تاریخ انتشار :

واکسن کرونا

استفاده از ژلاتین مشتق شده از گوشت خوک به عنوان یک عامل تثبیت‌کننده در واکسن کرونا

احتمال وجود فرآورده‌های گرفته شده از خوک در ساخت واکسن کرونا باعث نگرانی مسلمانان جهان نسبت به حلال بودن این واکسن شده‌است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از الجزیره، در اکتبر گذشته، جمعی از دیپلمات‌ها و علمای مسلمان اندونزیایی برای نهایی کردن معاملات خرید واکسن کووید ۱۹، وارد پایتخت چین شدند. در حالی که دیپلمات‌ها نگران رسیدن میلیون‌ها دوز واکسن به شهروندان این کشور بودند، علمای دینی نگرانی متفاوتی در مورد حلال بودن این واکسن از نظر قوانین اسلامی داشتند.
 
در حالی که شرکت‌ها در حال تولید واکسن برای بیماری همه‌گیر کرونا هستند و کشورها برای تأمین دوزهای لازم برای شهروندان خود در حال رقابتند، خبرهای مربوط به استفاده از فرآورده‌های گرفته شده از خوک که در اسلام حرام است، نگرانی‌هایی را در بین مسلمانان در مورد احتمال ایجاد اختلال در واکسیناسیون ایجاد کرده است.
 
در سال‌های قبل چنین نگرانی‌هایی برخی از شرکت‌ها را به سمت تولید واکسن‌های بدون مشتقات خوک سوق داده بود. مثلاً شرکت دارویی سوئیسی نوارتیس(‌Novartis‌) واکسنی علیه مننژیت عاری از مشتقات خوک تولید کرده است.

 
در مورد واکسن کووید ۱۹، ژلاتین مشتق شده از گوشت خوک به عنوان یک عامل تثبیت‌کننده استفاده می‌شود تا ایمنی و اثربخشی واکسن‌ها در حین نگهداری و حمل و نقل تضمین شود!!!!
 
دکتر سلمان وقار، دبیر کل انجمن پزشکان مسلمان انگلیس هشدار می‌دهد که تقاضا، زنجیره‌های حمل و نقل فعلی، هزینه و طول عمر کمتر واکسن‌هایی که حاوی ژلاتین خوک نیستند، به این معنی است که این ماده برای سال‌ها در بیشتر واکسن‌ها استفاده خواهد شد.
 
وی افزود: درباره اینکه وقتی ماده‌ای مثل ژلاتین که از خوک گرفته شده، تبدیل به یک ماده دیگر می‌شود، آیا باز هم حرام است یا خیر در بین علمای مسلمان اختلاف نظر وجود دارد. 
 
با این حال سخنگوی شرکت فایزر می‌گوید از فرآورده‌های خوک در واکسن تولیدی این شرکت استفاده نشده است.  

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار