تاریخ انتشار :

نشر مشعر

انتشار کتاب شیعه در اندونزی

این پژوهش با پرداختن به جنبه‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی شیعه در اندونزی سعی دارد تصویری از گذشته تاریخی و همچنین وضعیت امروز اقلیت شیعه در اندونزی ارائه دهد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) پژوهش و تحقیق درباره شیعه در اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان در جنوب شرقی آسیا، به دلایلی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ پایه‌ریزی تاریخی اسلام در این منطقه متأثر از شیعه و مبلغان شیعی مذهب بوده است. همچنین موضوع شیعه در اندونزی از موضوعات اساسی در تنظیم روابط جمهوری اسلامی ایران با این کشور اسلامی است؛ زیرا حرکت‌های ضد شیعه امروزه از موانع عمده در مسیر مناسبات فرهنگی بین دو کشور به شمار می‌رود که نیازمند بررسی راه‌های برون رفت است. نیز کاستی پژوهش و مطالعه در مورد شیعه در این کشور، در سال‌های پس از انقلاب اسلامی موجب گشته تا درک درستی از اقلیت شیعه در اندونزی و چالش‌های موجود نداشته باشد.

بی تردید ارائه تصویری روشن و دقیق از شیعیان آسیای جنوب شرقی، به ویژه اندونزی، می‌تواند نتایج مثبت و درخور توجهی به خصوص در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی به دنبال داشته باشد. رشد جریان‌های تکفیری در اندونزی و از دست رفتن فرصت‌های تاریخی و فرهنگی شیعه در این کشور، بر اهمیت پردازش علمی و تحلیلی به موضع شیعه در اندونزی تأکید دارد.

بر همین اساس این پژوهش با پرداختن به جنبه‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی شیعه در اندونزی سعی دارد تصویری از گذشته تاریخی و همچنین وضعیت امروز اقلیت شیعه در اندونزی ارائه دهد.

در این کتاب که در پنج فصل سامان یافته است، به پیشینه و اهداف مطالعات شیعه در اندونزی، نقش تاریخی شیعه در آن کشور، بازتاب‌های فرهنگی شیعه در فرهنگ آن سرزمین، شیعه معاصر اندونزی و چالش‌های پیروان این مذهب پرداخته شده است.

کتاب “شیعه در اندونزی: بازتاب‌های تاریخ معاصر” نوشته آقای محمدعلی ربانی در گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت تهیه شده و در آذر ماه ۱۳۹۹ توسط نشر مشعر در ۲۹۶ صفحه و در قطع وزیری منتشر شده است.

منبع: پژوهشکده  حج وزیارت

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار