تاریخ انتشار :

اروپا

اعتراض سازمان‌های دینی به حکم ممنوعیت ذبح شرعی دیوان دادگستری اروپا

رأی دیوان دادگستری اروپا در تأیید قانون بلژیک در ممنوع کردن ذبح شرعی حیوانات باعث ناراحتی و نگرانی مسلمانان و یهودیان اروپا شده و اعتراض آنها را برانگیخته است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از یوریژن تایمز، دیوان دادگستری اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با صدور حکمی از قانون بلژیک برای ممنوعیت ذبح شرعی حیوانات بدون بیهوشی آنها دفاع کرد.
 
حامیان حقوق حیوانات معتقدند که شیوه‌های ذبح حلال و کوشر (ذبح شرعی یهودیان) نقض آشکار حقوق حیوانات است. با این حال، سازمان‌های یهودی و مسلمان خطاب به دادگاه قانون اساسی بلژیک اعلام کرده‌‌اند، که تحمیل روش ذبح جدید که خارج از چارچوب سنتی اسلام و یهودیت است، پیروان این دو آیین را از عمل دقیق به مناسک آیینی خود بازمی‌دارد.


دیوان دادگستری اتحادیه اروپا اعلام کرد که این قانون، تعادل بین آزادی مذهب که در ماده ۱۰ منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپا تصریح شده و حمایت از حقوق حیوانات که در ماده ۱۳ قانون مصوب سال ۲۰۰۹ را حفظ کرده است.

 
دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در حکم خود  تصریح کرده است که قوانین این اتحادیه به تنهایی تعادل لازم بین رعایت حقوق حیوانات و آزادی دین را برقرار نمی‌کند و از همین رو کشورهای عضو حق دارند که تحت این چارچوب برای رعایت این دو ارزش اقدام کنند.

 
کمیته هماهنگی مؤسسات اسلامی بلژیک حکم این دادگاه را «یک ناامیدی بزرگ» خواند. در بیانیه این نهاد اسلامی آمده است که دیوان دادگستری اروپا از سوی جریانات پوپولیست که علیه اقلیت‌های آسیب‌پذیر در سراسر اروپا، حملاتی نمادین را به راه انداخته‌اند، تحت فشار سیاسی و اجتماعی قرار گرفته است.
 

انجمن‌های یهودی و اسلامی اعلام کرده‌اند که حکم بدوی که در سال ۲۰۱۷ در بلژیک صادر شد روش سنتی آنها در ذبح حیوانات را غیرقانونی اعلام کرده است. به عقیده آنها، بریدن گردن حیوانات با چاقوی تیز باعث مرگ فوری و بدون زجر کشیدن حیوان می‌شود و بنابر سنت این ادیان، بیهوش کردن حیوان پیش از ذبح، جایز نیست.
 
مسلمانان و یهودیان اروپا نگران هستند که این قانون باعث تحریک بیشتر احساسات ضداقلیت‌ها و مهاجران شود. اتحادیه یهودیان بلژیک اعلام کرده که از حکم این دیوان به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت خواهد کرد.
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار