلام و مسلمانان مطرح می‌کنند و بدین ترتیب، شهروندان جامعه را علیه جامعه مسلمانان بسیج می‌کنند.

 

به‌طور مثال، در برنامه حزب آلترناتیو برای آلمان در سال ۲۰۱۶، اعضای این حزب تنها درباره اصلاحات در جامعه مسلمانان و انطباق دین اسلام با هنجارها و ارزش‌های عصر جدید صحبت کردند. مدتی پس آن، بئاتریکس فون استورچ، نماینده این حزب در بوندستاگ در یکی از مصاحبه‌هایش، درباره اسلام گفت: «اسلام، یک ایدئولوژی سیاسی است که با قانون اساسی آلمان سازگاری ندارد.» همچنین، نیکولاس فست، روزنامه‌نگار سابق بنگاه خبری اسپرینگر نیز پس از عضویت در حزب آلترناتیو برای آلمان اسلام را تنها یک ایدئولوژی سیاسی معرفی کرد. علاوه بر این‌ها، اعضای حزب آلترناتیو برای آلمان بارها از ساخت مساجد و مناره‌ها در این کشور انتقاد کرده‌اند.

 

البته ترفندهای گروه‌های راست افراطی کاملاً مشخص است. آن‌ها مدعی‌اند که اسلام نیاز به اصلاحات دارد و انتقاد کردن از دین اسلام مانع افزایش اسلام‌هراسی در جامعه می‌شود. این در حالی است که آن‌ها، اسلام را تنها به عنوان یک ایدئولوژی سیاسی می‌شناسند و هیچ‌گاه به اسلام به عنوان یک دین الهی نگاه نمی‌کنند. گروه‌های راست افراطی از آزادی بیان در جامعه آلمان سوءاستفاده می‌کنند و به اسلام‌هراسی در جامعه دامن می‌زنند. اعضای این گروه‌ها حقوق اساسی مسلمانان را نادیده می‌گیرند. گروه‌های راست افراطی مدعی‌اند که با “اسلام سیاسی” مبارزه می‌کنند، این در حالی است که آن‌ها با اهداف سیاسی، اسلام‌هراسی را در جامعه رواج می‌دهند.

 

نقد دینی سال‌ها است که در جامعه اروپا رواج دارد و گروه‌های بسیاری به این کار مشغولند، اما حزب «آلترناتیو برای آلمان» به هیچ‌وجه نمی‌تواند به عنوان منتقد دین در آلمان شناخته شود. اعضای این حزب به وضوح به سنت‌های مسیحی باور دارند و حتی ادعا می‌کنند که یک حزبی مسیحی هستند.

 

آلیس وایدل از سران حزب آلترناتیو برای آلمان در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۷، درباره باورهای مذهبی اعضای این حزب گفت: «برای درک بهتر اهداف حزب آلترناتیو برای آلمان، خوب است بدانید که اعضای حزب به سنت‌های مسیحی پایبند هستند.» در واقع او به طور نامحسوس به این واقعیت اشاره کرد که انتقاد اعضای حزب آلترناتیو برای آلمان تنها محدود به دین اسلام و مسلمانان است. همه ما به خوبی می‌دانیم که وایدل و هم‌فکرانش بارها با سخنرانی‌های خود موجب افزایش اسلام‌هراسی در جامعه آلمان شده‌اند.

 

یاسمین شومان، مورخ اهل آلمان درباره تأثیر گروه‌های راست افراطی بر افزایش اسلام‌هراسی در سطح جامعه می‌گوید: «گروه‌های راست افراطی مدعی‌اند که تنها هدف‌شان انتقاد از برخی از گروه‌های اسلامی و مسلمانان است. این در حالی است که آن‌ها در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایشان، اسلام و مسلمانان را زیر سوال می‌برند و هر مشکلی را به کل مسلمانان تعمیم می‌دهند. این اتفاق در ذهن همه ما به عنوان اسلام‌هراسی شناخته می‌شود. این در حالی است که اگر آن‌ها به گروهی خاص اشاره کنند و تنها درباره آن‌ها صحبت کنند، هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.»

 

در حقیقت، گروه‌های راست افراطی معتقدند که تمام مسلمانان باید به عنوان یک کل واحد دیده شوند. اعضای این گروه‌ها اسلام و مسلمانان را به عنوان یک خطر در مقابل خود می‌بینند و هدف‌شان را بر اساس مقابله با اسلام و مسلمانان تعریف می‌کنند.

 

از سوی دیگر آن‌ها خود را منتقد اسلام می‌نامند، در حالی که مرزبندی میان «انتقاد از اسلام» و «اسلام هراسی» امکان پذیر نیست. علاوه بر این، همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، آن‌ها را نمی‌توان به هیچ‌وجه در گروه منتقدان دین به شمار آورد. گروه‌های راست افراطی مانند حزب آلترناتیو برای آلمان تنها بر اساس مقاصد سیاسی خود، دین اسلام و مسلمانان را مورد هجمه قرار می‌دهند. آن‌ها از عباراتی مانند اسلام سیاسی و منتقد دینی نیز استفاده می‌کنند تا افکار عمومی در آلمان و اروپا را با خود همراه کنند.

 

اعضای حزب آلترناتیو برای آلمان و سایر گروه‌های راست افراطی باید هر چه سریع‌تر گفتمان و عملکرد خود درباره اسلام را تغییر دهند. آن‌ها باید بدانند که دیگر نمی‌توانند با روش‌های نخ‌نما شده و به کار بردن اصطلاحات ساختگی، باعث افزایش اسلام‌هراسی در جامعه آلمان و همچنین اروپا شوند.

منبع:مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار