تاریخ انتشار :

باربارا هلمز تازه مسلمان کانادایی

دنیای زیبای اسلام به روی من، به وسیله ی مطالعاتم گشوده شد

در طی مطالعه ام در مورد اسلام دریافتم که مبانی الهیات این دین و توسعه ی کتاب مقدس آن کاملا منطقی است . با این حال تجارب معنوی شدید و گسترده باعث تشرف من به دین اسلام شد

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  مترجم: مینو پورسعید  باربارا هلمز با تفکرات و باور های کلیشه ای غلط در مورد اسلام در شهر کوچک انتاریو دست و پنجه نرم کرده و مبارزه میکند.

یک بانوی مسلمان بیشتر زمان خود را صرف بالابردن سطح آگاهی افراد از دین اسلام ( حقیقت اسلام) از طریق سخنرانی ها و ایجاد گفتمان های بین ادیان در شهر کوچک انتاریو می کند. باربارا هلمز از پدر و مادر آمریکایی ذر ساسکاچوان متولد شد. والدین او نوازنده های برجسته ای بودند که در کانادا تدریس می کردند. آنها اندکی بعد از به دنیا آمدن باربارا به ایالت متحده نقل مکان کردند . ( جایی که هلمز با خواهر بزرگتر خود در پرینستون نیویورک بزرگ شد ). وی در ۲۰ سالگی برای ادامه تحصیل در دانشگاه مک گیل به کانادا بازگشت. وی که در ابتدا قصد داشت یک وزیر آنگلیکان ( فرقه ای از مسیحیت ) شود ، در حالی که مدرک لیسانس خود را در رشته دین تطبیقی ​​دریافت نمود ، سفر معنوی بسیار گسترده تری را آغاز کرد و بعداً در سال ۱۹۸۷ به اسلام گروید.

متن اصلی را اینجا ببینید

 

 “دنیای زیبای اسلام به روی من به وسیله ی مطالعاتم گشوده شد . در طی مطالعه ام در مورد اسلام دریافتم که مبانی الهیات این دین و توسعه ی کتاب مقدس آن کاملا منطقی است . با این حال تجارب معنوی شدید و گسترده باعث تشرف من به دین اسلام شد. این تجارب شبیه حالاتی بود که من به عنوان یک مسیحی تجربه کرده بودم ، فقط شدیدتر و گسترده تر بودند ، درک می کردم که تجارب از یک منبع هستند  اما این بار در اسلام تجاربم بسیار مستقیم تر و زیباتر بود .

 باربارا اندکی پیش از اسلام آوردن با همکلاسی اش عبد الله وکیلی ازدواج کرد و صاحب شش فرزند شدند. آنها پس از نقل مکان به کورن وال ، انتاریو در سال ۱۹۹۳ در جستجوی مدرسه ای مسلمان با زبان انگلیسی بودند و درنهایت  پسران خود را در موسسه اسلامی الرشید ، اولین مدرسه شبانه روزی اسلامی  در آمریکای شمالی ، ثبت نام کردند. او مدتها به عنوان مدیر و معاون در مدارس عادی و دربعضی مدارس خیریه فعالیت می کرد.

 

هلمز در برهه ای در زندگی خویش مطالعات خود را متوقف کرد تا بر تربیت فرزندانش تمرکز کند.”افراد خارج از جامعه ی مسلمانان چنان در معرض اطلاعات غلط مبتنی بر ترس قرار گرفته اند که حتی فرصت مطالعه و تحقیق خوب و عمیق در مورد اسلام  را پیدا نمیکنند. من نظرات و عقایدم را به دیگران تحمیل نمی کنم. ولی به آنها شانس و فرصت درک و فهمیدن  انواع زیادی از نظرات و آیین ها و اعمال عبادی در جامعه ی اسلامی را میدهم. و همینطور آنان را از تمایز های بسیار مهم و قابل توجه مانند تفاوت بین دین و فرهنگ ، و دامنه ی تفسیر ها و روابط مختلف آگاه می کنم .و به آنها کمک می کنم که متوجه شوند تا مفهوم اسلام واقعی با آنچه مسلمانان عمل می کنند ممکن است متفاوت باشد. “

” موضوع بسیار مهمی است که همکاران و همسایگان غیر مسلمان ما فرصتی برای تعامل با مسلمانان واقعی پیدا کنند .مسلمانان واقعی که به دیگران احترام می گذارند .و اینگونه با کلیشه هایی ترسناک که به غلط در تصورات جامعه وجود دارند مقابله کنند . مثلا یکی از تصورات غلط مردم این بود که زنان مسلمان حق شرکت در فعالیت های عمومی جامعه  را ندارند. با آگاه سازی جامعه باید افکار منفی غلط را تغییر داد.”

 

“بعد از مدتی فعالیت متوجه شدم که گاهی به جای تسهیل مسیر گفتگوی بین ادیان و فراهم کردن گفتمان میان ادیان مختلف بیشتر به ” سخنرانی ” میپردازم. برای رفع این مشکل به جوانان درخواست همکاری دادم . آنان به نمایندگی از جامعه ی مسلمانان وارد فعالیت شدند . این کار بسیار موفقیت آمیز بود زیرا جوانان مسلمان بسیار پر انگیزه و مشتاق هستند و از توانایی خوبی برای بیان و شرحِ دینشان برخوردارند. “

 

هلمز امیدوار است که با سخنرانی های خویش به مردم کمک کند تا به جای اجتناب و قضاوت غلط ، سعی در شناخت صحیح اسلام از طریق تعامل مثبت با جامعه ی مسلمانان داشته باشند.

 

او در سال ۲۰۱۴ موفق به پایان رساندن دوره ی کارشناسی ارشد رواشناسی در دانشگاه آتاباسکا شد. و اخیرا به عنوان یک روان درمانگر به فعالیت می پردازد. و قصد دارد تا دریافت مدرک دکتری به تحصیل بپردازد تا با ادغام علم روانشناسی و مفاهیم ارزشمند اسلامی به خدمت به جامعه بپردارد. و همینطور قصد دارد تا پایان زندگی به دعوت غیر مسلمانان به اسلام از طریق گفتمان ها و سخنرانی ها بپردازد.

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار